Szeptember 16-tól fokozott rendőri ellenőrzés lesz a közutakon. Egy héten át kiemelt figyelemre számítsanak az autóban nem a vezetésre koncentráló sofőrök.
Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL már hagyományosan szeptember közepére időzíti a Focus on the road (Figyelem az úton) akcióját. Ennek során a szervezet tagországai egyidőben tartanak olyan közúti fokozott, célzott ellenőrzéseket, amelyekkel az olyan autóvezetői szabálytalanságokat igyekeznek kiszűrni, amelyek elterelik a sofőr figyelmét a vezetésről.
Idén szeptember 16. és 22. közötti időszakban lesz az akció, amelyhez a magyar rendőrség is csatlakozik. A témához illően a figyelem elterelésére alkalmas tevékenységet végző autósok kiszűrése a cél. Mára már ennek a témának a klasszikusa a menet közben kézben tartott mobiltelefon használata. Azonban a mobileszközök gyors fejlődésével már messze nem a telefonálás az elsődleges figyelemelterelő tevékenység a kocsiban.
Ha belegondolunk a hetvenes években terjedtek el igazán az autókban a rádiók, az autómagnók, addig legfeljebb a beszélgetőpartner, vagy valami nagyon-nagyon érdekes esemény terelhette el egy sofőr figyelmét. Az autóban nem is nagyon tudott mást tenni a vezető, mint vezetni. A nyolcvanas évek végére lett általános, hogy jobb minőségű zenehallgatásra alkalmas készülékek kerültek a kocsikba, és a kilencvenes években lett lényegében alapfelszerelés. Mindemellett a zenehallgatás, vagy rádióhallgatás egy passzív tevékenység. Inkább a hangulatot befolyásolja, mintsem a vezetési képességet csökkenti.
A kilencvenes évek végén elterjedő mobiltelefon mutatta meg, hogy milyen szinten képes egy olyan aktív tevékenység, mint a telefonálás, elvonni a sofőr figyelmét a vezetésről. Nem véletlenül jelentek meg országonként eltérő időben a különféle, az autóban történő telefonhasználatot szabályozó előírások. És még mindig nem ez volt a legveszélyesebb, mert bár a figyelmet erősen leköti a telefonbeszélgetés, azonban a látást nem igényli, a vezető telefonálás közben is figyelhetett az útra, még ha nem is olyan hatékonyan.
Jöttek a szöveges üzenetek, ami bizony már a látást is igényelte, meg a koncentrálást a kézmozdulatokra. De ezt is sikerült felülmúlni, mert 2010-től az okostelefonok gyors elterjedésével, a rajtuk futtatható alkalmazások sokszínűségével, majd a netezés bárhol-bármikor történő alkalmazásával már az autóban is a vezetés lett a másodlagos tevékenység, holott az elsődlegesnek kéne lennie a biztonságos közlekedéshez.
De az okostelefonok, csetfelületek mellett az autógyártók is sokat tettek azért, hogy a sofőr ne csak a vezetésre figyeljen. A járművek infotainment rendszerei is fénysebességgel fejlődtek, ráadásul elterjedtek a könnyen kezelhető fizikai gombok helyett az érintőfelületek. Ezek átka, hogy a használatukhoz oda kell nézni, akkor is, ha épp az autó valamely rendszerének, akár vezetéshez kapcsolódónak a kezelése szükséges. Egy fizikai gomb odanézés nélkül is kezelhető. Amikor a sofőr nem figyeli az utat, a külső környezetét, az autó akkor is halad és történnek körülötte a dolgok: csak a sofőr nem veszi észre.
Az autóban történő okoseszköz használat – legyen az okostelefon, vagy a kocsi saját rendszere – annyira hat az emberekre, hogy érezhetően megváltozott a városi forgalom dinamikája is. Sokan haladnak lassabban azért, hogy közben kezelhessék az eszközüket, arra is figyeljenek. Sokan gurulnak lassan a tilos jelzésnél a sorvége felé, majd állnak meg akár több autós követési távolságot tartva azért, hogy az egyéb tevékenységüket végezhessék. És persze nem, vagy késve indulnak el, ha zöld a lámpa, vagy elindul a sor.
Azonban ez még a kisebbik baj, a forgalom lesz még lassabb és több a koccanás. Azonban a tavalyi év baleseti statisztikáit elemezve feltűnt, hogy a baleseti jelentésekben az események leírásakor nagyon sokszor elhagyja a forgalmi sávját a balesetet okozó. Sokszor ez egyrésztvevős balesetnél történik meg. Tavaly az összes halálos baleset 43,2 százalékánál hagyta el a forgalmi sávját a balesetet okozó jármű: ha jobbra, akkor fának-, oszlopnak ütközött, árokba hajtott. Ha balra akkor sajnos a szembejövőnek. Utólag ugyan nehéz kideríteni a sávelhagyás okát, de gyakorta érthetetlen, hogy miért történt meg. Mi az a körülmény, ami miatt a sofőr nem veszi észre, hogy lehajt az útról, vagy áthúzódik akaratlanul a szembejövő sávba. Érdemes ezen elgondolkodni, és az autóban inkább félretenni a figyelmet igénylő egyéb tevékenységeket.
Új buszok Budapestnek
A BKK közbeszerzési eljárásokat indított közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére.

