Tél van, ilyenkor a csapadékok változatos formában jelennek meg. Az eső, a hó, a köd és az egyéb csapadékok, továbbá – főleg a hajnali órákban és reggel – a szélvédőkre ráfagyó jég megnehezíti, vagy akár lehetetlené is teszi a megfelelő kilátást a gépjárműből.
Számos közlekedési baleset következik be azért, mert a gépjármű vezetője nem lát ki megfelelően a gépjárműből, hiszen ilyenkor a vezető nem, vagy csak későn észleli a veszélyhelyzetet, vagy éppen félreértelmezi az adott közlekedési szituációt. Ezért a szélvédők rendszeres tisztántartása elengedhetetlenül fontos annak érdekében, hogy ne váljunk baleset okozójává, részesévé a közutakon.
Fontos tudni, hogy a közúti közlekedés résztvevői a biztonságos közlekedéshez szükséges információk túlnyomó többségét, mintegy 90% látás útján szerzik meg. A közlekedési környezet beláthatóságát, valamint az észlelhetőséget azonban számos tényező befolyásolja. Ezek sorában megemlíthetjük a haladási sebességet (minél gyorsabban haladunk, annál jobban szűkül a látómezőnk), az időjárási és napszaki viszonyok változásait, a világítási eszközök működőképességét, de ne hagyjuk ki a felsorolásból a szélvédők állapotát, azok tisztított és párátlanított voltát.

A baleseti és rendőri intézkedési tapasztalatok azt mutatják, hogy elindulás előtt sokan nem, vagy csak részben tisztítják meg a gépjármű szélvédőit, és általában megelégednek a felületes törléssel, vagy az ablaktörlő lapátok használatával. Pedig ez nem elég! A biztonságos közlekedéshez, a megfelelő kilátáshoz, a forgalmi helyzet valós felméréséhez arra van szükség, hogy a szélvédők teljes felülete (kívül-belül, elől-hátul, a jobb és baloldalon egyaránt) tiszta legyen, s ugyanez mondható el a visszapillantó tükrök vonatkozásában is.
A szélvédők hó- és jégtelenítése, az üvegfelületen lévő szennyeződések eltávolítása alapvető fontosságú, ugyanakkor ezzel a járműből való kilátás még nem teljes körű. Sokan megfeledkeznek ugyanis a szélvédők (különösen az első szélvédő) belső felületének rendszeres megtisztításáról. Amennyiben a tisztítást több hétig, esetleg hónapokig elhanyagoljuk, az üveg belső felületén finom por és egyéb szennyeződés rakódik le, mely az idő haladtával egyre vastagabb réteget képez. Jelentősen rosszabb a helyzet, ha a gépkocsiban utazók között dohányos is akad, ugyanis a dohányfüst fokozza a belső szennyeződésréteg kialakulását. Ez a szennyeződés normál nappali körülmények között nem mindig zavaró, ugyanakkor ha szemből erős fény érkezik – mely lehet akár hegyes szögben érkező napfény, vagy szemben közlekedő jármű fényszórójából érkező fény – nem csak korlátozhatja a gépkocsiból való kilátást, hanem szélsőséges esetben akár másodpercekre el is vakíthatja a vezetőt.
Az említett szennyeződésréteg mellett hasonlóan veszélyes, amennyiben a gépkocsi utastere a hűvös, vagy hideg időben – általában +5 C ̊ alatt – bepárásodik, és a járművel a szélvédőre lerakódott vízcseppek eltávolítása, párátlanítása nélkül indulunk útnak, kapcsolódunk be a forgalomba. A vízcseppek egyrészt megnehezítik a járműből való kilátását, másrészt megtörik az utastérbe érkező fényt, felerősítve annak vakító hatását.
A közúti balesetek, személyi sérülések és halálesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy valamennyi vezető tisztítsa meg gépjárműve ablakfelületeit, és végezze el a belső párátlanítást még a megindulás előtt!
A tökéletes párátlanítás érdekében:
– kapcsolja be a hátsó szélvédő fűtőszálait,
– a fűtéssel együtt használja a légkondicionáló berendezést (mely köztudottan szárító hatású),
– és csak akkor induljon el, ha valamennyi szélvédőn tökéletesen kilát!
Ne feledkezzenek meg a visszapillantó tükrök, valamint a gépkocsi fényjelző és világító berendezéseinek rendszeres tisztántartásáról sem!
Az első szélvédők tisztasága a jármű menete közben kizárólag megfelelő állapotú ablaktörlő lapátokkal szavatolható. Fontos tudni, hogy a lapátok gumifelülete az idő előre haladtával elöregszik – főleg, ha a gépkocsi nem zárt garázsban parkol – és a megkeményedett, vagy töredezett gumi már nem képes feladatának elvégzésére. Ezért az ablaktörlő lapátok időnként cserére szorulnak.
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
