A történet hihetetlen, pedig megtörtént! Néhány évvel ezelőtt, a karácsonyi ünnepeket közvetlenül megelőző időszakban hazánk egyik északi megyéjében disznótort tartottak, ahogy azt évtizedek óta szokás. Böllért hívtak a házhoz, aki jelen esetben személygépkocsival érkezett, s megtörtént a szokásos „eljárás”, a disznó bánatára, a háziak örömére. A jól sikerült, hangulatos disznótor végén a csapat szétszéledt, s a távolabbról érkezettek hazafelé indultak. Semmi nem utalt arra, hogy bárkivel is szerencsétlenség történhet.
Történetünkben a böllér és társa személygépkocsival tartott hazafelé. Böllérünk sietségében – vagy inkább meggondolatlanságában – a jobb hátsó ülésre helyezte el a disznóölés kellékeit, szükséges hozzávalóit, köztük a „gyilkolóeszközt”, a böllérkést. A személygépkocsi vezetője haladása közben elvesztette uralmát a járműve felett, áttért a menetirány szerinti baloldalra, s összeütközött a szemből érkező gépkocsival. Az ütközés erejénél fogva a hátsó ülésekre hanyagul ledobott tárgyak nagy erővel lendültek előre, s többségük az ülés háttámlájának nekiütődve esett az utastér aljára.
A böllérkés azonban hegyével érkezett a jobb első üléshez, s azon áthatolva úgy állt meg, hogy a kés hegye mintegy 10-15 cm-re állt ki az ülés síkjából előre, nagyjából „vesetájékon”. Az „anyósülésen” utazót a böllérkés mégsem sebezte meg. Ennek oka, hogy az utas nem csatolta be a biztonsági övét, s a műszerfalnak való ütődését követően – nagy szerencséjére – nem esett vissza az eredeti helyére. Ha az utas az ülésre visszaesik, akkor mindenkinek a fantáziájára bízzuk annak elképzelését, hogy az emberi testbe 10-15 cm mélyen behatoló eszköz milyen sérüléseket okozhatott volna.
A tanulság természetesen nem az, hogy ne használjuk a biztonsági övet, hiszen az ütközés következtében a bekötetlen jobb első utas tehetetlenül vágódott a műszerfalnak, mely következtében személyi sérüléseket is szenvedett. Sőt, szerencséje is volt, hogy a frontális ütközés során nem repült ki az első szélvédőn, hiszen ilyen esetekben a súlyos fejsérülések többnyire beláthatatlan következményekkel járnak. A történet tanulsága egyértelműen a „rakomány” elhelyezésének a fontosságában keresendő. Senki nem gondolta volna, hogy egy hanyagul a hátsó ülésre dobott eszköz akár tragédiához is vezethetett volna. Pedig így van!
Akárcsak a bekötetlen hátsó utas, aki frontális ütközés során előre lendülve akár 1-4 tonna erővel is nekiütközhet az elül ülőknek, veszélyeztetve az életüket, testi épségüket, úgy hasonló problémát okozhatnak a kalaptartón, vagy éppen az utastér más részében elhelyezett rögzítetlen tárgyak és eszközök.
Esetünk nagyszerű példa annak indoklására, miért is lenne szükség a gépjárművezető-képzés rendszerében az utastérben rögzítetlenül elhelyezett „rakományokkal” (tárgyak, eszközök), továbbá az ott utazó házikedvencekkel járó veszélyek oktatására. A böllérkéses történet természetesen nem mindennapi – mondhatnák sokan -, ugyanakkor mégis előfordult, mert fizikailag előfordulhat!
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.