A hazai közúti közlekedésnek mindig megvoltak a maga „párosai”. A 70-es években, amikor a gépjárművek kormányait még egyértelműen a férfiak uralták, a Ladások és a Trabantosok párosa híresült el. Akkoriban Trabanttal igen nehéz volt egy Ladát megelőzni, mert a 62 lőerővel bíró Lada vezetője egy enyhe gyorsítással is meg tudta akadályozni azt, hogy a 26 lóerős Trabi őt megelőzze. Ha pedig ez a művelet – általában a Ladás figyelmetlensége okán – mégis sikerült, úgy a Trabantos joggal számíthatott arra, hogy őt fél percen belül visszaelőzik. A nagyobb teljesítményű járművezetők közül sokan nem tudták elviselni, ha őket egy Trabant megelőzte – tisztelet persze a kivételnek. (Ez azért ma is így van, sokszor egy „prémium” márkát megelőzve átlagautóval számíthatunk revansra – a szerk)
A Trabantok és Ladák ideje már elmúlt. Manapság sokkal nagyobb divat más párosokról beszélni, így pl. a kerékpárosok és a gépjárművezetők, vagy a motorkerékpárosok és személygépkocsi vezetők viszonyáról. Van ugyanakkor egy olyan páros, mely a képzeletbeli öröklistán minden bizonnyal az első helyen áll, ez pedig a férfi és nő gépjárművezetők köre.
A társadalmi változások minden bizonnyal közrejátszottak abban, hogy a 80-as évektől kezdve a női vezetők aránya – különösen a személygépkocsik vonatkozásában – folyamatosan növekszik. Ma már természetes jelenség, ha a gépjármű volánja mögött egy hölgy ül.
Amiben viszont kevésbé tapasztalható változás, az a női sofőrök megítélése.
A női vezetők már a kezdetektől fogva megkapják azt a kritikát a férfiaktól, hogy nem értenek a vezetéshez, körülményesek, lassan vezetnek, s ezáltal gyakran idéznek elő veszélyhelyzet.
A hölgyek ezzel szemben azt tartják a férfi gépjárművezetőkről, hogy általában gyorsan, s a szabályokat nem tisztelve közlekednek, nem tartják be a követési távolságot, jobbról előznek, sokan közülük türelmetlenek, sőt agresszívak és veszélyesek.
Jól látható, hogy a nemek képviselőinek egymásról és magukról alkotott véleménye gyökeresen eltér. De mit mutatnak a hivatalos baleseti statisztikai adatok? Milyen arányban részesednek a nemek képviselői a közúti balesetekben?
A férfiak és nők által okozott közlekedési balesetek alakulását a 2008. év adataival szemléltetjük. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hivatalos adatai alapján az elmúlt évben a 17 619 személysérüléses közúti baleset történt, melyet járművezetők okoztak. A nemek szerinti kimutatás szerint ebből 13 382 közlekedési baleset férfi, 3 556 pedig női járművezető hibája miatt következett be.
Az adatoknak alapján a férfiak aránya 76 %, a nőké pedig 20 % volt a közúti balesetet okozó járművezetők körében. (Az esetek 4 %-ában nem lehetett megállapítani az elkövető nemét – cserbenhagyás, vagy egyéb ok következtében).
A baleseti adatok hozzávetőleges összehasonlítására csak akkor nyílik lehetőség, amennyiben a vezetői engedéllyel rendelkező férfiak és nők számát is ismerjük.
A vezetői engedély nyilvántartás adatai szerint 2009. január 02-án összesen 4.613.353 magyar állampolgár rendelkezett „B” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel, közülük 2.687.599 férfi, valamint 1.925.754 nő. Ennek megfelelően a férfiak a „B” kategóriás vezetői engedélyek 58,3 %-ával, a nők pedig 41,7 %-ával rendelkeztek.
A baleseti statisztikai, valamint a vezetői engedély nyilvántartási adatok összevetése alapján az valószínűsíthető, hogy a férfiak átlagosan gyakrabban okoznak közúti balesetet, mint a hölgyek. A férfiak a vezetői engedélyek csaknem 60 %-ával rendelkeznek, s a közúti balesetek 76 %-ában ők vonhatók felelősségre. Ugyanakkor megjegyzésre szorul, hogy a nemek szerint ténylegesen levezetett km-ek száma – ami ugyancsak szükséges lenne az arányok megfelelő számításához – sajnos nem ismert.
Végezetül egy táblázatot mutatunk be a férfiak és nők által okozott balesetek természetéről.
E területen a nemek között jelentős eltérés nem mutatható ki. A haladó járművek összeütközése, a gyalogos elütés, valamint a más természetű közúti balesetek vonatkozásában a férfiak és a nők között közel azonos értékek állapíthatók meg.
|
Haladó járművek ütközése |
Álló járműnek, szilárd tárgynak ütközés |
Farolás, felborulás, pályaelhagyás |
Gyalogosok elütése |
Egyéb |
Férfi |
58 % |
16,3 % |
12,7 % |
10% |
3 % |
Nő |
61 % |
14,4 % |
11,6 % |
10% |
3 % |

Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!

MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!

Újra diák KRESZ teszt, klassz nyereményekkel!
Töltsd ki Te is a Nagy Diák KRESZ-tesztet és nyerd meg a jogosítvány vagy az elektromos robogó egyikét.

Drágák, de veszik őket
Az új és a használt autók eladása egyaránt nőtt az első negyedévben.

Teherautók utáni díjbevételek
Tavaly 656 milliárd forintot meghaladó összeg folyt be a magyar költségvetésbe a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználati díjaiból.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Forgalmi változások az izraeli látogatás okán
Szerdától ideiglenesen változik a forgalmi rend a fővárosban.

Óriásplakát pályázat középiskolásoknak
Pályázatot írt ki a MÁV és az OBBi középiskolásoknak a vasúti átjárós balesetek megelőzésének témájában.

Tovább tart az e-autó pályázat
Meghosszabbítja az Energiaügyi Minisztérium az elektromos autókra kiírt pályázatát.

Vasárnapi óraátállítás
Vasárnap lép életbe a nyári időszámítás, előre kell állítani az órákat.

Céges elektromosok
A pályázási határidő lejártának közeledtére több vállalkozás döntött az elektromos autó vásárlási támogatási lehetőség kihasználása mellett.
Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!

Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!
MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!

MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!
Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.
Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.
Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.
Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.
Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.
Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.

Budapesti útfelújítások
Ferencvárosi és újpesti főútvonalak átépítését kezdeményezi a főváros.