2024.06.26, 13:37
Balesetek mikromobilitási eszközökkel

A helyzetelemzéshez a rendőrség „házi” kategorizálást vezetett be a mikromobilitási eszközökre. Ez volt az első lépés, hogy statisztikát lehessen készíteni az ilyen közlekedési eszközök részvételével történt balesetekről.

A jelenleg hatályos KRESZ nem tartalmaz külön kategóriákat a kereskedelmi forgalomban különböző fantázianévvel megvásárolható elektromosrollerekre, vagy elektromos kerékpárokra. A rendőrség az úgynevezett mikromobilitási eszközöket a vonatkozó jogszabályi előírásokban meghatározott alapján sorolja be a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe. Az eszközök java jelenleg jellemzően a segédmotoros kerékpárok kategóriájába sorolhatók, de van olyan, amely kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősül. Azonban a mikromobilitási eszközök jelenléte a forgalomban jelentős mértékben növekszik, ezért indokolt ezeket – az egyébként más, a KRESZ által is ismert valamely jármű kategóriába is besorolandó közlekedési eszközöket – külön szerepeltetni a statisztikai adatgyűjtés körében. Ezért a rendőrség kizárólag a statisztikai adatgyűjtés szempontjából az alábbi járműfogalmakat alkotta meg, és 2024. január elseje óta ennek megfelelően adja át a bekövetkezett személysérüléses közúti közlekedési balesetekkel összefüggésben felmerült statisztikai adatokat.

Motoros roller: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható.

Kis teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kg, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 W, és sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.

Nagy teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.

 

Az elektromos roller részvételével történt személyi sérüléses balesetekkel kapcsolatban 2024. első négy havi adatai állnak a rendőrség rendelkezésére. Ezek alapján április 30-ig 117 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37, áprilisban 50) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben motoros roller (e-roller) vett részt.  Számtalan helyen lehet olvasni arról, hogy mindig a külföldi e-roller használóval van probléma, azonban a rendőrség kimutatása szerint ez nem fedi a valóságot. Ugyanis ilyen jármű vezetője 96 esetben volt magyar állampolgár, 21-nél pedig külföldi. A rollert vezető 97 esetben a baleset okozója, 22 esetben pedig ittas is volt.

Az önkéntes jogkövetés érdekében fontos kiemelni, hogy a rollerrel közlekedők a védtelen úthasználók csoportjába tartoznak, hiszen testüket karosszéria, passzív biztonsági eszközök, és egyéb megoldások hiányában semmi nem védi. A ruházat legfeljebb a kisebb sérülésektől, ütődésektől, karcolásoktól óvja meg viselőjét. Ezért fontos, hogy a létfontosságú szervek védelmére hivatott, nagyobb erőbehatásoktól is védő felszerelést viseljen a roller vezetője.

A jelenlegi szabályozásból következően az elektromos rollerek használatára – az adott eszköz műszaki jellemzőitől függően – a segédmotoros kerékpárosokra, vagy a motorkerékpárosokra vonatkozó szabályok az érvényesek. Mindkét esetben a járművezetőjének motorkerékpár bukósisakot kötelező viselnie. A roller használata során kiemelt jelentősége van a fej védelmének. Ehhez fontos a fejvédő használata, és elengedhetetlen, hogy azt szabályosan rögzítsék. A fejvédők arra hivatottak, hogy a bekövetkezett baleset esetén csökkentse a fejsérülés valószínűségét, annak várható súlyosságát, ezáltal fontosságuk és hasznosságuk az élet és testi épség védelme terén megkérdőjelezhetetlen.

A közlekedésük során alkalmazandó közlekedési szabályokon (jogszabályi előírásokon) túlmenően fontos „szabály”, hogy a rollerezőknek kiemelt figyelmet kell fordítani az út állapotára. Az úttest (vagy kerékpárút) széle számos helyen göröngyös, azokon úthibák, hézagok, síkból kiálló csatornafedelek lehetnek, melyekkel a rollerek kis átmérőjű kereke nem tud biztonságosan megbirkózni, és a jármű irányítása feletti uralmat könnyen el lehet veszíteni. A roller magas súlypontja miatt instabil, lassítási képessége (a magas súlypont és annak az első tengelyhez való közelsége miatt) kicsi, amelyhez hozzá kell szokni, és a vezetési módot ennek megfelelően kell alkalmazni. Amennyiben gyakorlásra van szükség, azt csak forgalommentes helyen tegyék.

