Magazin

Még 20 év kell a biztonságos önvezető autó kifejlesztéséhez

2020-01-27 09:35:25

A japán Toyota csoport inkább realista képet fest az önvezető autók fejlődési tempójáról. Szerintük túl derülátók az európai és amerikai gyártók, akik pár éven belül piacra lépnének teljesen önvezető rendszereikkel.

Onvezetes 20ev

Számos autóipari szereplőtől eltérően a Toyota kifejezetten konzervatív és elővigyázatos tempóban igyekszik eljutni a teljesen autonóm mobilitáshoz. Az óvatos megközelítés helyességét több olyan, a közelmúltban bekövetkezett baleset is igazolta, amelyben a gyártók vagy a felhasználók túlbecsülték a rendelkezésre álló technológia képességeit, és olyan feladatokat bíztak rá, amelynek a megoldására az még nem állt készen.

Az autonóm mobilitással járó feladatok összetettségét, illetve a felelősség mértékét mérlegelve a Toyota úgy véli, az autóiparban és a társterületeken tevékenykedő vállalatok szoros együttműködése hozhatja el a várt előrelépést az autonóm mobilitás terén. A tavaly megnyitott Toyota Research Institute-Advanced Development (TRI-AD) elindításáról két évvel ezelőtt döntöttek, 2,8 milliárd dolláros beruházással alapították a szervezetet, amelynek a célja, hogy világszínvonalú autonóm mobilitási és adatkezelési technológiák kifejlesztésével megvalósítsák a világ legbiztonságosabb autóját.

„A folyamatos és közvetlen emberi felügyeletet nem igénylő autonóm mobilitási technológiákat első körben könnyebb taxikban, illetve teherjárművekben bevezetni” – fejtette ki a világ legnagyobb robotikai szaktekintélyének számító James Kuffner, aki szerint távolabbi az a jövő, amikor a privát autóhasználók járműveiben is megjelenhetnek a 4-es szintű önvezető megoldások. „Jelenleg azon dolgozunk, hogy a mobilitási szolgáltatások piacán megvalósulhasson a 4-es szint.”

A 4-es szintű autonómia a jármű szinte teljes körű önállóságát jelenti: ezen a szinten a gépjárművek meghatározott közlekedési helyzetekben felügyelet nélkül haladhatnak. Meglehetősen távoli célról van szó: a Toyota most készül bevezetni azt a 2-es szintű önvezető technológiát, amely folyamatos emberi felügyelet mellett képes autópályán önállóan közlekedni; a Toyota elképzelései szerint a teljes autonómia „pár évtizeden belül” valósulhat meg, ez némileg ellentmond az európai autógyártók célkitűzésének, ugyanakkor iparági szakértők szerint a Toyota 15-20 éves intervallumra vonatkozó becslése tűnik reálisnak.

Önvezető jármű közúti tesztje

A Toyota jelenleg különböző mobilitási megoldások – autómegosztó szolgáltatások, mobil értékesítési pontok vagy mozgó egészségügyi egységek – számára fejleszti önvezető megoldásait. Ezeknél a szolgáltatást nyújtó személy határozná meg, hogy mikor és hova haladjon a jármű, majd menet közben felügyelné annak haladását, anélkül, hogy közvetlenül beavatkozna a vezetésbe.