Európában is több évtizedes múltra tekint vissza a színében, felületében – s esetenként mintázatában – eltérő útburkolatok alkalmazásának ötlete a közúti közlekedés különösen veszélyes helyszínein. Ezen megoldások családjának egyik ismert tagja a Living Road, amely már Magyarországon is alkalmazott burkolatrendszer. A Living Road rendszer a képek tanúsága szerint már messziről felismerhető. Speciális útburkolata fontos szerepet játszhat a közúti balesetek elkerülhetőségében, a veszélyes helyszínek időben történő észlelésében, valamint a járművek féktávolságának csökkentésében. Előnyei miatt a rendszert az Egyesült Királyságban – amelyet elismerten a Föld legbiztonságosabb közúthálózatával rendelkező országai között tartanak számon – mintegy 20 éve alkalmazzák.
Napjainkban számos olyan infrastrukturális megoldás létezik, mely a közúti közlekedési balesetek elkerülését, a biztonságos, valamint – ahol lehet – a dinamikus közlekedést szolgálja. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, jelzőlámpa rendszerek, körforgalmak, a korábbiaknál szélesebb forgalmi sávok, a kerékpárutak, vagy éppen a gyorsforgalmi utak mentén telepített, bizonyos távolságonként eltérő színű és lombozatú növények alkalmazása mind-mind a közlekedésbiztonság ügyét szolgálják.
De milyen előnyöket nyújthat ez a speciális burkolat?
A legfontosabb, hogy felületi érdessége miatt a burkolat a gumiabroncsoknak az átlagosnál jóval nagyobb tapadást biztosít, ezáltal mintegy 50 %-kal képes csökkenteni a féktávolságot. Kedvező tulajdonsága száraz, valamint csapadékos időben, ill. a téli időszakban egyaránt megmarad.
További előnye, hogy a hagyományos aszfalttól eltérő, erősen feltűnő színezése miatt már nagyobb távolságból is észlelhetővé teszi a közúti közlekedés veszélyes helyszíneit. A speciális felfestésben különböző útburkolati jelzések is kialakíthatók, melyek – a környezetükből kiemelve – külön is felhívhatják a figyelmet a helyszínen jellemző veszélyekre
A felületi érdesség megfelelő zajhatást is biztosít. Ennek megfelelően a speciális burkolatra ráhajtáskor a gumiabroncsok felől érkező zaj felhívja a járművezető figyelmét, hogy veszélyes helyen jár. Ez különösen éjszaka, ill. rossz látási viszonyok esetén lehet fontos.
A Living Road burkolatot általában az általánosnál nagyobb veszélyességű kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és útkereszteződések előtt alkalmazzák, de a rendszer telepíthető más helyszínekre is (pl. vasúti átjárók elé, körforgalomba stb.), vagy szolgálhat kerékpársávok megjelölésére.
Az útburkolat tartósságát 4-6 évben jelölik meg, mely természetesen függ az átmenő forgalom nagyságától is. A tartóssági időtartam ugyanakkor azt is jelzi a közútkezelők részére, hogy a kedvező hatás fenntartása időszakonként anyagi áldozatokkal is jár.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.