Hírek

Ritka, de nagyon veszélyes: a szembehajtás

2020.09.13. 09:04

Most a 8-as úton állítottak meg a rendőrök a forgalommal szembe hajtó autóst. A nyáron is történt hasonló, akkor a zárt pályás útra a forgalommal szemben felhajtó férfit őrizetbe is vették a rendőrök. Szerencsére baleset most sem történt, pedig ilyen esetben igen magas a kockázat.

Tenyertabla Nyito

A 8-as úton haladt egy Volvo a forgalommal szembe, autósok le is videózták. Az autós a rendőrök állították meg, forddították vissza a pálya biztosítása mellett. A nyáron is hasonló eset történt, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint egy 63 éves férfit közúti veszélyeztetés, valamint háromrendbeli ittas állapotban elkövetett járművezetés miatt vettek akkor őrizetbe és kezdeményezték a letartóztatását. A sárszentmihályi férfi személykocsijával a 7-es és a 8-as főutak közös elkerülő szakaszának jobb pályatestén a forgalommal szemben, a belső sávban haladt Székesfehérvár felől a 63-as számú főút felé. Tettével a szabályosan közlekedő utazók életét és testi épségét veszélyeztető sofőrt egy nappal később, késő este a 63-as főúton, majd csütörtök délelőtt Nádasdladány közelében, este pedig Sárszentmihálynál is ittas járművezetés miatt állították elő a rendőrök.

Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály szakemberei négy évre visszamenőleg gyűjtötték össze a szembehajtásos eseteket, és dolgozták fel a helyzetjellemzőket. A cél az volt, hogy ellenőrizzék vannak-e összefüggések az esetek között, létezik-e valamiféle szabályszerűség, amelyből kiindulva fokozható a biztonság az útjainkon – az esetjellemzők vizsgálatát a Magyar Közúthoz eljuttatták. A legjobb lenne teljesen kizárhatóvá tenni az ilyen eseteket, de legalább megérteni a miérteket, és ahol lehetőség van rá, ott tenni ellenük.

A kutatás szerint a megfigyelt négy évben (2016-2019) 43 olyan szembehajtásos eset történt, amelyek a rendőrség tudomására jutottak. Első megközelítésben jellemzően az éjszakai órákban történtek ezek az esetek, amelyek közel 30 százalékában a szabálytalanságot elkövető autósok egyszerűen útiránytévesztés miatt „visszafordultak” az útszakaszon. Másik 25 százalék a felhajtónál tévesztette el a helyes útvonalat, és tévesen a lehajtón hajtott fel az ellenirányú forgalmú pályatestre. A téves pályatesthasználat okai között szerepel a terelésből való téves kihajtás is.

Szembehajtas
Felhajtó helyett lehajtót választó autós

Az összes gyorsforgalmi út közül (amelyeken osztottpályásak lévén előfordulhatnak a szembehajtások) a legtöbb eset az M6 autópályán történt, mindegyik a Tolna megyei szakaszon. Szerencsére egyik téves felhajtásból sem történt baleset. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében szintén magasabb az esetszám (M3-as), itt az összes esetben megállították a szembehajtót a rendőrök.

Kábítószer hatása alatt elkövetett szabálysértés gyanúja összesen négy esetben merült fel, ezek mind Pest megyében fordultak elő. Alkoholos befolyásoltság hat esetben merült fel, ebből két esetben együtt a kábítószer fogyasztás gyanújával. Szándékosság gyanúja egy esetben sem merült fel, viszont a helyismeret hiánya annál többször.

Téves navigáció egy esetben sem volt hivatkozási alap – tehát olyan eset nem történt, hogy a jármű navigációs rendszere, vagy a vezető személyes navigációs eszköze hibásan vezette volna fel az autóst a szembeforgalomba (a sajtóban tévesen megjelent, hogy Szolnok megyében, az M44 autóúton történt ebből adódóan baleset). A forgalommal szemben felhajtások többségében személyautóval hibáztak. A tévedő sofőrök java része férfi, 7 esetben vezette nő a járművet. Kilenc esetben külföldi volt a sofőr. Az esetek több, mint 35 százalékában idős korú volt a járművezető.

A legnagyobb megtett távolság a forgalommal szemben a vizsgált 4 évben 100 km (M5), a második legtöbb 68 km (M0-ás körgyűrűn), a harmadik legtöbb 34,5 km(M1), a negyedik 14 km (M7), az ötödik 7 km (M3). A lehosszabb távot egy 27 éves, a gyanú szerint kábítószeres hatás alatt álló magyar nő tette meg az M5-ösön. A második ebben a sorban egy román nő, a harmadik legtöbbet helytelenben autózó egy szlovák férfi volt, a negyedik egy 75 éves magyar néni, akit aznap minősített vezetésre alkalmatlannak az orvosi felülvizsgálat. Az ötödik egy kábítószer fogyasztással gyanúsított magyar 27 éves férfi.

A téves felhajtások-, illetve útpálya használat miatt személyi sérüléses baleset 10 történt a rendelkezésre álló adatok alapján. Vas megyében két bejelentés történt az érintett időszakban, amelyekből csak vizsgálat lett, mivel a rendőrök érkezésére a tévedő járművezetők már elhagyták az ellenirányú útpályát.

A szeptemberi eset videója, amelyet egy autós utasai vettek fel:

Mikor azt gondolnád, csak "városi legenda"… 😱😱😱Balcsi felé a 8-ason… ma reggel ☠

Közzétette: Attila Palcsó – 2020. szeptember 12., szombat

A cikk elején említett nyári esetet rögzítette egy autós fedélzeti kamerája: