2009.02.22, 16:53
Takarékos üzemeltetés


Ahogy a divat változott és változik, úgy változott az autóipar is. Volt idő, amikor az üzemanyagfogyasztás nem számított, hatalmas amerikai autók kápráztattak el. Aztán jött egy olyan korszak, amikor a „dizájn” számított, aztán az áramvonalas korszak, majd a sebesség, a tartósság, a szerelhetőség, később a biztonság került előtérbe. Jött a kisautók korszaka is… és szinte felsorolni sem lehet a trendeket.


Ma komlexebb a megítélés. Számít az ár/érték arány, a használhatóság, a komfortérzet, a biztonság, a típus szépsége, de leginkább az olcsó üzemeltetés. Újabban a jövőkép is szempontokat követel magának, a környezet védelme és a zajvédelem.


 


Rákényszerülünk az üzemanyag-takarékosságra, és fontos lett az üzemeltetési költségek csökkentésének gondolata is.


Világjelenség, hogy szinte az élet minden területén csökkenteni kell a költségeket. Kimerülőfélben a föld olajkészlete. Az üvegházhatás és zajterhelés is megoldásért kiált. 


 


Kevesen tudják, hogy az autó tömege 12% energiát emészt fel, az  elektromos fogyasztók (klíma, zene, ködfényszórók, ülésfűtés) 8 %-ot, a légellenállás 11%-ot,  a motor működése (váltó, szervórásegítő), valamint a súrlódás 38 %-ot.


Az üzemanyag energiájának 31 %-a hasznosítható… Megdöbbentő!


 


Befolyásolja a fogyasztást a vezető felkészültsége, az autó műszaki állapota, az út minősége, a terepviszonyok, az autó terheltsége, az időjárási viszonyok, a gumik állapota. Befolyásolhatja a nem gyári felszerelések (több fényszóró, légterelők) használata.


 


Üzemanyagot takaríthatunk meg a motor indítása utáni azonnali indulással, a hideg motor kíméletes terhelésével, majd a meleg motornál a gyorsításkori gyors váltásokkal (minél hamarabb csökkenteni a menetsebesség elérése utáni fordulatszámot).


A tilos lámpánál a hosszabb periódusoknál állítsuk le a motort. Az útvonal ismerete lerövidítheti a célbaérést (a rossz útvonalválasztás, a cél keresése plusz üzemanyagot jelent).


Az autó „meghálálja a törődést”, az odafigyelést. Ilyen kenőanyagszintek ellenőrzése, szükség esetén cseréje, a légszűrők, fékek, lengéscsillapítók, gumik állapotának ellenőrzése, cseréje.


 


A defenzív vezetés is segíti a vezetőt: a szabályok betartása, az út –és látási viszonyoknak megfelelő vezetés, az előrelátó vezetés, körültekintő haladás, vezetéstechnikai ismeretek elsajátítása és alkalmazása.


Kerülni kell a rövidtávú vezetést. Nem biztos, hogy mindenhova autóval kell menni ( a közeli boltba, óvodába), ott helyet keresni. A motor el sem éri az üzemi hőmérsékletet, ilyenkor a katalizátor hatásfoka is csökken, ami csak később jelent gondot).


 


Kell-e állandóan a tetőcsomagtartó (növeli a légellenállást), kell-e teljesen teletankolt autóval közlekedni (és cipelni azt a sok plusz súlyt, amikor rövidebb távokat autózunk), kell-e az autóba szerszámosláda… A felesleges dolgokat ki kell tenni.


A guminyomást gyakrabban kell ellenőrizni, hiszen a jó tapadás, az úttartás a legfontosabb biztonsági tényező. Mindig a gyári értékekre kell a légnyomást beállítani /a „B” oszlopon, vagy az ajtó oldalán, a motortérben, a tanksapka fedelén, vagy a használati utasításban találunk a beállítási értékekre utalást/.  


 


Ha általában egyedül autózunk, akkor felesleges teljes terhelési értékre fújni… A túl  kevés légnyomás a vezetés biztonságát is veszélyezteti (nagyobb a kúszás veszélye),  ráadásul visszafogja az autót, nehezebben gördülnek a kerekek. A túlfújt gumi viszont jobban kopik, és megváltozhat (kisebb lesz) az 1cm²-re jutó tapadóerő.  


Gondoljuk át, hogy mi mindennel lehet csökkenteni az üzemeltetési költségeket, és ezeken túlmenően tegyünk meg mindent  közlekedésbiztonságunk érdekében!


  


Takarékos és balesetmentes közlekedést kíván


 


                                    az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.