Napjaink gépkocsijait a technikai felszereltség vonatkozásában lehetetlen összehasonlítani a korábbi évtizedekben gyártott modellekkel. Ma az ABS, az ESP és a légkondicionáló szinte nem is minősül extrának, s az olyan jó dolgokhoz is könnyen hozzászokhatunk, mint a be nem kapcsolt biztonsági övre emlékeztető fény és hangjelzés, a tolatóradar, vagy éppen a drágább modellekhez kapható automata parkolás-segítő rendszer.
A különböző intelligens járművezetést segítő megoldások, az ITS rendszerek a reneszánszukat élik, s a lehetőségek gyakorlatilag kimeríthetetlenek. Egyre ismertebbek az olyan technikai megoldások is, amelyek különböző veszélyforrások, valamint forgalmi szituációk előjelzésével teszik biztonságosabbá a járművezetést. Ezek egyike a Mobileye.
A Mobileye egy videoalapú közlekedésbiztonsági rendszer, amely alapvetően a defenzív vezetési stílusra ösztönöz és figyelmeztet a vezetési hibákra. A Mobileye ugyan a vezetőt nem helyettesíti, de segíthet megelőzni a figyelmetlenségből adódó balesetek nagy részét. Előnye, hogy bármely típusú és évjáratú autóba beszerelhető utólag.
A Mobileye egyes szolgáltatásaiban nem követheti a gyári rendszereket, hiszen nem megoldható, hogy egy sávtartó funkció esetén kormánykorrekciót végezzen, vagy az ülés, illetve a kormány rezegtetésével figyelmeztesse a vezetőt, és nem is vészfékezhet. A gépjárműbe utólag beszerelhető készülék óvatosabb és takarékosabb vezetésre ösztönzi a felhasználókat. Az eredményeket külföldi vizsgálatok, felmérések is igazolják.
Hogyan működik?
A rendszer a Mobileye jármű-, sáv-, és gyalogosészlelési technológiáin alapul.
Főbb funkciói az alábbiak: figyelmeztetés gyalogoselütés veszélyére (kerékpáros-érzékeléssel), ráfutásos ütközés veszélyének jelzése autópályán és városban, sávelhagyás jelzése és követési távolság ellenőrzése figyelmeztetéssel. A LED-es panel jelzi, ha járművet észlel, másodpercben méri a követési távolságot, és színkóddal riaszt minden figyelmeztetésnél.
Sávelhagyás figyelmeztetés
A rendszer szerves része egy intelligens kamera, amelyet a járművön belül, az első szélvédőre lehet rögzíteni, majd a járműtípusnak megfelelően kalibrálni. A központi egység a jármű vezérlési adatai közül a fékek, az irányjelzők, a sebesség, az ablaktörlők és az országúti fényszóró jeleit fogadja.
A rendszer mindkét oldalon méri a jármű kerekei és a sávjelzések távolságát. A berendezés hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha nem szándékosan hagyja el a forgalmi sávot.
Miért hasznos?
A videoalapú LDW rendszerek használatával csökkenthető a sávelhagyásos, a ráfutásos balesetek, valamint a gyalogoselütések száma.
A készülék a lehetséges elütés bekövetkezése előtt akár 2 másodperccel figyelmeztethet, így a vezetőnek elég ideje marad a cselekvésre.
A rendszer a járművek közötti távolság és a két jármű sebességkülönbsége alapján kiszámítja, hogy várhatóan mennyi idő múlva következik be az ütközés.
A Mobileye-t a gyártó alapvetően a flottaüzemeltetők számára ajánlja, de helye lehet saját tulajdonú gépkocsikban is.
A reakcióidő tizedmásodpercben
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.