2011.06.22, 16:17
Ilyen a tipikus ittas sofőr


Milyen lehet a tipikus ittas járművezető? Férfi, avagy nő? Diplomás, vagy képzetlen? Házasságban él, vagy éppen elvált? Ezekre az érdekes kérdésekre is választ ad az a tanulmány, melyet finn szakemberek készítettek „Linto Research Programme” keretében.


A tanulmányhoz Finnország Uusima nevű tartományának közúti ellenőrzési adatai szolgáltatták az alapot, egészen pontosan az 1990. és 2008. közötti időszakban felderített ittas járművezetések adatai. A finn tartományban átlagosan minden ötszázadik járművezető minősül ittasnak, amikor a vérben található alkohol mennyisége már meghaladja a jogszabályban maximált 0,5 mg/l értéket.


Ennél háromszor-négyszer lehet több azoknak a járművezetőknek a száma, akik bevallottan „ittak egy keveset”, de ezzel még nem valósítottak meg szabályszegést, hiszen véralkohol értékük a legális limit alatt maradt. Meglepő, hogy az ittasnak minősülő járművezetők 9,4 %-a hivatásos sofőr (autóbusz, ill. tehergépkocsi vezető), akik naponta róják a kilométereket.


 


A tipikus ittas sofőr


 


A 18 év adataira és tapasztalataira épülő tanulmány szerint a tipikus ittas sofőr 40 és 49 év közötti férfi, aki vezetői engedéllyel rendelkezik, többnyire saját gépkocsiját vezeti, általában egyedül van az autóban (utasa nincs), s véralkohol értéke 0,1 mg/l.


Az átlagos ittas sofőr jelentős vezetési gyakorlattal rendelkezik, hiszen évente 20.000-50.000 km-t vezet, foglalkozására nézve képzett alkalmazott, stabil munkahellyel rendelkezik, nős, illetve élettársi kapcsolatban él. A tipikus ittas sofőr hétköznap, azaz a munkanapokon sem veti meg az alkoholt, hiszen ötből egy alkalommal munkába menet előtt már a poharához nyúl, míg 10 % az esélye annak, hogy a hazamenetel előtt fogyaszt szeszes italt.


A férfiakkal szemben a hölgyek sokkal ritkábban vezetnek ittasan, hiszen a szebbik nem tagjai esetében az ittas vezetés előfordulásának kockázata egyötöde a férfiakénak. Az elvált, illetve özvegy hölgyek vonatkozásában ez a szám jóval magasabb. A tanulmány azt is megállapítja, hogy az ittas sofőrök mintegy fele visszaeső elkövető, aki rendszeresen fogyaszt szeszesitalt a jármű vezetése előtt.


Az ittas járművezetők lebukásának esélye Finnországban is meglehetősen alacsony, hiszen a becslések szerint átlagosan minden 220-ik alkalommal érik tetten ezeket az elkövetőket a finn rendőrök, míg előzőleg 219 esetben megúszták az esetet minden következmény nélkül.


Mindezek elkerülésére, s az ittas vezetések visszaszorítására Finnországban sokat várnak a közlekedésbiztonsági kommunikációs lehetőségektől, a felvilágosító kampányok alkalmazásától, valamint a gépjárműbe építhető „Alcolock” készülékektől.


Az „Alcolock” készülék használatát Finnországban bíróság rendelheti el a visszaeső ittas vezetővel szemben. A készülék egy előzetes „negatív” légzésminta adásához köti a jármű beindítását. Egyes vélemények szerint az „Alcolock” nagyobb visszatartó hatást gyakorol, mint a vezetői engedély ideiglenes jellegű visszavonása.


 


(forrás: TISPOL)

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.