2021. január 1-jétől a Franciaországban városi forgalomban közlekedő, 3,5 tonna össztömeg feletti járműveket a holttereket ábrázoló matricákkal kell ellátni.
A január elsejétől életbe lépő francia szabályozás kiterjed a külhonos járművekre is, így a Franciaországba irányuló, vagy áthaladó fuvart szállító tehergépkocsikat, valamint a buszokat is érinti. A rendelet végrehajtásának részletes szabályait, valamint a jelzőtábla modelljét és annak rögzítési módszereit is, a francia közlekedésért felelős miniszter és a közúti közlekedésbiztonságért felelős miniszter közös rendelete fogja meghatározni, ennek megjelenése azonban csak 2021. január 5-ére várható.
Így még nem lehet pontosat tudni a francia elvárásokról, de a médiában megjelent hírek szerint elsősorban a plusz költség miatt az EU tagállamokban a szakmai körökben erősen bírálják a rendeletet. Már csak azért is mert a kötelezettség be nem tartása 4. osztályú közlekedési szabálysértésnek minősül, amelynek szankciója a NIT Hungary információja szerint 135 eurótól kezdődik, de halmazatban a 750 eurót is elérheti.
Franciaország Belügyminisztériumának hivatalos honlapján olvasható jogszabályszöveg és az azt kommentáló tájékoztatás szerint a jármű holttereire figyelmeztető eszköznek láthatónak kell lennie a jármű oldalán és hátulján. Ugyanitt letölthetők a tehergépjárművekre és autóbuszokra tervezett matrica-grafikák HD minőségű, gyártásra alkalmas verziói.
A NIT Hungary az elérhető információk szerint a következő követelményeket valoszínüsíti:
- a jelzések ragasztással, fóliázással, szegecseléssel vagy bármilyen más eszközzel rögzíthetők a járműhöz, a karosszériára festhetők.
- a jelzéseket úgy kell felhelyezni, hogy azok minden körülmények között láthatók legyenek, ne akadályozzák a jármű rendszámtábláinak és feliratainak, a különböző fényjelző berendezéseknek a láthatóságát, és ne korlátozzák a gépkocsivezető látóterét.
- azokat a járműveket, amelyek oldalukon, vagy hátfalukon az Európai Unió bármely tagállama által elfogadott holttér-figyelmeztetésre vonatkozó jelzést viselnek, úgy tekintik, mint amelyek megfelelnek a rendelet előírásainak.
- azokat a járműveket, amelyeket 2021. március 31-e előtt az oldalukon és hátfalukon felszereltek olyan holttér-figyelmeztetésre vonatkozó jelzéssel, amelyek nem felelnek meg jelen előírásnak, a rendelet hatályba lépésétől számított 12 hónapig úgy kell tekinteni, mint amelyek megfelelnek a rendelet előírásainak.
- a gépjárműveken, valamint a vontatott járműveken a matricákat az alábbi méretezés szerint kell felhelyezni: hátul a jármű vagy pótkocsi hátfalán, a hosszanti középsíktól jobbra, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban. Oldalt: tehergépjárművek és vontatók esetében a jármű homlokfalától számított 1 méteren belül, mindkét oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban (a homlokfaltól számított 1 méteres távolságba az üvegfelületek nem számítanak bele), félpótkocsik esetében: mindkét oldalon a jármű királycsapja mögötti 1 méteren belül, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban, pótkocsik esetében: a jármű előfalától számított 1 méteren belül, mindkét oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban, autóbuszok esetében oldalt: a jármű homlokfalától számított 1 méteren belül, mindkét oldalon, a talajtól számított 0,90 és 1,50 méter közötti magasságban (a homlokfaltól számított 1 méteres távolságba az üvegfelületek nem számítanak bele).
- azon járművek esetében, ahol az előírt talajtól számított méretek műszaki okból nem tarthatók be, a jelzéseket legfeljebb 2,10 méteres magasságban lehet elhelyezni.
- a hátsó jelzés, vagy oldalfali jelzés elhelyezésének szabályai nem vonatkoznak azokra a gépjárművekre és vontatott járművekre, amelyeken a jelzés elhelyezése műszaki szempontból nem lehetséges. (Ilyenek a konténert, cserefelépítményt szállító félpótkocsik, a tartányos szerelvények félpótjai, a platóval szerelt pótkocsik, félpótkocsik, az emelővel ellátott konténeres félpótkocsik, autószállítók, stb.) Ezekben az esetekben a jelzést a jármű műszaki feltételeivel összeegyeztethető módon kell felhelyezni.
Azok a járművek, amelyek esetében minden műszaki, szerkezeti szempontból kivitelezhetetlen a jelzések elhelyezése, mentesülnek a rendelet előírásai alól. A tábla (matrica) magassága 25 cm, szélessége 17cm. Bővebb információk a NIT Hungary oldalán érhetők el.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.