Véget ért a nyári szünet, szeptember 2-án reggel pedig megkezdődött a tanítás az általános-, és középiskolákban.
A gyerekeknek egyik napról a másikra kell átállni a reggeli korán kelésre, aztán időben indulni az iskolába, ott eltölteni több órát, majd tanulni. Már ez is épp elég ahhoz, hogy a több mint két hónapos szabadság után ezt megszokják a gyerekek, de emellett több szempontból is fokozott veszélyeket rejthet számukra a tanévkezdet: gyakorlatilag egyszerre jelennek meg a mindennapok közlekedésében.
Tapasztalataink alapján szeptemberben az iskolások közlekedésbiztonsági veszélyeztetettsége magasabb az átlagnál. Gyermekeink a legveszélyeztetettebb és legsérülékenyebb képviselői a közúti közlekedésnek, így valamennyi korosztályhoz képest megkülönböztetett figyelmet igényelnek.
A nyári szabadságok után a forgalomban részt vevő gépkocsik száma ugrásszerűen megnő, jellemzően a reggeli iskolakezdés és a délutáni befejezés időszakában zsúfolttá válnak az utak, így az autósok oldaláról jelentkező közlekedésbiztonsági kockázat is megnövekszik.
Tudomásul kell venni, hogy a gyerekek másként gondolkodnak, mint a felnőttek. Másként látják a világot, más dolgokat tartanak fontosnak és érdekesnek, mint a felnőttek, és nincs ez másként a közúti közlekedésben sem. A gyermekek közlekedésük során is sokszor a kalandot, a játékot keresik, figyelmüket teljesen elvonhatja egy-egy érdekesnek tartott tárgy vagy esemény, esetleg belemerülnek egy-egy zenébe. Ilyenkor biztonságérzetük megszűnhet, a külvilágot kizárva pedig minden külső inger nélkül maradnak. Ezért ilyenkor minden sofőr számára a legfontosabb szabály: „Vigyázat! Gyerekek!”
Elengedhetetlenül fontos, hogy a járművezetők a tanintézetek közelében különösen figyelmesen, óvatosan közlekedjenek. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez közeledve korábban kezdjék meg a lassítást, ezáltal is növelve az úttesten áthaladni szándékozó gyermekek biztonságérzetét.
A tanítási nap kezdetén és végén az iskolák közelében forgalmi torlódások alakulhatnak ki, amelyek további kockázatokat jelentenek a gyermekek számára. Kérjük a járművezetőket, hogy legyenek ilyenkor türelmesek, előzékenyek, továbbá számítsanak arra, hogy a diákok ilyenkor váratlanul is megjelenhetnek az úttesten!
Amennyiben a gyermek gyalog vagy tömegközlekedési eszközzel jár iskolába, akkor előzetesen meg kell vele ismertetni az adott útvonalat, és alaposan be kell gyakoroltatni a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen fogásokat. Ennek legjobb módja, ha a szülők vele együtt járják be az iskolába vezető utat.
Amennyiben a gyermek kerékpárral, rollerrel jut el az iskolába, csak akkor járjon önállóan, ha ismeri a legfontosabb közlekedési szabályokat és képes a járművel biztonságosan haladni. Bár hazánkban még nem kötelező, ettől függetlenül kifejezetten ajánlott, hogy a bicikliző gyermek minden esetben viseljen fejvédőt.
Amennyiben a szülő gépjárművel szállítja az iskolába a diákot, szintén sok dologra kell figyelnie – a forgalmon kívül. Minden esetben rögzítse őt a gyermekbiztonsági rendszerbe (gyerekülés, ülésmagasító), és csatolja be a biztonsági övet! De ne csak a gyermekét, hanem a sajátját is!
A rendőrség a polgárőrséggel együttműködve idén szeptemberben is a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában kiemelt közterületi jelenlétet biztosít azon általános iskolák környékén, ahol ez közlekedésbiztonsági szempontból indokolt.
