Németországban a marihuána fogyasztás hatása alatt történő autóvezetés a kannabisz legalizálása ellenére sem megengedett. Az ADAC szakértőt kérdezett a témában.
Az ADAC, az egyik legnagyobb német autóklub szakértőhöz fordult a kannabisz fogyasztás és autóvezetés összefüggéseivel kapcsolatban. Prof. Dr. Matthias Graw, az LMU München Igazságügyi Orvostani Intézetének vezetőjét kérdezték az élettani hatásokról. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy Németországban legálissá vált a kannabisz fogyasztás, tehát ez azt jelenti, hogy a THC (tetrahidrokannabinol) hatóanyag már nem szerepel kábítószerként, a megítélése egyenlő az alkohollal és a nikotinnal.
A professzor elmondta, hogy a kannabisz befolyásoltság szintjét a fogyasztó nehezebben tudja megítélni, mint például az alkoholos befolyásoltságot. Egyrészt nem tudja pontosan, milyen magas a THC koncentrációja az elfogyasztott anyagban – az alkoholos italok alkoholtartalmát feltüntetik a gyártók-forgalmazók. Továbbá az egyéni anyagcserében hatalmas eltérések mutatkoznak. Az alkohol hatásával összehasonlítva az alkohol folyamatosan, kiszámíthatóan bomlik le, a THC teljesen eltérő eloszlási és lebomlási folyamatokkal rendelkezik.
Elméletileg a hatóanyag koncentráció a termettől is függ, a hatás pedig a fogyasztási szokásoktól is. Minél gyakrabban és minél többször fogyaszt valaki kannabiszt, annál inkább kialakul a szervezetben a tolerancia, vagyis egyfajta megszokás. És ezzel a hatások és következmények is megváltoznak. A fogyasztás módja is befolyásoló tényező. Belélegzéskor – függetlenül attól, hogy dohányozva, vagy párologtatóval oldják meg – a hatóanyag gyorsan felszívódik, és nagyon gyorsan megnő a vérben koncentrációja. A koncentráció csúcsérték perceken belül kialakul, majd hamar csökken, bár a hatás gyengébben hosszabb ideig, akár egy-két óráig is megmarad. Szájon át történő bevétel esetén (például süteményben) a csúcsértékek csak a fogyasztás után négy-hat óra elteltével alakulnak ki.
A professzor elmondta, hogy az alkohollal ellentétben a THC esetén nincs közérthetően leírható dózis-hatás összefüggés. A kannabisz hatása sokrétű. A THC a szervezet számos pontjára hatással van, például a szervezet endokannabinoid rendszerének aktivátora, amely például az idegrendszerben található. Pont ezért a THC bizonyos betegségek gyógyszereként is működhet. Persze a legtöbben élvezeti cikként fogyasztják. De ellentétben az alkohollal, amelyet azért is fogyasztnak, mert például jól esik egy étkezéskor, a kannabisz fogyasztás elsődleges célja az általa okozott bódító hatás megélése.
A fogyasztás során a THC centrális csillapító hatást fejt ki, ezt követi az eufórikus fázis, hangulatjavulással, relaxációs érzéssel, de akusztikus és vizuális észlelési változásokkal is jár. A autóvezetéssel összefüggésbe hozva ezekben a fázisokban nem szabad a volán mögé ülni. A vizsgálataink – említi Matthias Graw – tapasztalatai szerint előfordult, hogy a tesztalanyok még 24 órával a fogyasztás után sem teljesen tisztultak ki. Tehát amikor gyakorlatilag már nem volt kimutatható THC a vérben. Összességében, főleg rendszeres fogyasztás esetén vannak tartós hátrányos mellékhatások, lassul a gondolkodás, nehezebben megy a tanulás, romlik a memória, és a koncentrációs képességet. Így autóvezetés közben a rendszeres fogyasztók nehezen érzékelik a veszélyt, és nehezen alkalmazkodnak a monotonitáshoz, amit például egy hosszú utazás végigvezetése jelent.
A professzor elmondta, hogy aki kannabiszt fogyaszt, addig ne üljön semmiképpen autóba, amíg érzi a hatásokat. Úgy fogalmazott, hogy annak az alkalmi fogyasztónak, aki szombaton a diszkóban elszív egy szálat, biztosan nem okoz gondot hétfőn újra vezetni. De lehet, hogy szerdáig sem lesz tiszta a feje annak, aki egész hétvégéjén sok szál füves cigit elszív. Végeztek vezetési szimulációs gyakorlatokat kannabisz fogyasztás után a hatások felmérésére. Eszerint a volán mögött kevésbé lassulnak le, inkább gyorsan vezetnek. Emellett a kannabisz használók nehezen tudják irányban tartani a járművet, folyamatos iránykorrekciókat kell végrehajtaniuk.
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_toyota_drift.jpg)
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_zona.jpg)
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/03/nemet_kerekparos_zona_resize.jpg)
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_trukk.jpg)
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_keresztezodes2_resize.jpg)
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_434_gozos_resize.jpg)
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2023/10/2310_diaego_kampany.png)
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2022/04/2204_dugo_1.jpg)
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.