Káresemény (baleset) után a biztosítók megtagadhatják a kártérítést, vagy csökkenthetik a kártérítési összeget, illetve behajthatják a károkozón a kifizetéseket a be nem csatolt biztonsági öv miatt.
Nem mindenki használja a biztonsági övet az autóban. A tavaly végzett felmérés szerint Magyarországon a járművezetők 88,5%-a, az első ülésen utazók 87,3%-a, a hátsó utasok 57,1%-a csatolta be a biztonsági övét. A „nemcsatolás” indokai a feledékenységtől a felelőtlenségen át a meggyőződésig terjednek. Mivel évek óta hasonló értékeket mérnek, vélhetően a maradék „nemcsatoló” meggyőzése lesz a legnehezebb. Rájuk vélhetően nem hat a bírságként a rendőrség által kiszabható összeg. Annál inkább hathat a szuperbüntetésnek is felérő biztosítói gyakorlat, amely szerint élő biztosítás mellett is (akár kötelező gépjármű felelősségbiztosításról, akár casco-biztosításról van szó) egy baleset utáni kárkifizetéskor a biztosító csökkentheti a kártérítési összeget, vagy meg is tagadhatja a kárkifizetést, illetve behajthatja azt a baleset óvatlan felelősén.
Az így meg nem kapott, illetve behajtott összeg a rendőrség által kiszabható bírság összegének (körülményektől függően 10 000, 15 000 vagy 20 000 Ft) a sokszorosát is elérheti, ami bizony anyagilag fájdalmas, sőt anyagi csőddel fenyegető is lehet, ha egy károkozón hajtanak be kártérítést. Arról már nem is beszélve, hogy a pórul járt éveken át ezek alapján hiába fizette a biztosítását, ha az nem az elképzelése szerint működik.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) megtörtént példát is említett ezzel kapcsolatos sajtóközleményében: egy balesetben a balesetet szenvedett jármű utasa nem volt bekötve, a balesetben elhunyt. A biztosító szakértői álláspontja szerint, amennyiben használta volna a biztonsági övet, nagy valószínűséggel megúszta volna nyolc napon túl gyógyuló sérülésekkel. Így azonban a hozzátartozói sérelemdíjnak nincs jogalapja. A biztosítók eljárásrendje persze kifogásolható, viszont azon ez nem változtat, hogy mennyire fontos a biztonsági öv használata (és a biztonsági gyermekülésé úgyszintén). A tapasztalati tények alapján a biztonsági öv bekötése mintegy 60%-kal csökkenti a halálos vagy súlyos sérülések kockázatát. Az övhasználat az egy kocsiban utazók sérülési esélyét is befolyásolja: az első ülésen ülők több mint kétszer nagyobb eséllyel halhatnak meg egy súlyos balesetben, ha a mögöttük ülő ember nincs becsatolva és a balesetben a teste előre csapódik. A gyermekbiztonsági eszközök használata is 55-60%-kal csökkentheti a gyermekek halálának vagy sérülésének a kockázatát.
A biztonsági öv használatában élen járó országok 98-99%-os csatolási aránnyal vezetnek – például a svéd rendőrség nem látja értelmét a biztonsági öv használatának az ellenőrzésének, mert lényegében mindenki csatol, nincs mit ellenőrizni. Szakértők úgy kalkulálnak, hogy ha ez a magas csatolási arány lenne jellemző az Európai Unio összes országára, akkor nagyságrendileg évente 900 közlekedési baleseti haláleset nem történne meg
A biztosítótársaságok a kötelező felelősségbiztosítások kapcsán minden személyi sérüléses kár esetén vizsgálják az öv használatát, illetve annak elmaradása esetén alkalmazzák a kártérítési összeg csökkentését – a kárügyek jelentős részében különböző mértékben. Az eljárást azzal legalizálják (bár a felelősségbiztosítás lényege a felelősség átvállalása), hogy a KRESZ kimondja, hogy a biztonsági öv használata kötelező. A személyi sérüléses károknál a büntető eljárásban vizsgálják, hogy a sérült be volt-e kötve. A biztonsági öv be nem kötése esetén pedig a biztosító részben mentesülhet a kifizetés alól – a szaknyelv ezt hívja károsulti közrehatásnak. A biztosító mindig azt vizsgálja, hogy ha be lett volna kötve a sérült/elhunyt, akkor milyen sérülést szenvedett volna. Érdekes megoldás, hiszen egy KRESZ szabály be nem tartására hivatkoznak: ez pont ellentmond a felelősség biztosítás létének, hiszen ilyen jogalapon, tehát, hogy a balesetért felelős autós áthág egy KRESZ szabály, akár egy elsőbbségadási kötelezettség elmulasztásakor is megtagadhatnák a fizetést, az is egy KRESZ-szabály.
