Tél van, ilyenkor a csapadékok változatos formában jelennek meg. Az eső, a hó, a köd és az egyéb csapadékok, továbbá – főleg a hajnali órákban és reggel – a szélvédőkre ráfagyó jég megnehezíti, vagy akár lehetetlené is teszi a megfelelő kilátást a gépjárműből.
Számos közlekedési baleset következik be azért, mert a gépjármű vezetője nem lát ki megfelelően a gépjárműből, hiszen ilyenkor a vezető nem, vagy csak későn észleli a veszélyhelyzetet, vagy éppen félreértelmezi az adott közlekedési szituációt. Ezért a szélvédők rendszeres tisztántartása elengedhetetlenül fontos annak érdekében, hogy ne váljunk baleset okozójává, részesévé a közutakon.
Fontos tudni, hogy a közúti közlekedés résztvevői a biztonságos közlekedéshez szükséges információk túlnyomó többségét, mintegy 90% látás útján szerzik meg. A közlekedési környezet beláthatóságát, valamint az észlelhetőséget azonban számos tényező befolyásolja. Ezek sorában megemlíthetjük a haladási sebességet (minél gyorsabban haladunk, annál jobban szűkül a látómezőnk), az időjárási és napszaki viszonyok változásait, a világítási eszközök működőképességét, de ne hagyjuk ki a felsorolásból a szélvédők állapotát, azok tisztított és párátlanított voltát.
A baleseti és rendőri intézkedési tapasztalatok azt mutatják, hogy elindulás előtt sokan nem, vagy csak részben tisztítják meg a gépjármű szélvédőit, és általában megelégednek a felületes törléssel, vagy az ablaktörlő lapátok használatával. Pedig ez nem elég! A biztonságos közlekedéshez, a megfelelő kilátáshoz, a forgalmi helyzet valós felméréséhez arra van szükség, hogy a szélvédők teljes felülete (kívül-belül, elől-hátul, a jobb és baloldalon egyaránt) tiszta legyen, s ugyanez mondható el a visszapillantó tükrök vonatkozásában is.
A szélvédők hó- és jégtelenítése, az üvegfelületen lévő szennyeződések eltávolítása alapvető fontosságú, ugyanakkor ezzel a járműből való kilátás még nem teljes körű. Sokan megfeledkeznek ugyanis a szélvédők (különösen az első szélvédő) belső felületének rendszeres megtisztításáról. Amennyiben a tisztítást több hétig, esetleg hónapokig elhanyagoljuk, az üveg belső felületén finom por és egyéb szennyeződés rakódik le, mely az idő haladtával egyre vastagabb réteget képez. Jelentősen rosszabb a helyzet, ha a gépkocsiban utazók között dohányos is akad, ugyanis a dohányfüst fokozza a belső szennyeződésréteg kialakulását. Ez a szennyeződés normál nappali körülmények között nem mindig zavaró, ugyanakkor ha szemből erős fény érkezik – mely lehet akár hegyes szögben érkező napfény, vagy szemben közlekedő jármű fényszórójából érkező fény – nem csak korlátozhatja a gépkocsiból való kilátást, hanem szélsőséges esetben akár másodpercekre el is vakíthatja a vezetőt.
Az említett szennyeződésréteg mellett hasonlóan veszélyes, amennyiben a gépkocsi utastere a hűvös, vagy hideg időben – általában +5 C ̊ alatt – bepárásodik, és a járművel a szélvédőre lerakódott vízcseppek eltávolítása, párátlanítása nélkül indulunk útnak, kapcsolódunk be a forgalomba. A vízcseppek egyrészt megnehezítik a járműből való kilátását, másrészt megtörik az utastérbe érkező fényt, felerősítve annak vakító hatását.
A közúti balesetek, személyi sérülések és halálesetek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy valamennyi vezető tisztítsa meg gépjárműve ablakfelületeit, és végezze el a belső párátlanítást még a megindulás előtt!
A tökéletes párátlanítás érdekében:
– kapcsolja be a hátsó szélvédő fűtőszálait,
– a fűtéssel együtt használja a légkondicionáló berendezést (mely köztudottan szárító hatású),
– és csak akkor induljon el, ha valamennyi szélvédőn tökéletesen kilát!
Ne feledkezzenek meg a visszapillantó tükrök, valamint a gépkocsi fényjelző és világító berendezéseinek rendszeres tisztántartásáról sem!
Az első szélvédők tisztasága a jármű menete közben kizárólag megfelelő állapotú ablaktörlő lapátokkal szavatolható. Fontos tudni, hogy a lapátok gumifelülete az idő előre haladtával elöregszik – főleg, ha a gépkocsi nem zárt garázsban parkol – és a megkeményedett, vagy töredezett gumi már nem képes feladatának elvégzésére. Ezért az ablaktörlő lapátok időnként cserére szorulnak.
Balesetmentes közlekedést kíván az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság!
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Így válasszunk nyárigumit!
Nem könnyű feladat a gumiabroncsválasztás, hiszen javarészt külső információforrásokra kénytelen hagyatkozni a vásárló.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Elrajtol a bringásszezon!
Az utóbbi években megnőtt a kerékpározás népszerüsége. Szép időben sokan veszik elő a bringájukat, nem csak sportra, hanem mindennapi használatra is. Így nem árt átgondolni, hogy mire érdemes figyelniük, hogy elkerüljék a baleseteket.
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Tavaszi autómosás: nem csak esztétikai okból
Kifelé a télből, befelé a tavaszba már neki lehet esni az autónak és alaposan kitakarítani. Persze belül is, de leginkább kívül és alul, hogy a felhordott közutas fagymentesítő anyagok eltűnjenek a kaszniról: hiszen erősen korrozívak!
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Küszöbön a motorosidény, ideje rákészülni
A napsütés, a száradó utak hamar előcsalogatják a motorkerékpárosokat, akik jól teszik, ha az első gurulás előtt műszakilag átnézik, vagy átnézetik a gépeiket.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Hogyan működik az oltólándzsa?
A közelmúltban 13 darab e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., hogy az elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
Gyermekülések biztonságos használata
A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.
Melyik a jó hólánc?
Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.