2018.01.14, 19:55
Tartsa tisztán!

 

Tél van, ilyenkor a csapadékok változatos formában jelennek meg. Az eső, a hó, a köd és az egyéb csapadékok, továbbá – főleg a hajnali órákban és reggel – a szélvédőkre ráfagyó jég megnehezíti, vagy akár lehetetlené is teszi a megfelelő kilátást a gépjárműből.

Számos közlekedési baleset következik be azért, mert a gépjármű vezetője nem lát ki megfelelően a gépjárműből, hiszen ilyenkor a vezető nem, vagy csak későn észleli a veszélyhelyzetet, vagy éppen félreértelmezi az adott közlekedési szituációt. Ezért a szélvédők rendszeres tisztántartása elengedhetetlenül fontos annak érdekében, hogy ne váljunk baleset okozójává, részesévé a közutakon.

 

Fontos tudni, hogy a közúti közlekedés résztvevői a biztonságos közlekedéshez szükséges információk túlnyomó többségét, mintegy 90% látás útján szerzik meg. A közlekedési környezet beláthatóságát, valamint az észlelhetőséget azonban számos tényező befolyásolja. Ezek sorában megemlíthetjük a haladási sebességet (minél gyorsabban haladunk, annál jobban szűkül a látómezőnk), az időjárási és napszaki viszonyok változásait, a világítási eszközök működőképességét, de ne hagyjuk ki a felsorolásból a szélvédők állapotát, azok tisztított és párátlanított voltát.

 

A baleseti és rendőri intézkedési tapasztalatok azt mutatják, hogy elindulás előtt sokan nem, vagy csak részben tisztítják meg a gépjármű szélvédőit, és általában megelégednek a felületes törléssel, vagy az ablaktörlő lapátok használatával. Pedig ez nem elég! A biztonságos közlekedéshez, a megfelelő kilátáshoz, a forgalmi helyzet valós felméréséhez arra van szükség, hogy a szélvédők teljes felülete (kívül-belül, elől-hátul, a jobb és baloldalon egyaránt) tiszta legyen, s ugyanez mondható el a visszapillantó tükrök vonatkozásában is.

A szélvédők hó- és jégtelenítése, az üvegfelületen lévő szennyeződések eltávolítása alapvető fontosságú, ugyanakkor ezzel a járműből való kilátás még nem teljes körű. Sokan megfeledkeznek ugyanis a szélvédők (különösen az első szélvédő) belső felületének rendszeres megtisztításáról. Amennyiben a tisztítást több hétig, esetleg hónapokig elhanyagoljuk, az üveg belső felületén finom por és egyéb szennyeződés rakódik le, mely az idő haladtával egyre vastagabb réteget képez. Jelentősen rosszabb a helyzet, ha a gépkocsiban utazók között dohányos is akad, ugyanis a dohányfüst fokozza a belső szennyeződésréteg kialakulását. Ez a szennyeződés normál nappali körülmények között nem mindig zavaró, ugyanakkor ha szemből erős fény érkezik – mely lehet akár hegyes szögben érkező napfény, vagy szemben közlekedő jármű fényszórójából érkező fény – nem csak korlátozhatja a gépkocsiból való kilátást, hanem szélsőséges esetben akár másodpercekre el is vakíthatja a vezetőt.

Az említett szennyeződésréteg mellett hasonlóan veszélyes, amennyiben a gépkocsi utastere a hűvös, vagy hideg időben – általában +5 C ̊ alatt – bepárásodik, és a járművel a szélvédőre lerakódott vízcseppek eltávolítása, párátlanítása nélkül indulunk útnak, kapcsolódunk be a forgalomba. A vízcseppek egyrészt megnehezítik a járműből való kilátását, másrészt megtörik az utastérbe érkező fényt, felerősítve annak vakító hatását.

A közúti balesetek, személyi sérülések és halálesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy valamennyi vezető tisztítsa meg gépjárműve ablakfelületeit, és végezze el a belső párátlanítást még a megindulás előtt!

A tökéletes párátlanítás érdekében:

– kapcsolja be a hátsó szélvédő fűtőszálait,

– a fűtéssel együtt használja a légkondicionáló berendezést (mely köztudottan szárító hatású),

– és csak akkor induljon el, ha valamennyi szélvédőn tökéletesen kilát!

Ne feledkezzenek meg a visszapillantó tükrök, valamint a gépkocsi fényjelző és világító berendezéseinek rendszeres tisztántartásáról sem!

Az első szélvédők tisztasága a jármű menete közben kizárólag megfelelő állapotú ablaktörlő lapátokkal szavatolható. Fontos tudni, hogy a lapátok gumifelülete az idő előre haladtával elöregszik – főleg, ha a gépkocsi nem zárt garázsban parkol – és a megkeményedett, vagy töredezett gumi már nem képes feladatának elvégzésére. Ezért az ablaktörlő lapátok időnként cserére szorulnak.

 

Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

...
2025.11.13. 08:46

Ködben, esőben vezetni

Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

...
2025.11.12. 08:30

Melyik a jó világítás a ködben?

A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.