A biztosítók a MABISZ ismertetése szerint a személyi sérüléses kárügyekben vagyoni károk tekintetében 30-50%-os közrehatást alkalmaznak abban az esetben, ha a biztonsági öv használata nem történt meg, a sérült utas-, vagy vezető nem volt bekötve. A fent említett esetben a biztosító azzal érvelt, hogy a jármű utasa bekapcsolt biztonsági öv használata mellett 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett volna, vagyis a halálos kimenetel elmaradt volna. Erre hivatkozva a hozzátartozói kárigényeket a biztosító elutasította. Egységes szakmai gyakorlat a biztosítók körében, hogy ezt a gépjármű felelősségi károknál a károsult közrehatásaként értékelik és csak részben térítik a személyi sérülés miatt keletkezett – egyébként tetemes összegű – kárt. S bár a Casco károknál jellemzően nem veszik figyelembe a biztonsági öv használatának elmaradását, de ez esetben sem árt tisztában lenni a szerződések pontos tartalmával, hogy tudja a biztosított, hogy mit kockáztat. Van ugyanis a piacon olyan társaság, amelynek a Casco terméke tartalmaz személybiztosítási kiegészítő elemet is, azzal a szigorú megkötéssel, hogy ha a biztonsági öv a baleset során nem volt bekapcsolva, a biztosító a teljes – egyébként fizetendő – kártérítési összeg kifizetése alól mentesül. Érdemes hát olvasgatni a „kisbetűs” részeket, és még érdemesebb becsatolni a biztonsági övet: ez utóbbit nem a pénz, hanem a biztonság miatt.
A „Speed” és a „Speedmarathon” akciók eredményei
A múlt hét folyamán végzett a rendőrség fokozott sebességellenőrzési akciót az ország egész területén. Rekordszámú gyorshajtót mértek be!
A „Speed” és a „Speedmarathon” akciók eredményei
A múlt hét folyamán végzett a rendőrség fokozott sebességellenőrzési akciót az ország egész területén. Rekordszámú gyorshajtót mértek be!
Budapest belvárosi fejlesztés
Hamarosan új gyalogátkelőket alakítanak ki a főváros egyik kiemelt jelentőségű csomópontjában, az Astoriánál.
Budapest belvárosi fejlesztés
Hamarosan új gyalogátkelőket alakítanak ki a főváros egyik kiemelt jelentőségű csomópontjában, az Astoriánál.
Drágult a casco
Insura.hu: 5,9 százalékkal emelkedtek a casco díjak az első negyedévben.
Drágult a casco
Insura.hu: 5,9 százalékkal emelkedtek a casco díjak az első negyedévben.
Negyedik felvonás Ferihegynél
Hétfőn kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a ferihegyi repülőtérnél.
Negyedik felvonás Ferihegynél
Hétfőn kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a ferihegyi repülőtérnél.
Némi visszaesés történt az újautó-eladásban
Márciusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.
Némi visszaesés történt az újautó-eladásban
Márciusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.
Jó sok a munka az M0 körgyűrűn
Továbbra is torlódásokra kell számítani az M0 körgyűrűn az arra közlekedőknek.
Jó sok a munka az M0 körgyűrűn
Továbbra is torlódásokra kell számítani az M0 körgyűrűn az arra közlekedőknek.
Hétvégi fővárosi forgalomkorlátozások
Szombaton délután forgalomkorlátozás lesz Budapesten kerékpáros felvonulás miatt.
Hétvégi fővárosi forgalomkorlátozások
Szombaton délután forgalomkorlátozás lesz Budapesten kerékpáros felvonulás miatt.
Javult Debrecen környékének a közlekedése
Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát.
Javult Debrecen környékének a közlekedése
Átadták a 33. számú főút 2x2 sávra bővített újabb szakaszát.