Baleset-megelőzés

Új közlekedési biztos az EU Bizottságban

2019-12-02 16:20:59

Adia-Iona Vălean első interjújában a jövőről és a várható intézkedésekről nyilatkozott.

Andrea Valean
  1. december 01-től új közlekedésért felelős biztosa van az EU Bizottságnak. Adina-Iona Vălean, a román kormány egykori minisztere, az Európa Parlament képviselője, az Európai Parlament Ipari Bizottságának elnöke Violeta Bulc asszonytól vette át a tisztségét. A mandátum kezdete megegyezik az Ursula von der Leyen által vezetett új Európa Bizottság működésének megkezdésével.

Vălean asszonyt november 14-én hallgatták meg az Európa Parlamentben, és személyére, valamint ismertetett programjára tekintettel a tisztségre alkalmasnak találták. Az új közlekedési biztos kijelentette, hogy az évi mintegy 25 000 közúti halálesetet egyszerűen elfogadhatatlannak tartja, és minden jövőbeni intézkedésével a közlekedés biztonságát kívánja szolgálni. A következő évtized egyik legfontosabb politikai-társadalmi célkitűzésének jelölte meg a közúti halálesetek és a súlyosan sérültek számának 2020 és 2030 között történő felére csökkentését, míg – egy kérdésre válaszolva – Vălean asszony kijelentette, hogy az EU továbra is elkötelezett abban, hogy 2050-re a közúti halálozások száma a nullához közelítsen.

Az új biztos szerint az említett célok teljesítése rendkívül nagy kihívást jelent, különösen akkor, ha figyelembe vesszük évtizedünk eddig eltelt időszakának uniós baleseti trendjét. Az elmúlt öt év viszonylatában például a közúti halálozások összességében kedvezően ám mégis mélyen az elvárások alatt alakultak, ennek következtében évtizedünk közlekedésbiztonsági célkitűzése nagy valószínűséggel nem fog teljesülni. Fontos ezért, hogy az Európai Unió és a tagállamok a lehető leggyorsabban cselekedjenek a közlekedésbiztonsági helyzet mielőbbi érzékelhető javítása érdekében.

Adia-Iona Vălean asszony egyik első és legfontosabb feladata lesz, hogy készre formázzák, majd elfogadtassák az Európa Bizottság következő évtizedre vonatkozó közlekedésbiztonsági programját. Ebben minden bizonnyal nagyobb szerepet fognak tulajdonítani a technológiában rejlő lehetőségeknek, az infrastruktúra, valamint a járműbiztonság kérdéskörének. Ezen kívül az új programban várhatóan a „Safe System” szemlélet is megjelenik, mely szerint a közúti közlekedés vonatkozásában több szintű védelemre van szükség: amennyiben az egyik elem kiesik, egy másik elem pótolja azt. Magyarra fordítva: amennyiben a járművezető hibázik, a járműbe épített biztonsági megoldások, valamint a biztonság-centrikusan kiépített infrastruktúra lehetnek képesek a baleset bekövetkezésének elkerülésére, illetve a sérülések súlyosságának csökkentésére.