Ma már természetesnek tartjuk a fényvisszavető táblákat, útburkolati jeleket, rendszámtáblákat. Pedig hosszú idő kellett az elterjedésükhöz. Az amerikai 3M konszern kezdte a fejlesztésüket, szakembereik 75 éve dolgoznak rajta. A növekvő autóforgalom hatására közvetlenül a második világháború előtt kezdtek el komolyabban foglalkozni a szakemberek a közlekedés biztonságosabbá tételével. Ennek egyik eleme a fényvisszavetős közúti közlekedési tábla kifejlesztése volt. Azt a célt szolgálta, hogy sötétben, kis fény hatására is könnyen érzékelhetőek legyenek a figyelmeztető jelzések.
3M munkatársak fényvisszaverő bevonatú táblákkal a hatvanas években
Az első fényvisszavető útjelző táblafóliát a 3M fejlesztette ki, amellyel legelőször Minnesota útjait tették biztonságosabbá 1939-ben. Alig pár év múlva megjelentek a fényvisszavető útburkolati jelzések is, amelyek ugyancsak a láthatóságot erősítették szemben a hagyományos felezővonallal. 1950 körül pedig elkezdték bevezetni ma is használatos fényvisszavető rendszámtáblák.
A fejlesztések általhatására a nyolcvanas évekre olyan útjelző táblákat sikerült készíteni, amelyek háromszor annyi fényt vetettek vissza, mint a korábbiak. A 2000-es évek 3M fejlesztése a „full cube” technológia, amely az addig használt prizmás technológiánál kétszer hatékonyabb fényvisszavetést eredményez. Szintén az utóbbi évtizedben kezdtek elterjedni a 3M mérnökeinek munkáját dicsérő, tartósan fluoreszkáló figyelmeztető táblák és útburkolati jelek, amelyek még inkább elősegítik a balesetek számának csökkenését világszerte.
A 3M Magyarországon 1991-ben kezdte meg tevékenységét többek közt a közlekedésbiztonsági divízió beindításával. A hazai leányvállalat 2000-ben elsőként csatlakozott a Partnerség a közlekedésbiztonságban elnevezésű programhoz, amelyben aktív résztvevőként vállal szerepet a magyarországi közlekedésbiztonság javításában. A vállalat biztonságos és hatékony fényvisszavető táblafóliáit és útburkolati jelzéseit idehaza is széles körben alkalmazzák, illetve az 1991 után nálunk üzembe állított autók rendszámtábláit is a 3M fényvisszavető fóliáival készülnek.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.