Magyarországon 2013. július 01-i hatállyal vezették be a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert, mely a 3,5t össztömeget meghaladó tehergépjárműveket érinti. Információk az e-útdíj bevallással és megfizetéssel kapcsolatban.
Hogyan kerülhetők el az e-útdíj bírságok?
Fontos tudnivalók az e-útdíj bevallással és fizetéssel kapcsolatban
Kiket érint az új elektronikus-útdíj rendszer?
A július 1-jén bevezetett HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben a 3,5t össztömeget meghaladó tehergépjárművek után kell fizetni. A megtett út hosszával arányos útdíj összege függ a jármű tengelyszámától és környezetvédelmi besorolásától, valamint attól, hogy a jármű autópályán vagy főúton közlekedik. A rendszer célja a hazai – közúti árufuvarozásra is alkalmas – közúthálózat szolgáltatási színvonalának növelése. Az e-útdíj rendszerben 6513 km hosszú hazai közúthálózat vált fizetőssé július 1-jétől. Ez jelenleg mintegy 2100 db elemi díjköteles szakaszból áll, melyek szelvényszámtól szelvényszámig, praktikusan csomóponttól csomópontig kerültek megállapításra. A fuvarozók észrevételeit, javaslatait figyelembe véve folyik a rendszer finomhangolása, és az elemi díjköteles szakaszok további bontása, hogy az minél jobban megfeleljen a felhasználói igényeknek.
Forrás: NFM, MTI
Mik az első két hónap működési tapasztalatai?
A tapasztalatok alapján a hazai fuvarozók hamar megtanulták a rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik. Az úthasználati jogosultság megszerzése kétféle módon történhet: előzetes útvonaltervezést igénylő viszonylati jegy megváltásával, vagy fedélzeti eszköz segítségével. A fedélzeti eszközzel történő bevallás egyszerűbb és kényelmesebb módja az útdíjfizetésnek, hiszen nem szükséges hozzá előzetes útvonaltervezés, hanem a fedélzeti eszköz által a rendszerbe továbbított helykoordináták alapján a jármű mozgásának megfelelően automatikusan történik a bevallás, illetve a járműhöz rendelt folyószámlából az útdíj kifizetése. Egyre erősödik a bizalom a fedélzeti eszközzel történő bevallási mód iránt. A regisztrált gépjárművek közel fele, a megszolgált útdíj összegére vetítve a díjfizetésre kötelezettek egyharmada már felismerte a fedélzeti eszközzel történő díjfizetés előnyeit.
Az úthasználati jogosultság megszerzésének alapja tehát az önbevallás, azaz a fuvarozó feladata és kötelessége, hogy ennek eleget tegyen, és a bevallás során körültekintően járjon el. Több mint két hónap működési tapasztalatai alapján kirajzolódnak azok a tipikus felhasználói hibák, melyekre odafigyelve elkerülhetők a súlyos bírságok.
Mik ezek a tipikus hibák, mire kell odafigyelni?
A viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. A megváltott és kifizetett viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot.
Fedélzeti eszköz segítségével történő fizetés esetén, az utazás megkezdése előtt mindig ellenőrizze, hogy fedélzeti eszköze megfelelően működik, az eszköz hozzá van rendelve a járműhöz, továbbá hogy rendelkezésére áll az utazáshoz szükséges összeggel feltöltött egyenleg.
Ha még nem rendelkezik fedélzeti eszközzel, érdeklődjön az ÁAK által auditált bevallási közreműködők valamelyikénél, melyek listája megtekinthető a www.hu-go.hu oldalon.
Amennyiben egyenlegét átutalással kívánja feltölteni, érdemes figyelembe vennie, hogy a befizetés átfutási ideje 1-2 munkanapot vesz igénybe, a feltöltött összeg csak ezt követően használható fel.
Forrás: NFM, MTI
Miért fontos, hogy a fuvarozó odafigyeljen ezekre?
Az őszi időszakban az úthasználati jogosultságokra vonatkozó fokozott ellenőrzések várhatók, a jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. Szeptembertől jelentősen emelkedtek a bírságtételek, melyek az útdíj megfizetésének elmulasztása esetén 140-165 ezer forintig terjed. Az is büntetésre számíthat, aki alacsonyabb díjkategóriájú járműre (tehát például négytengelyes helyett kéttengelyes tehergépkocsira) váltja meg a jogosultságot, ebben az esetben a büntetési tételek 80-110 ezer forint közt változnak. A szabályszegők helyszíni megállítás során, vagy az objektív felelősség elve alapján vonhatók felelősségre, a bírságolást a rendőrség végzi. A cél nem a büntetés, hanem a jogkövető magatartás elősegítése, ezért az ÁAK a Rendőrséggel együttműködve intenzív kommunikációs kampányt folytat a fuvarozók tájékoztatása érdekében.
Honnan lehet további információkat szerezni?
Az e-útdíjjal kapcsolatos részletes információk megtalálhatók a www.hu-go.hu oldalon. Telefonon az éjjel-nappal hívható +36 1 688 6060 telefonszámon lehet érdeklődni, az e-maileket az ugyfel@hu-go.hu címen várja az ÁAK ügyfélszolgálata.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.