2021.03.05, 10:20
Kemenes Miklós emlékére

Életének 87. évében elhunyt Kemenes Miklós nyugállományú rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály, valamint az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság egykori munkatársa. Miklós bácsi egyfajta utolsó mohikán volt, a magyar közlekedésrendészet hőskorának egyik utolsó tanúja, aki több mint fél évszázadon át nagy elhivatottsággal szolgálta a közúti közlekedésbiztonság javításának, valamint a balesetek megelőzésének ügyét.

Kemenes Miklós ny. r. ezredes rendőri pályafutását 1958. március 31-én kezdte, amikor tagja lett a BRFK motorkerékpáros rendőrök irigyelt csapatának, vagy ha úgy tetszik, a „fejvadászoknak” (ahogy a motoros forgalomellenőrző járőröket akkoriban nevezték). Életének erre az időszakára rendkívül büszke volt, későbbi írásaiban, nyilatkozataiban többször megemlékezett róla. Rendőri életpályája igazán változatos volt. 1960-1961 között balesethelyszínelő járőr, műszaki előadó, 1961-1965 között századparancsnok helyettes, azt követően pedig balesetvizsgáló és századparancsnok lett. 1971-től a Helyszíni Szemle Alosztályt vezette. 1977-ben került áthelyezésre a BM Adatfeldolgozó Csoportfőnökségre értékelő tiszt beosztásba. 1965-ben a Rendőrtiszti Akadémiát, majd 1980-ban a Rendőrtiszti Főiskolát végezte el, kiváló eredménnyel.

Kemenes Miklós jobbra a képen

Szakmai életében fordulópontot jelentett az 1981. év, amikor az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Megelőzési Osztályának (később: Balesetmegelőzési Osztályának) kiemelt főelőadója lett, egészen nyugállományba vonulásáig. És itt elérte mindazt, amit lehetett: jelentős szakmai sikereket, kiváló emberi kapcsolatokat és országos szintű ismertséget.

Munkájának egyik meghatározó, „személyre szabott” területe volt, hogy évtizedeken keresztül ellátta a baleseti statisztikával kapcsolatos teendőket. Elemző-értékelő feladatainak eleget téve összesítette a területi rendőri szervektől beérkező adatokat, mélyreható elemzéseket végzett az egyes intézkedések előkészítése érdekében (nem csak hivatali feladatként, hanem gyakran önálló indíttatástól vezérelve), figyelemmel kísérte a baleseti trendek alakulását, és évtizedeken át fontos szerepet játszott abban, hogy a KSH statisztikai évkönyvek és egyéb kiadványok megjelenjenek. Ha a rendőri baleseti statisztika került szóba, Miklós bácsi személye gyakorlatilag megkerülhetetlen volt.

Kemenes Miklos 2 3
Kemenes Miklos középen

Tevékenységét természetesen más jellegű munkák is jellemezték, hiszen az évtizedek során számtalan szakmai- és egyéb háttéranyagot készített, kutatásokban és egyéb projektekben vett részt, előadásokat tartott, továbbá rendszeres résztvevője volt a médiának, a közúti közlekedésbiztonság témakörét napirendjükre tűző rádiós és televíziós műsoroknak. Nyugdíjazását követően sem lett hűtlen a balesetmegelőzés területéhez, munkáját az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság munkatársaként ugyanott folytatta, ahol azt nyugállományba vonulásakor hivatásos tisztként abbahagyta. Jelentős érdemei elismeréseként a Magyar Köztársaság Belügyminisztere 1998. május 01-én nyugállományú rendőr ezredessé léptette elő. Pályafutása alatt 20 alkalommal részesült különböző szintű dicséretben, jutalomban, 5 alkalommal kitüntetésben.

Kemenes Miklos 2 1
Kemenes Miklos jobbról a második

Főnökei, kollégái, munkatársai, valamint ismerősei tisztelték és szerették ezt a határozott, rendkívüli teherbírású, ugyanakkor szerény szakembert, ő volt mindenki Miklós bácsija. Elmondhatjuk, hogy átlag feletti emlékező képességgel rendelkezett. Memóriáját még az évtizedekkel fiatalabb kollégái is megirigyelhették, amikor hosszú évekre visszamenőleg fejből mondta a különböző statisztikai idősorokat – másoknak ugyanehhez statisztikai évkönyveket kellett fellapozniuk.

Kemenes Miklos 2 2
Kemenes Miklos középen

Úgy tartják, hogy az idő elteltével az emberi arcon lévő ráncok elmélyednek, és közülük azok válnak a leginkább meghatározóvá, melyek a legfontosabb belső jegyeket, tulajdonságokat tükrözik. Nos, Kemenes Miklósnak első sorban a nevetőráncai erősödtek meg. És ez nem a véletlen műve, hiszen egész életében vidám ember volt, aki a legfontosabb tényező, a család mellett a munkáját és életre szóló hobbiját egyaránt szerette. Ha Miklós bácsi második otthona a munkahelye volt, akkor a harmadik otthon címet minden bizonnyal az erdő jelentette számára. Vérbeli vadászember volt, élt-halt a természetért, és hosszú éveken keresztül vezette a Börzsönyi Borostyán vadásztársaságot.

Nyugodt, bölcs és mosolygós tekintete, segítőkészsége, valamint teherbírása az évtizedek során védjegyévé vált. Miklós bácsi csendes távozásával a hazai közlekedésrendészet egy jelentős veterán munkatársát vesztette el.

Kemenesm
Kemenes Miklós szakértői TV-riportban

Magyarország rendőrsége, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztálya, és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság fájdalommal és megdöbbenéssel értesült Kemenes Miklós halálhíréről, és ezúton is kifejezi legmélyebb együttérzését családja, szerettei, hozzátartozói felé.

Nyugodj békében Miklós bácsi! Hiányozni fogsz!

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

...
2024.11.22. 15:42

Tovább drágulnak az új autók

Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

...
2024.11.22. 08:54

Helyszínelő drónok

Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.