A mai KRESZ több mint százéves múltra tekint vissza, ugyanakkor a szabályok teljessége és részletessége akkoriban még igencsak hiányos volt. Nem csoda tehát, hogy 1929-ben a Budapesti Rendőr-főkapitányság a Pesti Hírlap közreműködésével egy olyan pályázatot írt ki, amely értelmében az érdeklődőknek a gyalogos közlekedés szabályait kellett tömören, de lehetőség szerint mindenre kiterjedően összefoglalni. Az első helyezett tíz pontban foglalta össze a legfontosabb szabályokat, ez lett tehát a gyalogos közlekedés „tízparancsolata”.
Az alapjaiban ma is aktuálisnak tekinthető szabályok sajátos nyelven, az akkori szóhasználatnak és jogi terminológiának megfelelően íródtak. A szövegből megtudhatjuk, hogy az utca nem kaszinó, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet akkoriban „megállapított átkelő pont”-nak nevezték, míg a gépkocsi előtti átszaladás bravúrkodásnak számított.
Az 1929. évi tízparancsolat az alábbiak szerint hangzott:
„1. Az út a kocsiké, a gyalogosoké a járda.
2. Átmégy az utcán? Mielőtt a járdáról lelépsz, nézz élesen jobb felé és így haladj az út közepéig. Innen szakadatlanul bal felé tekints és így folytasd utad a túlsó járdáig.
3. Álló kocsi mögött ne lépj le a járdáról, mert ez gondatlanság. Közelgő kocsi előtt ne szaladj át az úttesten, mert ez bravúrkodás.
4. Lépésben és egyenes irányban haladj át az úttesten. Ne szaladj és ne tétovázz, mert a kapkodás, előre-hátra ugrálás mindig veszedelmes. Ha váratlanul közeleg valamilyen jármű feléd és az az érzésed, hogy nem tudod kikerülni, állj meg higgadtan.
5. Forgalmas utcákon és tereken csak útkereszteződésnél – lehetőleg megállapított átkelő ponton – menj át, de előbb fegyelmezetten várd be a rendőr jelzését, amellyel tudtodra adja, hogy az utadat keresztező kocsiforgalmat megállította.
6. Az utca nem szórakozóhely, tehát ne csoportosulj. Az utca nem kaszinó, tehát ne mélyedj el beszélgetésbe. Ha mégis beszélni valód akad, húzódj fal mellé. Az utca nem játszótér, gyermekeknek ott lehetőleg nincs helyük. Ha átvágsz a kocsiúton és gyermek van veled feltétlenül fogd meg a kezét.
7. A villamost és autóbuszt a megállóhelyek előtt mindig a járdán vagy a járdaszigeten várd meg.
8. Ha felszállsz a villamosra vagy autóbuszra: menetirányban jobb kéz a bal fogódzóban, jobb láb a kocsilépcsőn! Menet közben ne ugorj fel, ne szállj le. A kocsilépcsőn ne állj meg.
9. Az utca nem szemetesláda. Ne szemetelj! Ne köpködj!
10. A rendőr a közlekedés biztonságának, a te testi épségednek az őre. Figyeld, kövesd! Ne vitázz vele! Tartsd be a hatósági előírásokat.”
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.