Baleset-megelőzés

Egyre több a kerékpáros rendőr Németországban

2019-11-05 07:37:50

A tapasztalatok szerint a kerékpáros rendőrök az e-rolleres szabályszegések ellen kiválóan bevethetők.

Berlini Rendorbringas

Berlinben öt évvel ezelőtt, 2014-ben hozták létre azt a kerékpáros rendőri egységet, mely a belváros közlekedését hivatott felügyelni és az ott elkövetett jogsértéseket megszüntetni. Az eltelt öt év alatt az egység sikerrel vizsgázott, amit a baleseti adatok egyértelműen igazolnak.

Néhány héttel ezelőtt, október közepén egy közlekedési miniszteri konferencia zajlott a németországi Frankfurt am Main-ban, ahol a Német Közúti Biztonsági Tanács (DVR) képviselője ismertette a kerékpáros rendőri szolgálat jelenlegi német gyakorlatát, és az elért eredményekre hivatkozva javasolta, hogy Németország-szerte állítsanak fel a Berlinihez hasonló kerékpáros egységeket a nagyobb városokban. A tapasztalatok szerint ugyanis ez a szolgálati forma nagyszerűen alkalmazható az e-rolleres problémák kezelésére, az ilyen eszközökkel elkövetett jogsértések felderítésére és az elkövető felelősségre vonására.

Az e-roller és a hasonló eszközök közlekedése ugyanis egyre több problémát vet fel a német városok központjaiban, amelyek egyrészt szabályozási, másrészt egyéb feladatokat igényelnek az érintett szaktárcáktól, szervektől, és hatóságoktól. „Nagyon örülünk annak, hogy a szövetségi államok közlekedési miniszterei új és hatékony szabályok kidolgozásán fáradoznak az e-rollerek használói számára.” – jelentette ki Christian Kellner, a DVR ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: „Ugyanakkor arra is nagy szükség lenne, hogy a szabályozás mellett hatékonyabb közlekedési felügyeletet valósítsunk meg. Mindezt annak érdekében, hogy az e-rollerek vezetői megtartsák a közlekedési szabályokat, és ne veszélyeztessék sem saját maguk, sem pedig más úthasználók testi épségét. Ennek megteremtése érdekében nagyon fontos, hogy az egyes szövetségi államok közlekedési miniszterei a belügyminiszterekkel együttműködjenek”.

A német baleseti statisztikák adatai szerint az e-eszközöket (rollereket, robogókat stb.) érintő balesetek száma rohamosan nő, ráadásul ezeknek a baleseteknek viszonylag magas a látenciája, azaz a könnyebb sérüléssel (karcolással, enyhe ütődéssel stb.) járó esetek egy részét be sem jelentik. Részben gondot jelent az is, hogy ezeken az eszközökön semmilyen azonosító nincs, így ha a szabályszegő, vagy balesetet okozó közlekedést segítő eszköz vezetője eltávozik a helyszínről, akkor az elkövető felelősségre vonása meghiúsulhat.

Berlinben három fő szabályszegést emeltek ki az e-rollerekkel közlekedőket érintően az eddigi tapasztalatok alapján: az ittasságot, a járdán való veszélyes közlekedést a gyalogosok között, valamint 2-3 fő szállítását egyetlen ilyen eszközön. „Mindhárom jogsértés veszélyezteti az ilyen eszközök használóit, valamint más közlekedőket. A kapcsolódó balesetek és sérülések száma túl magas, így elérkezett az idő arra, hogy a politikusok valóban cselekedjenek” – fűzte hozzá Christian Kellner.

A DVR szerint a közlekedők képzése és ellenőrzése egyaránt fontos, nélkülözhetetlen feladat a biztonságosabb belvárosi közlekedés megteremtése érdekében, a megoldás egyik irányát pedig új kerékpáros rendőri egységek felállításában, illetve a meglévők fejlesztésében látják.

A 2014. júliusa óta szolgálatot teljesítő berlini kerékpáros egység munkájának eredményességét igazolja, hogy azóta több mint 70 000 közlekedési jogsértéssel szemben léptek fel, és a halálos, valamint a súlyos kimenetelű kerékpáros balesetek száma csökkent a német fővárosban.

 

Háttér

A kerékpáros rendőri szolgálat nem tekinthető általános szolgálat-ellátási formának az európai rendőri szervek keretében. Míg egyes országok viszonylag széles körben, állandó, vagy szezonális jelleggel, több feladatkör tekintetében alkalmazzák a kerékpáros rendőri egységeket, addig más tagállamok gyakorlatában teljesen ismeretlen ez a módszer.

Kerékpáros rendőri szolgálatot alapvetően nagyobb városokban, valamint az idegenforgalom szempontjából frekventált helyeken szerveznek (Magyarországon például nyáron a Balatonnál, a Velencei-tó mellett, valamint Budapesten lehet látni kerékpározó rendőröket.). A kerékpáros szolgálat nagy előnye a mobilitás olyan helyeken, ahová a gépkocsizó járőrök nem, vagy csak nehezen jutnak el, továbbá a költséghatékonyság. A szolgálat-ellátási forma hátránya is a jármű jellegéből adódik: a jármű sebessége korlátozott, ezáltal hosszabb távú feladatvégzésre (pl. elhaladó gépjármű, vagy motorkerékpár vezetőjével szembeni intézkedésre, üldözésre stb.) nem alkalmas. A kerékpáros rendőrök bűnüldözési, közbiztonsági és közlekedésrendészeti feladatokat egyaránt elláthatnak, az adott ország szabályozásának és az aktuálisan kapott szolgálati feladatnak megfelelően. Nemzetközi tapasztalatok igazolják, hogy a kerékpáros rendőri egységek a gyalogosok, a kerékpárosok, valamint az e-rollerrel közlekedők által elkövetett szabályszegések felderítésére, s a kapcsolódó intézkedések végrehajtására kiválóan alkalmazhatók.