Működik, de nem mindegy, hogy hogyan és meddig! Hogy senkit ne hagyjon cserben az autója, a nyaralás előtt látogasson meg egy szervizt, és kérjen egy rutin ellenőrzést. Mi megtettük!
Hosszabb útra, főképp családdal, csak jól karbantartott autóval szabad elindulni. Az egyik legrosszabb nyaralás-élmény, ha az autó felmondja a szolgálatot. És nem csak a negatív kaland miatt, a helyszíni szerelés mindig drágább a megszokott honi műhelynél. És senkit ne tévesszen meg, hogy az autó amúgy jól működik: nagyon sok hiba észrevétlen alakul ki, a kocsit használó a fokozatosan felépülő hibához hozzászokik, hiába lehet a hibajel egy új zaj, vagy a csökkenő fékhatás. Ezek akkor tűnnek fel, ha más, jól működő autót is vezet valaki párhuzamosan.
A nyaralásra menet jellemzően huzamosabb ideig üzemel folyamatosan az autó, nagyobb terheléssel (súly tekintetében és teljesítményigény tekintetében is), hiszen mindenki igyekszik gyorsan megérkezni a céljához. Így az olyan hibák, amik a hétköznapi rutin mellett nem „jönnek elő”, a nagyobb terhelés hatására kibontakoznak.
A nyári-, vagy nyaralás előtti ellenőrzés kapcsán nem kell magas költséggel járó szervizlátogatásra gondolni. Egy általános átvizsgálást kell kérni az autóra. Ellenőrizzék az ablaktörlőlapátokat, a fényszórókat, a helyzetjelzőket, az indexeket, a féklámpát, ködlámpákat. Olvassák ki a kocsi vezérlőegységét, hogy tárol-e hibakódot, és ellenőrizzék van-e a műszerfalon hibaüzenet. Ellenőrizendő a folyadékok szintje és állapota is: hűtőfolyadék, fékfolyadék, szervoolaj. Nem árt, ha az ablakmosótartály is teli van. A fékfolyadék állapota, öregedése műszerrel is mérhető.
Az akkumulátort és a töltést is érdemes kiméretni, hiszen nyáron a melegben egy már a végét járó akku is biztosítja a működést, viszont ha túlterhelést kap akkor megadja magát. Nem kell megvárni. A futómű jó állapota is fontos, ne lógjanak a gömbfejek, ne legyenek szakadtak a szilentek. A fékek, a kézifék jó működése is nagyon fontos – autópályaüzemben, vagy hegyi utakon járva a jó fékberendezés elsődleges fontosságú. Ne feledjük el, hogy a ritkán használt autók esetén gyakori probléma, hogy a fék azért veszít a hatásfokából, mert a betétek elöregednek, felkeményednek. Az ilyen betét felismerhető arról, hogy töredezett a széle, azonnal cserélni kell.
Érdemes kérni egy futóműbeállítást, hiszen a kátyús útjainkon könnyen elállítódik a futómű, aminek rendellenes gumikopás, félrehúzó kormányzás az eredménye. A kocsit megemelve, vagy aknára állva érdemes olajfolyásokat, kipufogóhibát keresni. Ne feledjük, hogy például az osztrákok nem díjazzák a zajos kipufogót, vagy a gyári értéket meghaladó károsanyagkibocsátást.
Végezetül a gumik állapotát is ellenőrizzük, ez akár otthon is megtehető. A futófelületet minden keréknél 3 ponton kell mérni, és vizsgálva azt is, hogy van-e a futófelület szélességében egyenletlen kopás, ami futóműhibára utalhat. Az ellenőrzésből a pótkereket se hagyják ki – ez utóbbit majd minden autónál fel kell fújni -, mert az is egy rossz élmény, ha defektet kap a kocsi, de rossz a pótkerék is.
A javasolt vizsgálatok egy részéhez nincs szükség se műhelykörülményekre, se speciális eszközökre, de tapasztalatra és műszaki tudásháttérre igen. Így annak javasoljuk a házimunkát, akinek nem idegen a szerelés, és ismerik az autók szerkezetét, ezen belül is a saját járművüket. Talán egy kis segítséget jelent az ellenőrzés előtt, hogy a tapasztalatok szerint a nyári rutinellenőrzéseknél a legjellemzőbb hibák gyakorisági sorrendben az egy-egy kiégett izzó, a futóműproblémák – elsősorban szilentek és gömbfejek. A képzeletbeli hibadobogó harmadik helyén a nem működő, vagy nem elégé hűtő légkondicionálók végeztek.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.