Személyautóknak, teherautóknak is változik januártól a fizetendő útdíj mértéke, és az előbbi kategóriák számára több eddig ingyenes útszakasz válik fizetőssé, ha elfogadják a benyújtott tervezetet.
Még szeptember elsejéig ugyan tart a tervezet társadalmi elbírálása, addig lehet véleményt nyilvánítania a lakosságnak a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu e-mail címen, de lényegében körvonalazódott a cél a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal összefüggő miniszteri rendeletek jogharmonizációs célú felülvizsgálatáról szóló tervezetében. Lássuk előbb a maximum 3,5 tonnás járműveket érintő változásokat – motorkerékpárok, személyautók, kisteherautók, kisbuszok. Számukra a tervezet alapján több újabb díjköteles útszakaszokat jelölnének ki. A legfőbb változást az jelentené, hogy az M1-es és az M5-ös, illetve az M4-es és az M3-as autópályákat összekötő szakaszainak bevonásával az M0-s autóút teljes egészében fizetőssé válna. Ezzel kapcsolatban nyilatkozott dr. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub szakjogásza, amely szerint a klub nem támogatja az M0 körgyűrű eddig ingyenesen használható szakaszainak a fizetősség tételét, mert ez a városi utakra tereli a forgalmat.
Az M0-ás szakaszain felül fizetős lesz:
- az M44-es út Lakitelek/Tiszakécske csomópont és Békéscsaba közötti szakasza
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza,
- az M6-os autópályának Bátaszéket az M6-M60 csomóponttal összekötő szakasza
- az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat közötti szakasza
- az M76-os Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasza
A tervezete elfogadása esetén 2024. január elsejétől várható a fizetőssé tétel. Ugyanezen időponttól emelkednek az autópályadíjak is, egy korábbi rendelet értelmében, amely lehetővé teszi a díjak éves inflációkövető emelését. A várható jövő évi díjakat a szabályok szerint szeptember folyamán már közzétehetik.
A további változások a közepes-, és nehézteherautókat és az autóbuszokat érintik. A jó hír a buszosoknak jár, mert erre a kategóriára a tervezet szerint a jövőben már nem kell e-matricát váltani. A 3,5 tonnát meghaladó tömegű teherautók esetében árnyaltabb a „ki jár jól, ki jár rosszul” kérdés, mert a tervezet szerint átformálnák az útdíjszabást egy úgynevezett külsőköltségdíj bevezetésével, amelyet az adott jármű levegő- és zajszennyezési jellemzői szabnak meg.
Igazán ez a díj eddig is létezett, csak nem alkalmazták, ugyanis a 2013-ban elfogadott útdíjtörvény ad lehetőséget adott a kivetésére, csak eddig 0 forintban határozták meg a díj mértékét. A tervezet szerint a fizetendő díjat az adott jármű környezetvédelmi besorolása, a tengelyeinek a száma, az igénybe vett utak jellege, illetve a megtett kilométerek száma alapján szabják majd ki. Az „alapútdíj” is változik majd a tervezet szerint a teherautók esetén, röviden összefoglalva a gyorsforgalmi utakon az eddiginél valemelyest kevesebbet, a főutakon viszont többet kellene fizetni.A tervezet szerint az ideihez képest évi 150,7 milliárd forintnyi pluszbevétel származhat a módosításból és emelésből.
Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.
Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.
Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.
Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.
Gyorstöltés vásárlás közben
Az MVM Mobiliti nagyobb teljesítményű elektromos töltőket telepített 10 szupermarkethez.
Gyorstöltés vásárlás közben
Az MVM Mobiliti nagyobb teljesítményű elektromos töltőket telepített 10 szupermarkethez.
Iskolarendőr szakmai nap
Tizedik alkalommal gyűltek össze az iskolarendőrök Budapesten a Teve utcai Rendőrségi Igazgatási Központban, hogy szakmai napon tekintsenek vissza az elmúlt évre.
Iskolarendőr szakmai nap
Tizedik alkalommal gyűltek össze az iskolarendőrök Budapesten a Teve utcai Rendőrségi Igazgatási Központban, hogy szakmai napon tekintsenek vissza az elmúlt évre.
Gyorsforgalmi utat terveznek Szombathely-Körmend-Kőszeg között
200 milliárdból szeretnék felépíteni a 40 kilométernyi gyorsforgalmi utat.
Gyorsforgalmi utat terveznek Szombathely-Körmend-Kőszeg között
200 milliárdból szeretnék felépíteni a 40 kilométernyi gyorsforgalmi utat.
Ma is fennáll az ónos eső lehetősége
A meteorológiai előrejelzés szerint az Északi-középhegység tágabb térségében és Észak-Alföldön fordulhat elő ónos eső, jellemzően néhány tized milliméter, amely napközben megszűnik.
Ma is fennáll az ónos eső lehetősége
A meteorológiai előrejelzés szerint az Északi-középhegység tágabb térségében és Észak-Alföldön fordulhat elő ónos eső, jellemzően néhány tized milliméter, amely napközben megszűnik.
2024-ben az EU-ban nőtt az eladott új autók száma
Az Európai Unióban éves összevetésben 0,8 százalékkal, mintegy 10,6 millióra nőtt az eladott új autók száma.
2024-ben az EU-ban nőtt az eladott új autók száma
Az Európai Unióban éves összevetésben 0,8 százalékkal, mintegy 10,6 millióra nőtt az eladott új autók száma.
Ittas sofőröket kerestek
Budapesten harminc ittas sofőr ellen intézkedtek a rendőrök a budai oldali hétvégi ellenőrzésük során.
Ittas sofőröket kerestek
Budapesten harminc ittas sofőr ellen intézkedtek a rendőrök a budai oldali hétvégi ellenőrzésük során.