2023-ban közel 1392,14 éven aluli gyermek sérült meg Magyarországon közlekedési balesetben. Többségük – mintegy ezren közülük – általános iskolások voltak, legtöbben a 10–14 év közötti korosztályhoz tartoztak. A gyerekek a legtöbb esetben (1279 baleset) elszenvedői, és nem okozói voltak a baleseteknek. A sérülést az okozta, hogy például a jármű nem megfelelő sebességgel haladt, nem adta meg az elsőbbséget, szabálytalanul előzött vagy kanyarodott.
Mintegy 100 gyermek gyalogosként szenvedett balesetet. 2023-ban a gyermekeket ért közlekedési balesetek közül 1.232 könnyű sérüléssel végződött, de 152 esetben súlyos sérülés lett a következmény, míg 8 gyermek már soha nem térhetett haza. A gyermekbiztonsági rendszer helyes használatának aránya 2023-ban javult az előző évhez képest, de még mindig nem éri el a 90%-ot, vagyis 10-ből 1 gyermek védtelenül utazott a járműben.
Szerda délutántól járható a Köröshegyi völgyhíd
Ismét szabadon járható lesz az M7-es autópálya, mert a tervezettnél hamarább kész lesznek a völgyhíd karbantartásával.
Szerda délutántól járható a Köröshegyi völgyhíd
Ismét szabadon járható lesz az M7-es autópálya, mert a tervezettnél hamarább kész lesznek a völgyhíd karbantartásával.
Madrid búcsút mond az e-rollereknek!
A spanyol fővárosban is betiltják a megosztható elektromos rolikat, mert túl veszélyesnek ítéltettek.
Madrid búcsút mond az e-rollereknek!
A spanyol fővárosban is betiltják a megosztható elektromos rolikat, mert túl veszélyesnek ítéltettek.
Kiegyensúlyozott a használtautóimport
Ugyan júliusban és augusztusban meghaladta a használtan importált személygépkocsik forgalomba helyezése az új autókét, azonban a volumen jelentősen elmarad a 2022-es szinttől.
Kiegyensúlyozott a használtautóimport
Ugyan júliusban és augusztusban meghaladta a használtan importált személygépkocsik forgalomba helyezése az új autókét, azonban a volumen jelentősen elmarad a 2022-es szinttől.
Bővült a Suli-zóna
A Suli-zóna programot tavaly indította el a BKK azzal a céllal, hogy javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete.
Bővült a Suli-zóna
A Suli-zóna programot tavaly indította el a BKK azzal a céllal, hogy javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete.
Egyre többen kötnek rollerekre biztosítást
A Netrisk.hu alkuszoldal közreműködésével 4300 kgfb-t kötöttek rollerekre harminc nap alatt.
Egyre többen kötnek rollerekre biztosítást
A Netrisk.hu alkuszoldal közreműködésével 4300 kgfb-t kötöttek rollerekre harminc nap alatt.
2×2 sávon a 21-es főúton
Zenélő útburkolatot adtak át a 21-es főúton, Hatvan közelében.
2×2 sávon a 21-es főúton
Zenélő útburkolatot adtak át a 21-es főúton, Hatvan közelében.
Indul a (v)Észnélkül műsor
Az ORFK-OBB, a Groupama Tanpálya és a Schiller Autó Család közös videósorozata a helyes viselkedést, a balesetek megelőzését mutatja be. Minden csütörtökön érkezik az új rész.
Indul a (v)Észnélkül műsor
Az ORFK-OBB, a Groupama Tanpálya és a Schiller Autó Család közös videósorozata a helyes viselkedést, a balesetek megelőzését mutatja be. Minden csütörtökön érkezik az új rész.
Terelés az M0 körgyűrűn
Két napon át ismét dilatációs elemcsere miatt dolgoznak az M0 körgyűrű nyugati szakaszán.
Terelés az M0 körgyűrűn
Két napon át ismét dilatációs elemcsere miatt dolgoznak az M0 körgyűrű nyugati szakaszán.