Az ilyen járművekkel utas nem szállítható. Az instabilitásuk miatt nem célszerű velük nagyobb méretű tárgyat szállítani. A rollerrel vizes útfelületen történő közlekedés fokozottan balesetveszélyes. Kifejezetten veszélyes párhuzamos, egymás mellett lévő lábbal állni rolleren, mert egy intenzív fékezésnél a vezető könnyen kibillenhet az egyensúlyából. Végül, de nem utolsósorban fontos kitérni arra is, hogy az alkoholfogyasztási tilalom a roller vezetésére is vonatkozik.

Tartós dugó az M0 körgyűrűn

Továbbra is munkálatok nehezítik a közlekedést az M0-s autóút szigetszentmiklósi szakaszán.

...
2024.07.01. 13:31

Tartós dugó az M0 körgyűrűn

Továbbra is munkálatok nehezítik a közlekedést az M0-s autóút szigetszentmiklósi szakaszán.

Diplomaták buszsávhasználata

Jogszabálymódosítással segíti az ÉKM az uniós elnökség alatt a fővárosi közlekedést.

...
2024.06.30. 07:25

Diplomaták buszsávhasználata

Jogszabálymódosítással segíti az ÉKM az uniós elnökség alatt a fővárosi közlekedést.

Hétfőtől dugók várhatók Gödnél az M2-esen

Az M2-es autóutat és Göd várost összekötő úthálózat fejlesztéséhez kapcsolódóan a 2024. július 1-én elkezdődik a Fóti út átépítése.

...
2024.06.29. 13:35

Hétfőtől dugók várhatók Gödnél az M2-esen

Az M2-es autóutat és Göd várost összekötő úthálózat fejlesztéséhez kapcsolódóan a 2024. július 1-én elkezdődik a Fóti út átépítése.

Drágul a horvátországi autózás

Július 1-jétől ismét nyári tarifát vezetnek be a horvát autópályákon.

...
2024.06.29. 06:29

Drágul a horvátországi autózás

Július 1-jétől ismét nyári tarifát vezetnek be a horvát autópályákon.

A felénél tart az elektromos-autó pályázat

Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint a vállalati e-autó programban igényelt támogatások összege elérte a teljes keret felét.

...
2024.06.28. 11:15

A felénél tart az elektromos-autó pályázat

Az Energiaügyi Minisztérium közlése szerint a vállalati e-autó programban igényelt támogatások összege elérte a teljes keret felét.

Újságírók ültek le az autópálya közepére

A Magyar Közút meghívására újságírókat ültettek asztalhoz egy karbantartási kordonon belül az M0-ás autóút külső sávjaiban.

...
2024.06.27. 14:37

Újságírók ültek le az autópálya közepére

A Magyar Közút meghívására újságírókat ültettek asztalhoz egy karbantartási kordonon belül az M0-ás autóút külső sávjaiban.

Az egyhetes ellenőrzés eredménye

Több mint 650 ittas vagy bódult állapotban a volán mögé ülő járművezető ellen indult eljárás.

...
2024.06.27. 05:54

Az egyhetes ellenőrzés eredménye

Több mint 650 ittas vagy bódult állapotban a volán mögé ülő járművezető ellen indult eljárás.

Biztosítást kell kötni többféle mikromobilitási eszközre

Ne felejtsék, július 16-tól kötelező gépjármű felelősségbiztosítást kell kötni a nagyobb teljesítményű mikromobilitási eszközökre.

...
2024.06.26. 06:57

Biztosítást kell kötni többféle mikromobilitási eszközre

Ne felejtsék, július 16-tól kötelező gépjármű felelősségbiztosítást kell kötni a nagyobb teljesítményű mikromobilitási eszközökre.