A lakóautó igazán kalandos utazásokra ad lehetőséget. Megadja a szállásválasztás szabadságát, bár helyben, óvárost nézni azért nem indulnánk el vele. Bár, van olyan méretű is, amivel mégis.
A lakóautó műfaja akkor született, amikor először aludt valaki az régi korokban a ponyvás szekerében. A lakóhelyként is szolgáló közlekedési eszköz koncepciója nem sokat változott az évszázadok során, és bár a motorizációval jóformán egy időben jelentek meg az első lakóautók, ezek funkciójukat és kényelmüket tekintve semmivel sem nyújtottak többet, mint egy ekhós szekér.
Azonban ahogy fejlődtek az alapot adó haszonjárművek, úgy lettek egyre komfortosabbak a lakóautók: a kompakt futóművű, alacsony alvázas áruszállítók lehetővé tették a lakófelépítmény mélyebbre ültetését, ami a kényelmes használat mellett a menet közbeni stabilitást és biztonságot is javította. Az önhordó karosszériás furgonok megjelenése a háztartási berendezések gépesítésével, a modern belsőépítészeti megoldások bevezetésével együtt nyitott új lehetőségeket a lakóautók, kempingbuszok építésében.
Első példánk az 1965-től 1980-ig gyártott Peugeot J7-es: tolóajtaja és szabályos téglatest felépítménye jól kihasználhatóvá, alacsony padlója stabillá tette, és még beszállni is könnyű lett. A kisteherautók ezen generációi, valamint a kemping-élet fellendülése a nyugati országokban azt eredményezte, hogy a hatvanas években megalapították az első olyan manufaktúrákat, amelyek ma az európai lakóautó-piac gerincét adják.
A nyolcvanas évektől az egyik legkedveltebb lakóautó alap a Peugeot Boxer (és testvérmodelljei). E típus alapjait felhasználva a brit Auto-Sleepers lakóautó gyártó kínálata nem kevesebb, mint tizenhét különböző variációt (nyolcféle dobozos furgonból átépített kempingbuszt, illetve kilenc egyedi felépítményű lakóautót) kínál. Az Auto-Sleepers elárulta azt a titkát, hogy tervezéskor nem csak arra figyelnek, hogy álló helyzetben legyen komfortos a lakóautó. Mivel általában messzire utaznak velük az emberek, ezért nagy hangsúlyt fektetnek az élvezetes, biztonságos vezethetőségre.
Az utóbbi években reneszánszát éli a lakóautózás, nem utolsósorban a koronavírus-járvány miatt, amely a figyelem középpontjába helyezte azt, mint az utazás élményét a közösségi távolságtartással összeegyeztető megoldást. A minden korábbinál szélesebb ügyfélkör felerősítette a megfizethetőbb kempingbuszok iránti keresletet, a 2016-ban bevezetett, harmadik generációs Peugeot Expert (és típustestvérei) pedig optimálisak ezek kialakítására.
Ez a járműkategória kompakt méretének köszönhetően akár mindennapi közlekedésre, munkába és iskolába járásra is alkalmasak, ugyanakkor a modern belsőépítészeti és gépészeti megoldásoknak köszönhetően sok funkciót képesek ellátni. A kettős felhasználás igényeit szem előtt tartva legtöbbször kiszerelhető, cserélhető bútorzatot kínálnak a gyártók: így a nyaralás végén egyszerűen eltávolíthatók az Expertből a konyha-, ágy- és gardróbmodulok, és visszaszerelhetők a gyári ülések. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Peugeot Expert alapú, vagy hozzá hasonló kempingbuszok a legritkább esetben vásárolhatók meg kész csomagként: általában elemenként válogathatják össze a vásárlók a számukra fontos tartozékokat, ami a jármű funkcionalitását és árát egyaránt befolyásolja. Drága extra ugyan, de nagyon hasznos a megemelhető tető, amellyel letáborozva a kisbusz belső terének magassága növelhető. A parkoló autó tetejét megemelve fel lehet állni, miközben lecsukva pedig be lehet hajtani a mélygarázsokba, és lecsukva az ilyen tető utazás közben a légellenállást sem növeli.
A kempingbuszok új generációja már kérhető elektromos hajtáslánccal is. Persze azok, amelyeknek az alapját adó típusból létezik ilyen változat. Kifejezetten ezt a piaci szegmenst célozta meg a holland Camperfixx, amely a távolsági buszok építésében nagy tapasztalattal bíró VDL céggel együtt készítette el e-Fixxter névre hallgató, emissziómentes kempingbuszát. Autójuk négy utas számára biztosít alvóhelyet, és az átalakítások ellenére a gyárival csaknem megegyező, 300 kilométeres hatótávolságot kínál, így van esély rá, hogy a kempingjárást nem kell megszakítani töltési időkkel.
A személyautó alapú kisteherautókra már nem jellemző a kempingbusz kialakítás: habár ma már ez sem igaz. Vegyük csak a VW Caddy-t, amelyből a gyár is kínál kempingváltozatot, vagy a Peugeot Partnert, amelyet a német Alpincamper alakított át. Igaz csak egyszemélyre, lényegében egy legénylakást varázsoltak a kompakt autó rakterébe, hűtőszekrénnyel, gázrezsóval, friss- és szennyvíztartállyal, valamint egy egyszemélyes kanapéággyal.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.