A szezon kezdetéhez érve érdemes áttekinteni a kerékpáros balesetek európai helyzetét.
Az Európai Unióban évről évre az összes halálos baleset átlag 8 százalékát szenvedik el kerékpárosok. Tehát az unióban évente megközelítőleg 2000 ember veszti el az életét kerékpáros balesetben. Magyarországon az átlagnál rosszabb az arány: a halálos balesetek 12 százalékának az elszenvedője kerékpáros. (A statisztikákban nem csak a helyszínen életüket vesztők szerepelnek, hanem akik a balesetet követő 30 napon belül, a balesetben elszenvedett sérülések okán halnak meg).
A helyzet áttekintéséhez érdemes megjegyezni, hogy ahol a napi rutinban a lakosság aktívabban használja a kerékpárokat, ott magasabb a balesetekből rájuk jutó arány. Hollandiában a halálos balesetek 19 százalékát, Dániában 15 százalékát, Németországban 12 százalékát szenvedik el kerékpárosok, holott ezekben az országokban a kerékpáros közlekedés infrastrukturája, valamint a közlekedők összességének a hozzáállása is jobb a nálunk tapasztalhatónál.
Egymillió emberre Magyarországon átlag 7,4 halálos kerékpáros baleset jut, az európai uniós átlagban 4 eset jut egymillió lakosra. Ezzel az EU-s statisztika rosszabbjai között állunk, csak Litvánia (7,5 eset/egymillió fő) és Románia (8,9 eset/egymillió fő) áll mögöttünk. A lista szerint a legkevesebb ilyen balesettel Észtország, Ciprus és Spanyolország büszkélkedhet.
Az egész EU-ban probléma, hogy a 2007 óta tartó megfigyelési időszakban, bár az elején dinamikusan csökkent a kerékpáros balesetek száma, azonban évek óta nem csökken tovább. Az akkori 6 százalékos részaránnyal szemben a halálos balesetek 8 százalékát szenvedik el a kerékpárosok az utóbbi öt évben. Számszerűleg tehát csökkentek a kerékpáros halálesetek a megfigyelés kezdete óta, de a halálos balesetekből rájuk eső arány nőtt. Ennek azonban oka az is, hogy nőtt a kerékpárosok száma, tehát így a részarányuk is a forgalomban, így részben „természetes” a növekmény.
2007-től 2016-ig 24 százalékkal csökkent EU-s átlagban a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek száma. Magyarországon ez azt jelenti, hogy a 2007-ben regisztrált 158-ról 2016-ra 73-ra csökkent a közúti balesetben elhunyt kerékpárosok száma. 2016-tól megfigyelik a kerékpáros balesetek résztvevőit és körülményeit is. Európai átlagban a halálos balesetet így elszenvedők 80 százaléka férfi (Magyarországon 79 százalék ez az érték). Magyarországon a legérintettebb korcsoport az 50-64 évesek. Viszont az EU átlagban a kerékpárral halálos balesetet szenvedők 44 százaléka 65 éves, vagy ennél idősebb! Ez felhívja a figyelmet az idősek kiemelt veszélyeztetettségére!
A kerékpározás, bár van aki egész évben műveli, jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek többsége (27 százaléka) 16 és 20 óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között esik meg, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Ez a tényező kiemeli a láthatóság fontosságát! A halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben.
Látni és látszani 2023
Október 18-tól december 3-ig tart a „Látni és látszani 2023” akció, amelyet az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szervezett.
Látni és látszani 2023
Október 18-tól december 3-ig tart a „Látni és látszani 2023” akció, amelyet az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szervezett.
Ingyenes látásellenőrzés októberben
Október a látás hónapja, díjmentes látásellenőrzést, szaktanácsadást és szemüveg-ellenőrzést kínálnak az optikák.
Ingyenes látásellenőrzés októberben
Október a látás hónapja, díjmentes látásellenőrzést, szaktanácsadást és szemüveg-ellenőrzést kínálnak az optikák.
Közelíti százezeret a Biztonság Hete látogatóinak a száma
Konferenciával, egészségügyi szűrőbusszal, az e-roller biztonságos használatát népszerűsítő videóval is többet nyújtott az eddigieknél a hetedik Biztonság Hete.
Közelíti százezeret a Biztonság Hete látogatóinak a száma
Konferenciával, egészségügyi szűrőbusszal, az e-roller biztonságos használatát népszerűsítő videóval is többet nyújtott az eddigieknél a hetedik Biztonság Hete.
Esős napon zárult a Biztonság Hete
A szombati záró-rendezvénnyel lezárult a Biztonság Hete országos programsorozat, amelyet figyelemfelhívó céllal a baleset-megelőzés jegyében szerveztek.
Esős napon zárult a Biztonság Hete
A szombati záró-rendezvénnyel lezárult a Biztonság Hete országos programsorozat, amelyet figyelemfelhívó céllal a baleset-megelőzés jegyében szerveztek.
Elkezdődött a „Biztonság hete”
A mai nappal elrajtolt az idei „Biztonság hete” rendezvénysorozat. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tartottak sajtótájékoztatót a szervezők.
Elkezdődött a „Biztonság hete”
A mai nappal elrajtolt az idei „Biztonság hete” rendezvénysorozat. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tartottak sajtótájékoztatót a szervezők.
Megnyerték a Skoda Fabiát!
Véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő, amelynek a fődíja, egy Skoda Fabia is gazdára talált.
Megnyerték a Skoda Fabiát!
Véget ért a „Közlekedik a család” vetélkedő, amelynek a fődíja, egy Skoda Fabia is gazdára talált.
Szolgálatban az iskolarendőrök
Kétezer rendőr vigyáz a tanulók és a közlekedők biztonságára az új tanév kezdetén az iskoláknál.
Szolgálatban az iskolarendőrök
Kétezer rendőr vigyáz a tanulók és a közlekedők biztonságára az új tanév kezdetén az iskoláknál.
Az új tanévben is dolgoznak az iskolarendőrök
A 2022/2023-as tanévben az iskolarendőrök 7263 alkalommal 215 762 tanuló részére tartottak prevenciós foglalkozást.
Az új tanévben is dolgoznak az iskolarendőrök
A 2022/2023-as tanévben az iskolarendőrök 7263 alkalommal 215 762 tanuló részére tartottak prevenciós foglalkozást.