Új buszok Budapestnek
A BKK közbeszerzési eljárásokat indított közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére.
Vadat elütni duplán balszerencse
Változott a szabályozás, így alig maradt olyan eset, amikor nem az autóst terheli a vadbalesetből eredő kár. Beleértve az elütött vad értékét is.

Vadat elütni duplán balszerencse
Változott a szabályozás, így alig maradt olyan eset, amikor nem az autóst terheli a vadbalesetből eredő kár. Beleértve az elütött vad értékét is.
Dugók az M3-as bevezetőjén
Jelentős forgalomkorlátozás vezettek be a hétvégére a Kacsóh Pongrác úti felüljárón.

Dugók az M3-as bevezetőjén
Jelentős forgalomkorlátozás vezettek be a hétvégére a Kacsóh Pongrác úti felüljárón.
Villanyautók és nehéz akkumulátorok
Nem könnyű az elektromos áramot tárolni. A mai akkumulátor-technológia a villanyautózás achilles-sarka, szinte ez az egy támadható pontja, ez okozza az aggályokat.

Villanyautók és nehéz akkumulátorok
Nem könnyű az elektromos áramot tárolni. A mai akkumulátor-technológia a villanyautózás achilles-sarka, szinte ez az egy támadható pontja, ez okozza az aggályokat.
Újabb neuralgikus pont az M0-án
Burkolatfelújítás miatt forgalomkorlátozás lesz az M0 körgyűrű M7 autópálya csomópontjában.

Újabb neuralgikus pont az M0-án
Burkolatfelújítás miatt forgalomkorlátozás lesz az M0 körgyűrű M7 autópálya csomópontjában.
Lelkesítő hétvégi program
Százhúsz autóbusz érkezik az V. Ferihegyi Ikarus Találkozóra.

Lelkesítő hétvégi program
Százhúsz autóbusz érkezik az V. Ferihegyi Ikarus Találkozóra.
Őszi élénkülés a használtautó-piacon
Valamivel többan adtak-vettek használtautót, de még közel sem annyian, mint tavaly.

Őszi élénkülés a használtautó-piacon
Valamivel többan adtak-vettek használtautót, de még közel sem annyian, mint tavaly.
M0 lezárások
Forgalomkorlátozás lesz október közepéig az M0-s autóút és az M5-ös autópálya csomópontjában.

M0 lezárások
Forgalomkorlátozás lesz október közepéig az M0-s autóút és az M5-ös autópálya csomópontjában.