Baleset-megelőzés

Ismered az európai alkohol limiteket?

2019-12-20 09:18:28

Az ittas vezetés szabályai országonként eltérnek, aminek részben az az oka, hogy ezek a szabályok nem az uniós, hanem a nemzeti normaalkotás hatáskörébe tartoznak.

Aki külföldön autózik, nem árt, ha ismeri az adott országban érvényes közlekedési, valamint a közlekedéssel kapcsolatos egyéb szabályokat, különösen azokat, melyek eltérnek a hazai gyakorlattól. Ilyen lehet például a megengedett legnagyobb sebesség szabályozása, valamint az ittasságra vonatkozó limitek. Az ittas vezetés szabályai országonként eltérnek, aminek részben az az oka, hogy ezek a szabályok nem az uniós, hanem a nemzeti normaalkotás hatáskörébe tartoznak. Több olyan ország van kontinensünkön, ahol egy-két pohár sör elfogyasztása után még jogi következmények nélkül beülhetünk az autó volánja mögé (az Egyesült Királyságban akár három sör, vagy egy feles és egy pohár sör is belefér), míg más országokban teljes körű tilalom, azaz zéró tolerancia van.

Az elmúlt időszakban az is jellemzővé vált Európában, hogy a hivatásos és a kezdő sofőrökre az általánosnál szigorúbb előírások vonatkoznak, így ezekkel is fontos tisztában lenniük azoknak, akik az országhatárt járművel átlépik. Németországban például 0,5 g/l a hatályos BAC, azaz véralkohol alkohol érték, mely alatt a sofőrök még legálisan vezethetnek, ugyanakkor a hivatásos és a kezdő sofőrökre a 0,0 g/l limit vonatkozik, tehát egyetlen korty szeszesital sem engedélyezett a vezetés előtt és alatt. Csak megjegyezzük, hogy a „kezdő vezető” kategória országonként ugyancsak eltérhet (Magyarországon és Németországban 2 év, de Dániában már 3 év), és a jogsink kiállításának, illetve a kategóriák megszerzésének dátuma egyértelműen árulkodik arról, hogy az adott országban jogi értelemben kezdő vezetőnek számítunk, vagy sem.

A hivatásos, azaz tehergépkocsi és autóbusz sofőröknek ugyancsak fontos ismerniük a hatályos limiteket, hiszen aki a holland-német határt Hollandia felől átlépi, a 0,5 g/l-es limitről azonnal a zéró toleranciával találja magát szemben. Bár az lenne a legjobb, ha ezeknek a járműveknek a vezetői soha nem innának. A kamionsofőrök azért, mert a járműveik túl nagyok, súlyosak és baleset esetén aránytalanul veszélyesek, a buszvezetők pedig azért, mert utasokat szállítanak, akiknek a sorsa (finomabban kifejezve: biztonsága) ilyenkor a kezükben van.

Az engedélyezett BAC értékek sokat változtak az ezredforduló óta, sőt, évtizedünkben is számos ország változtatta meg saját korábbi szabályozását. A trend egyértelmű, és mindenhol a szigorítás felé mutat. A legújabb hír ezzel kapcsolatban, hogy az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) néhány nappal ezelőtt javaslatot tett arra, hogy 2020-ban valamennyi EU tagállam vezessen be a zéró toleranciát az ittas vezetés felszámolása, az ittasan okozott balesetek, súlyos sérülések és halálozások megelőzése érdekében.

Az ETSC az elmúlt hetekben összesítette az Európában jelenleg hatályos BAC értékeket, melyek a 2019. decemberi állapotnak felelnek meg. Ez alapján megállapítható, hogy az Európai Unió 28 tagállamából összesen hét határoz meg 0,2 g/l, vagy az alatti BAC értéket, ebbe a körbe tartozik Svédország mellett hazánk, valamint az egykori „keleti blokk” több országa is. A tagállamok többségében, 19 országban 0,5 g/l, Litvániában pedig 0,4 g/l az engedélyezett véralkohol határértéke, míg kontinensünkön a legmagasabb limittel (0,8 g/l) az Egyesült Királyság rendelkezik, bár a jogalkotók már itt is régóta tanakodnak az esetleges szigorításon – immár nyolc éve. Több helyen, egészen pontosan 17 tagállamban a kezdő vezetőkre és/vagy a hivatásos sofőrökre az általánosnál szigorúbb előírások vonatkoznak, ami az esetek többségében 0,2 g/l, vagy alacsonyabb értéket jelent.

 

Ittas vezetés jogszabály által meghatározott felső értékei (BAC) Európában

(2019. decemberi állapot)

 

 

 

Országok

 

Általános érték Hivatásos vezetőknél Kezdő vezetőknél
Ausztria 0.5 0.1 0.1
Belgium 0.5 0.2 0.5
Bulgária 0.5 0.5 0.5
Horvátország 0.5 0.0 0.0
Ciprus 0.5 0.2 0.2
Cseh Köztársaság 0.0 0.0 0.0
Dánia 0.5 0.5 0.5
Észtország 0.2 0.2 0.2
Finnország 0.5 0.5 0.5
Franciaország 0.5 0.5 /busz vezetők:0,2 0.2
Németország 0.5 0.0 0.0
Görögország 0.5 0.2 0.2
Magyarország 0.0 0.0 0.0
Írország 0.5 0.2 0.2
Olaszország 0.5 0.0 0.0
Lettország 0.5 0.5 0.2
Litvánia 0.4 0.0 0.0
Luxemburg 0.5 0.2 0.2
Málta 0.5 0.2 0.2
Hollandia 0.5 0.5 0.2
Lengyelország 0.2 0.2 0.2
Portugália 0.5 0.2 0.2
Románia 0.0 0.0 0.0
Szlovákia 0.0 0.0 0.0
Szlovénia 0.5 0.0 0.0
Spanyolország 0.5 0.3 0.3
Svédország 0.2 0.2 0.2
Egyesült Királyság 0.8 0.8 0.8
Svájc 0.5 0.1 0.1

 

 

További megjegyzések:

  • A kimutatás 29 ország értékeit mutatja (Európai Unió tagállamai + Svájc).
  • Az értékek g/l-ben vannak feltüntetve.
  • Az általános érték 7 ország esetében 0,2 g/l, vagy 0,0 g/l (zéró tolerancia)
  • 18 országban (ebből 17 EU tagállamban) a hivatásos és/vagy kezdő vezetőkre szigorúbb értékek vonatkoznak.
  • A kezdő vezetőknél 23 ország (ebből 22 EU tagállam) esetében az érték 0,2 g/l, vagy az alatti.
  • Forrás: ETSC, 2019 december.