Kevés az utánpótlása a használtautópiacnak, így egyre többért adják ugyanazokat a kocsikat.
Több hatás együtt okozza a használtautók drágulását. Felülről indulva a magyar használtautó-igény kielégítésére kevés a belső piac által „termelt” utánpótlás, azaz az újautó vásárlások okán, az újautó vásárlók által eladásra kerülő újszerű használtakból kevés van. Ezen elméletileg segítenének a flottaüzemeltetők által eladásra bocsátott lefutott cégautók, azonban egyrészt a cégek is a spórolásból megnyújtották a csereperiódusukat, másrészt igen sok leszerelt cégautó távozik „csomagáron” külföldre.
Mivel gyenge a forint az euróhoz képest, az elsősorban nyugati kereskedőknek megéri Magyarországról „hazavinni” használt autókat. Ez a gyakorlat nem újkeletű, viszont az elmúlt két évben valamelyest felpörgött, mert a nyugati piacokon is drágultak a használtautók – minthogy ott is szűkültek az újautóeladások, emiatt kevesebb használt kerül a piacra, valamint az euró vásárlóértéke is csökkent, inflálódik a válságos időkben. A drágulást csak az olyan autókategóriák kerülik el, amelyeket amúgy is nehéz eladni.
Visszatérve Magyarországra, a piacunk tehát függ az importált használtautóktól. A pandémia kikiáltása, és az emiatt bevezetett változó korlátozások miatt azonban a használtautóimport volumene is inkább szűkült, illetve az „ellátás” valamelyest kiszámíthatalanná vált – elsősorban az „egyautós nepperek” fogyatkoztak meg. És ne felejtsük el, hogy kint is drágultak a használtautók, tehát nagyon sok, a nyugati piacra lépő használtautó kikerül a „megéri behozni” kategóriából. Illetve akkor éri meg behozni, ha itthon drágábban adják.
Tehát se a belső piac, se az import nem képes kitermelni annyi használtkocsit, amennyit igényelne a magyar, értelemszerű tehát, hogy a „hiánycikk” drágul. Nagy vonalakban, míg 2010 környékén egymillió forinttal a zsebben még 10 éves autóra jó eséllyel pályázott a használtautó vásárló, ez 2015-re már inkább másfél millió forint volt, tavaly pedig 10 éves autót venni 2-2,5 millió forintból is nehezen megoldható feladattá vált. (Az említett áraknál persze kapni lehetett, és most is kapni olcsóbban is, drágábban is, egy átlagos alsó-középkategóriás, középkategóriás autóra gondolunk, ami családi célra megfelelő és kedvelt márkájú, tehát se nem a „piac eladhatatlanja”, se nem „sztárolt” típus).
Persze 10 éve még ott volt a kínálatban a 2000-es évek autópiaci virágzása idején megvásárolt temérdek autó, és még nem érződött a válsághatás, mert a 2008-as stressz után el nem adott autók az évtized elején kezdték éreztetni a hiányukat a használtautópiacon – emiatt is indultak el már az évtized közepén felfelé a fiatalabb kocsik árai. Ez a válsághatás a nyugati használtautópiacokon is lekövethető az áremelkedések dinamikájában.
Tegnap a hasznaltauto.hu hirdetési portál is közzétette a statisztikáit, amelyek a használatutó drágulását támasztják alá, bár kissé eltúlzott mértékben. A hahu adatai alapján 2020 első negyedévében 2,55 millió forint volt náluk a hirdetési átlagár, azonban ez a tavalyi év utolsó negyedévben már 4,68 millió forintra kúszott. A piaci árak azért ennyire nem futottak fel. A drágulás mellett ez azt is mutatja, hogy változott a portálon megjelenő hirdetések összetétele, amit mutat, hogy bár a magyar autópark átlagéletkora növekedik, azonban a hahun meghirdetett autók átlagéletkora fél évvel, 12,5-ről 12 évre csökkent.
