Véget ért a nyári szünet, szeptember 2-án reggel pedig megkezdődött a tanítás az általános-, és középiskolákban.
A gyerekeknek egyik napról a másikra kell átállni a reggeli korán kelésre, aztán időben indulni az iskolába, ott eltölteni több órát, majd tanulni. Már ez is épp elég ahhoz, hogy a több mint két hónapos szabadság után ezt megszokják a gyerekek, de emellett több szempontból is fokozott veszélyeket rejthet számukra a tanévkezdet: gyakorlatilag egyszerre jelennek meg a mindennapok közlekedésében.
Tapasztalataink alapján szeptemberben az iskolások közlekedésbiztonsági veszélyeztetettsége magasabb az átlagnál. Gyermekeink a legveszélyeztetettebb és legsérülékenyebb képviselői a közúti közlekedésnek, így valamennyi korosztályhoz képest megkülönböztetett figyelmet igényelnek.
A nyári szabadságok után a forgalomban részt vevő gépkocsik száma ugrásszerűen megnő, jellemzően a reggeli iskolakezdés és a délutáni befejezés időszakában zsúfolttá válnak az utak, így az autósok oldaláról jelentkező közlekedésbiztonsági kockázat is megnövekszik.
Tudomásul kell venni, hogy a gyerekek másként gondolkodnak, mint a felnőttek. Másként látják a világot, más dolgokat tartanak fontosnak és érdekesnek, mint a felnőttek, és nincs ez másként a közúti közlekedésben sem. A gyermekek közlekedésük során is sokszor a kalandot, a játékot keresik, figyelmüket teljesen elvonhatja egy-egy érdekesnek tartott tárgy vagy esemény, esetleg belemerülnek egy-egy zenébe. Ilyenkor biztonságérzetük megszűnhet, a külvilágot kizárva pedig minden külső inger nélkül maradnak. Ezért ilyenkor minden sofőr számára a legfontosabb szabály: „Vigyázat! Gyerekek!”
Elengedhetetlenül fontos, hogy a járművezetők a tanintézetek közelében különösen figyelmesen, óvatosan közlekedjenek. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez közeledve korábban kezdjék meg a lassítást, ezáltal is növelve az úttesten áthaladni szándékozó gyermekek biztonságérzetét.
A tanítási nap kezdetén és végén az iskolák közelében forgalmi torlódások alakulhatnak ki, amelyek további kockázatokat jelentenek a gyermekek számára. Kérjük a járművezetőket, hogy legyenek ilyenkor türelmesek, előzékenyek, továbbá számítsanak arra, hogy a diákok ilyenkor váratlanul is megjelenhetnek az úttesten!
Amennyiben a gyermek gyalog vagy tömegközlekedési eszközzel jár iskolába, akkor előzetesen meg kell vele ismertetni az adott útvonalat, és alaposan be kell gyakoroltatni a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen fogásokat. Ennek legjobb módja, ha a szülők vele együtt járják be az iskolába vezető utat.
Amennyiben a gyermek kerékpárral, rollerrel jut el az iskolába, csak akkor járjon önállóan, ha ismeri a legfontosabb közlekedési szabályokat és képes a járművel biztonságosan haladni. Bár hazánkban még nem kötelező, ettől függetlenül kifejezetten ajánlott, hogy a bicikliző gyermek minden esetben viseljen fejvédőt.
Amennyiben a szülő gépjárművel szállítja az iskolába a diákot, szintén sok dologra kell figyelnie – a forgalmon kívül. Minden esetben rögzítse őt a gyermekbiztonsági rendszerbe (gyerekülés, ülésmagasító), és csatolja be a biztonsági övet! De ne csak a gyermekét, hanem a sajátját is!
A rendőrség a polgárőrséggel együttműködve idén szeptemberben is a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában kiemelt közterületi jelenlétet biztosít azon általános iskolák környékén, ahol ez közlekedésbiztonsági szempontból indokolt.
2023-ban közel 1392,14 éven aluli gyermek sérült meg Magyarországon közlekedési balesetben. Többségük – mintegy ezren közülük – általános iskolások voltak, legtöbben a 10–14 év közötti korosztályhoz tartoztak. A gyerekek a legtöbb esetben (1279 baleset) elszenvedői, és nem okozói voltak a baleseteknek. A sérülést az okozta, hogy például a jármű nem megfelelő sebességgel haladt, nem adta meg az elsőbbséget, szabálytalanul előzött vagy kanyarodott.
Mintegy 100 gyermek gyalogosként szenvedett balesetet. 2023-ban a gyermekeket ért közlekedési balesetek közül 1.232 könnyű sérüléssel végződött, de 152 esetben súlyos sérülés lett a következmény, míg 8 gyermek már soha nem térhetett haza. A gyermekbiztonsági rendszer helyes használatának aránya 2023-ban javult az előző évhez képest, de még mindig nem éri el a 90%-ot, vagyis 10-ből 1 gyermek védtelenül utazott a járműben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.