Ahogy a divat változott és változik, úgy változott az autóipar is. Volt idő, amikor az üzemanyagfogyasztás nem számított, hatalmas amerikai autók kápráztattak el. Aztán jött egy olyan korszak, amikor a dizájn számított, aztán az áramvonalas korszak, majd a sebesség, a tartósság, a szerelhetőség, később a biztonság került előtérbe. Jött a kisautók korszaka is
és szinte felsorolni sem lehet a trendeket. Ma komlexebb a megítélés. Számít az ár/érték arány, a használhatóság, a komfortérzet, a biztonság, a típus szépsége, de leginkább az olcsó üzemeltetés. Újabban a jövőkép is szempontokat követel magának, a környezet védelme és a zajvédelem. Rákényszerülünk az üzemanyag-takarékosságra, és fontos lett az üzemeltetési költségek csökkentésének gondolata is. Világjelenség, hogy szinte az élet minden területén csökkenteni kell a költségeket. Kimerülőfélben a föld olajkészlete. Az üvegházhatás és zajterhelés is megoldásért kiált. Kevesen tudják, hogy az autó tömege 12% energiát emészt fel, az elektromos fogyasztók (klíma, zene, ködfényszórók, ülésfűtés) 8 %-ot, a légellenállás 11%-ot, a motor működése (váltó, szervórásegítő), valamint a súrlódás 38 %-ot. Az üzemanyag energiájának 31 %-a hasznosítható
Megdöbbentő! Befolyásolja a fogyasztást a vezető felkészültsége, az autó műszaki állapota, az út minősége, a terepviszonyok, az autó terheltsége, az időjárási viszonyok, a gumik állapota. Befolyásolhatja a nem gyári felszerelések (több fényszóró, légterelők) használata. Üzemanyagot takaríthatunk meg a motor indítása utáni azonnali indulással, a hideg motor kíméletes terhelésével, majd a meleg motornál a gyorsításkori gyors váltásokkal (minél hamarabb csökkenteni a menetsebesség elérése utáni fordulatszámot). A tilos lámpánál a hosszabb periódusoknál állítsuk le a motort. Az útvonal ismerete lerövidítheti a célbaérést (a rossz útvonalválasztás, a cél keresése plusz üzemanyagot jelent). Az autó meghálálja a törődést, az odafigyelést. Ilyen kenőanyagszintek ellenőrzése, szükség esetén cseréje, a légszűrők, fékek, lengéscsillapítók, gumik állapotának ellenőrzése, cseréje. A defenzív vezetés is segíti a vezetőt: a szabályok betartása, az út és látási viszonyoknak megfelelő vezetés, az előrelátó vezetés, körültekintő haladás, vezetéstechnikai ismeretek elsajátítása és alkalmazása. Kerülni kell a rövidtávú vezetést. Nem biztos, hogy mindenhova autóval kell menni ( a közeli boltba, óvodába), ott helyet keresni. A motor el sem éri az üzemi hőmérsékletet, ilyenkor a katalizátor hatásfoka is csökken, ami csak később jelent gondot). Kell-e állandóan a tetőcsomagtartó (növeli a légellenállást), kell-e teljesen teletankolt autóval közlekedni (és cipelni azt a sok plusz súlyt, amikor rövidebb távokat autózunk), kell-e az autóba szerszámosláda
A felesleges dolgokat ki kell tenni. A guminyomást gyakrabban kell ellenőrizni, hiszen a jó tapadás, az úttartás a legfontosabb biztonsági tényező. Mindig a gyári értékekre kell a légnyomást beállítani /a B oszlopon, vagy az ajtó oldalán, a motortérben, a tanksapka fedelén, vagy a használati utasításban találunk a beállítási értékekre utalást/. Ha általában egyedül autózunk, akkor felesleges teljes terhelési értékre fújni… A túl kevés légnyomás a vezetés biztonságát is veszélyezteti (nagyobb a kúszás veszélye), ráadásul visszafogja az autót, nehezebben gördülnek a kerekek. A túlfújt gumi viszont jobban kopik, és megváltozhat (kisebb lesz) az 1cm²-re jutó tapadóerő. Gondoljuk át, hogy mi mindennel lehet csökkenteni az üzemeltetési költségeket, és ezeken túlmenően tegyünk meg mindent közlekedésbiztonságunk érdekében! Takarékos és balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.