A hasznaltauto.hu oldalról bizonyos szinten leürülnek-leürültek az olcsó autók hirdetései, mert bár a felület használata ingyenes, az adott hirdetés jobb pozícióját lehetővé tevő „extrák” fizetősek. Emiatt egyre jellemzőbb a portálon a profi autókereskedői jelenlét, valamint a fiatalabb autók hirdetése, ahol a várt eladási árhoz képest nem számottevő a hirdetés extráiért fizetendő plusz. Az alsóbb árkategóriákban hirdető eladók, ahol mondani szokás, hogy még a teletank is árképző, átáramlottak más hirdetési megoldások felé, például a népszerű közösségi oldal(ak)ra.
A hahu által jelzett extrém drágulási értéket generálja a fiatalabb, maximum öt-hat éves korú autók áremelkedése. A legnépszerűbb, legkeresettebb kategóriák és típusok használtpiaci árainál ott tartunk, hogy könnyen előfordul, hogy az egykori új ár közelében kínálják a fiatalnak számító használtautót eladásra. Ez egy összegszerűen is magas érték. Főként igaz ez, ha egy jobban felszerelt, jobb motorizáltságú autóról van szó.
A használtautó.hu jelezte, hogy a használt autók esetében a tulajdonosváltások száma tavaly november végéig a 2019-es rekordévhez képest 1,6 százalékkal, 2020-hoz képest pedig 3,8 százalékkal nőtt. A piac ilyen élénkülését a portál azzal magyarázza, hogy az eredetileg új autót választók egy része is a használtautópiac felé fordult az autóéhséget enyhítendő. Akinek gyorsan kell megoldani az autóbeszerzést, annak nincs ideje-3-8 hónapot várni egy új kocsi beérkezésére a mai gyártáskimaradásos időszakban.
A jövőre nézve egyelőre semmi olyan nem várható a piacon, ami elhozná az árak normalizálódását. Egyrészt a forint várhatóan továbbra is veszít a vásárlóértékéből, tehát, ha lesz elég használtautó, és a keresleti piac ismét kínálatira vált, akkor is marad egy drágulás a pénz valós értékének a megváltozása miatt. Mivel a nyugati országokban sem jósolnak az autópiaci szakértők kánaánt, marad az újautóhiány, és az ebből eredő használtautó drágulás is, ami miatt az importált használatautók árában sem várható mérséklődés. A magyar újautópiacon sem jósolnak eladási boom-ot, és annak hatása sem lenne azonnali, legfeljebb az újszerű használtautók árát nyomhatná lejjebb, így a belső piacon sem lesz árletörő mozgás. Így jobb felkészülni a dráguló használtautókra, tehát egyre érdemesebb a meglévő járművet gondozni, rendbentartani, korrektül szervizelni, mert a kocsik egy-egy tulajdonosnál eltöltött „szolgálati ideje” is várhatóan nőni fog.
B-jogsi elméleti oktatás térítésmentesen
A honvédség biztosítja szolnoki végzős középiskolásoknak a gépjárművezetői gyakorlati képzést.
B-jogsi elméleti oktatás térítésmentesen
A honvédség biztosítja szolnoki végzős középiskolásoknak a gépjárművezetői gyakorlati képzést.
Megszokásból tolták neki
Budapesten egy hónap alatt 703 gyorshajtót rögzítettek az új traffiboxok Óbudán.
Megszokásból tolták neki
Budapesten egy hónap alatt 703 gyorshajtót rögzítettek az új traffiboxok Óbudán.
Csaló kamionokra vadásznak
Decembertől a csalókat is büntetik a tengelysúlymérő kapuk.
Csaló kamionokra vadásznak
Decembertől a csalókat is büntetik a tengelysúlymérő kapuk.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Vasárnaptól kaphatóak a jövő évi autópálya-matricák.
December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya használati jogosultságok. Az új évre ismét emelkednek mind az autópálya-matrica árak, mind a büntetések.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Drágul a parkolás Budapesten
Változik a parkolási rend a fővárosban, a részletekről még tárgyalnak, a díjemelés már biztosnak tűnik.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.