Baleset-megelőzés

Javuló baleseti adatok

2019-10-08 21:32:41

2019. január 1 és szeptember 30 között a főbb baleseti mutatók javuló tendenciát mutatnak.

Halálos baleset az 54-es főúton Soltvadkert és Bócsa között

Ami a legfontosabb: az év eddig eltelt kilenc hónapjában 56 fővel kevesebben vesztették életüket hazánk közútjain, mint egy évvel ezelőtt, azonos időszakban. Idén a közúti halálos áldozatok száma 410 fő volt január 01. és szeptember 30. között a tavalyi 466 fővel szemben, és ez 12%-os csökkenésnek felel meg. A csökkenés mértéke ugyanakkor már 25%-os, ha az idei adatokat az évtizedforduló, azaz 2010 megfelelő adataival hasonlítjuk össze (akkor 546 halálos áldozatot regisztráltak).

A fenti adatok az ORFK által összesített előzetes baleseti statisztikai adatokból származnak, melyek a baleset bekövetkezését követő 24 órás helyzetnek felelnek meg. További jó hír, hogy az egyéb fő baleseti mutatók is kedvezően alakultak. A 2019. január 01. és szeptember 30. között eltelt időszakban összesen 12 267 személysérüléses közúti balesetet okoztak a különböző úthasználó csoportok (járművezetők, gyalogosok, utasok) hazánk közútjain, 2,8%-kal kevesebbet, mint az elmúlt év azonos időszakában (12 615 baleset).

A baleseteket súlyosságuk szerint csoportosítva az láthatjuk, hogy a halálos, a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma egyaránt csökkent, mértékük a felsorolás sorrendjének megfelelően 13,5%, 4,9%, valamint 1,3%. A kiemelten kezelt halálos áldozatszám mellett a másik fontos mutató a súlyosan sérült személyek száma. Ezen a területen 4,2%-os csökkenés mutatható ki (a tavalyi 4 133 fő helyett idén eddig 3 958 fő szenvedett súlyos sérülést), míg a könnyen sérültek száma 12 259 főről 11 943 főre csökkent (-2,6%).

Az ittas baleseteknek az összes személyi sérüléssel járó közúti baleseten belüli aránya, 8,4%, ami egyrészt csökkenés a tavaly ilyenkor mért 8,5%-kal szemben, másrészt évtizedünk második legkedvezőbb értékeként könyvelhetjük el (a 2017. évi 8,3% után). Érdemes megemlíteni az ittas vezetés visszaszorításának hosszú évekre visszavezethető kedvező trendjét, amit az is jelez, hogy 2015 előtt minden évben még 10% feletti arányról számolhattunk be.

A közúti balesetek legfőbb okainak sorrendjében nincs érdemi változás. A balesetek 31%-ának, azaz 3 808 balesetnek a hátterében a relatív és az abszolút gyorshajtás áll, az elsőbbségi jog megsértése miatt 3 027 baleset (részaránya 25%), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2 086 baleset (részaránya 17%) történt. A közúti balesetek csaknem kétharmadát, 65%-át a járművezetők többségét kitevő személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 7%-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1%-ának az okozásáért voltak felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya szeptember végén a tavalyival egyező 11% volt. Végezetül a motorkerékpárosoknak és a gyalogosoknak 5-5%, a segédmotoros kerékpárosoknak pedig 4%-os a részesedésük az idén okozott, személyi sérüléssel járó közúti baleseteken belül.