Fokozott közúti ellenőrzés lesz péntektől!

2022.09.15. 12:30

Szeptember 16-tól fokozott rendőri ellenőrzés lesz a közutakon. Egy héten át kiemelt figyelemre számítsanak az autóban nem a vezetésre koncentráló sofőrök.

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL már hagyományosan szeptember közepére időzíti a Focus on the road (Figyelem az úton) akcióját. Ennek során a szervezet tagországai egyidőben tartanak olyan közúti fokozott, célzott ellenőrzéseket, amelyekkel az olyan autóvezetői szabálytalanságokat igyekeznek kiszűrni, amelyek elterelik a sofőr figyelmét a vezetésről.

Idén szeptember 16. és 22. közötti időszakban lesz az akció, amelyhez a magyar rendőrség is csatlakozik. A témához illően a figyelem elterelésére alkalmas tevékenységet végző autósok kiszűrése a cél. Mára már ennek a témának a klasszikusa a menet közben kézben tartott mobiltelefon használata. Azonban a mobileszközök gyors fejlődésével már messze nem a telefonálás az elsődleges figyelemelterelő tevékenység a kocsiban.

Ha belegondolunk a hetvenes években terjedtek el igazán az autókban a rádiók, az autómagnók, addig legfeljebb a beszélgetőpartner, vagy valami nagyon-nagyon érdekes esemény terelhette el egy sofőr figyelmét. Az autóban nem is nagyon tudott mást tenni a vezető, mint vezetni. A nyolcvanas évek végére lett általános, hogy jobb minőségű zenehallgatásra alkalmas készülékek kerültek a kocsikba, és a kilencvenes években lett lényegében alapfelszerelés. Mindemellett a zenehallgatás, vagy rádióhallgatás egy passzív tevékenység. Inkább a hangulatot befolyásolja, mintsem a vezetési képességet csökkenti.

A kilencvenes évek végén elterjedő mobiltelefon mutatta meg, hogy milyen szinten képes egy olyan aktív tevékenység, mint a telefonálás, elvonni a sofőr figyelmét a vezetésről. Nem véletlenül jelentek meg országonként eltérő időben a különféle, az autóban történő telefonhasználatot szabályozó előírások. És még mindig nem ez volt a legveszélyesebb, mert bár a figyelmet erősen leköti a telefonbeszélgetés, azonban a látást nem igényli, a vezető telefonálás közben is figyelhetett az útra, még ha nem is olyan hatékonyan.

Jöttek a szöveges üzenetek, ami bizony már a látást is igényelte, meg a koncentrálást a kézmozdulatokra. De ezt is sikerült felülmúlni, mert 2010-től az okostelefonok gyors elterjedésével, a rajtuk futtatható alkalmazások sokszínűségével, majd a netezés bárhol-bármikor történő alkalmazásával már az autóban is a vezetés lett a másodlagos tevékenység, holott az elsődlegesnek kéne lennie a biztonságos közlekedéshez.

De az okostelefonok, csetfelületek mellett az autógyártók is sokat tettek azért, hogy a sofőr ne csak a vezetésre figyeljen. A járművek infotainment rendszerei is fénysebességgel fejlődtek, ráadásul elterjedtek a könnyen kezelhető fizikai gombok helyett az érintőfelületek. Ezek átka, hogy a használatukhoz oda kell nézni, akkor is, ha épp az autó valamely rendszerének, akár vezetéshez kapcsolódónak a kezelése szükséges. Egy fizikai gomb odanézés nélkül is kezelhető. Amikor a sofőr nem figyeli az utat, a külső környezetét, az autó akkor is halad és történnek körülötte a dolgok: csak a sofőr nem veszi észre.

Az autóban történő okoseszköz használat – legyen az okostelefon, vagy a kocsi saját rendszere – annyira hat az emberekre, hogy érezhetően megváltozott a városi forgalom dinamikája is. Sokan haladnak lassabban azért, hogy közben kezelhessék az eszközüket, arra is figyeljenek. Sokan gurulnak lassan a tilos jelzésnél a sorvége felé, majd állnak meg akár több autós követési távolságot tartva azért, hogy az egyéb tevékenységüket végezhessék. És persze nem, vagy késve indulnak el, ha zöld a lámpa, vagy elindul a sor.

Azonban ez még a kisebbik baj, a forgalom lesz még lassabb és több a koccanás. Azonban a tavalyi év baleseti statisztikáit elemezve feltűnt, hogy a baleseti jelentésekben az események leírásakor nagyon sokszor elhagyja a forgalmi sávját a balesetet okozó. Sokszor ez egyrésztvevős balesetnél történik meg. Tavaly az összes halálos baleset 43,2 százalékánál hagyta el a forgalmi sávját a balesetet okozó jármű: ha jobbra, akkor fának-, oszlopnak ütközött, árokba hajtott. Ha balra akkor sajnos a szembejövőnek. Utólag ugyan nehéz kideríteni a sávelhagyás okát, de gyakorta érthetetlen, hogy miért történt meg. Mi az a körülmény, ami miatt a sofőr nem veszi észre, hogy lehajt az útról, vagy áthúzódik akaratlanul a szembejövő sávba. Érdemes ezen elgondolkodni, és az autóban inkább félretenni a figyelmet igénylő egyéb tevékenységeket.

 

Obb 30ev 2

Legfrissebbek