2022.08.30, 07:35
Sokan nem figyelnek a fékolajcserére, pedig fontos!

Az öreg fékolaj miatt pont akkor csökkenhet az autó fékrendszerének a fékhatása, amikor a vezetőnek a legnagyobb szüksége lenne a hatékony lassításra. Terhelés alatt jön elő a hiba!

A fékolaj érdekes anyag. Amellett, hogy maró hatású, (például, ha szerelés közben fényezett felületre csöppen, akkor lemarja a festéket), igen jó a nedvesség-megkötő képessége. Így a fékfolyadék-tartály parányi légmennyiségéből szépen folyamatosan megköti a párát – mindig egy kicsit. Ez a víz elegyedik a fékolajjal és egyszerre két bajt is okoz. Egyrészt csökkenti a fékolaj forráspontját, másrészt korrodálja a fékolajjal érintkező fém fékalkatrészeket.

A forráspont csökkenés hátrányát az átlagos napi eseménytelen forgalomban nem igazán érzik meg az autósok. A meglepetés akkor jöhet, ha intenzív és egymást követő erős fékezésekre van szükség. Például autópálya menetben a belső sávban haladós-tempós utazáskor, amelyet erős lassítások szakítanak meg, például lassabb autó besorolása miatt. Vagy hegyi túrán lejtmenetben tartós fékezések közben. Ilyen üzemkörülmények között az erősen felmelegedett fékrendszerben felforrhat a fékolaj.

A fékolaj alapvetően nem összenyomható, ezért is alkalmazzák hidraulika folyadékként, azonban felforrva kis gázbuborékok keletkeznek, amelyek összenyomhatók. Ebből a sofőr annyit vesz észre, hogy egyre puhább, kisebb ellenállású lesz a fékpedál, azonos nyomásmélységhez kisebb fékerő társul, legdurvább esetben a pedál beesik, és az autó fékrendszere hatástalanná válik.

Fekolaj 3
Főfékhenger rajta a fékfolyadéktartály

A fékhatás elvesztésének a veszélye mellett az öregedő fékolajjal járó autós szépen tönkre teszi a fékrendszer alkatrészeit is. A víz korrodál, így a fékhengerek, dugattyúk szépen rozsdásodni kezdenek. Teszik ezt addig, amíg el nem eresztik a fékfolyadékot, vagy érdes felületükkel kidörzsölik a tömítéseket. Az előbbinél erős pedállenyomáskor van fékerő, viszont tartós fékhatásért nyomva tartott pedál mellett “elillan” a fékhatás. Például lejtőn állva egyre jobban kell nyomni a féket, hogy a kocsi állva maradjon, de mégis menni akar, a pedál pedig süllyed a padló felé – főfékhenger hiba – vagy erős fékezéskor félrehúz az autó – valamely fékmunkahenger hibája. Pumpálásra újra lesz fékerő, amit megint elereszt a hibás rendszer. Ha tömítés megy tönkre, akkor fogyni kezd a fékolaj, után kell tölteni, és folyásnyomok jelennek meg a munkahengerek vagy csőcsatlakozások környékén.

Tehát a fékfolyadék csere elmulasztásával egyrészt közlekedés-biztonsági kockázatot, másrészt egy jó vaskos szerviz-számla eljövetelét vállalja az autós. Holott a fékfolyadékcsere nem nagy történet, és a költsége is viselhető. Az általunk kérdezett szervizben a fékolajjal együtt 15 000 Ft a csereköltség. A csereintervallumot a gyártók írják elő, de általánosítva 40 000-60 000 km-ként illetve 2-4 évente javasolják.

A folyadék cseréhez előbb megnyitják a fékolaj tartályt, kiveszik belőle a folyadékszűrőt. A fékolajat vákuumos eszközzel “kiporszívózzák” a tartályból. Valamennyi olaj persze bentmarad, bár néhány autótípusnál ronggyal tisztára törölhető a tartály – a többségnél vagy nem elég nagy a nyílás, vagy zegzugos a tartály kialakítása. Régi olaj marad a csövekben is, ezt is el kell távolítani. Mielőtt nekikezdenének a csőürítésnek új olajjal feltöltik a tartályt. Ekkor két dolog történhet, az új olaj felül marad, de előfordul, hogy a régi úszik fel – a régi színe sötétebb. Ha a régi győz, akkor leszívják a felszínről. Ha az új akkor nincs gond.

A fékrendszerből a régi olaj kipréselése a klasszikus két-emberes módszerrel történik. Egy fő ül az autóban, egy pedig elkezdi körbejárni a kerékfékeket, hogy a légtelenítő csavarnál egyenként kiengedje a régi olajat és légtelenítse is a rendszert. A szervizek itt az otthon ügyködőkhöz képest előnyt élveznek, mert csápos emelővel kényelmesen felemelhetik a kocsit, leszerelve a négy kereket. A leengedés-légtelenítést a legtávolabbi, azaz a jobb hátsó keréknél kezdik. A kocsiban ülő pumpálja a pedált, majd nyomva tartja, ekkor megnyitják a légtelenítő csavart, az olaj kijön (spriccel, tehát ronggyal, vagy célszerszámmal fel kell fogni). Ez így kerekenként 4-6-szor megtörténik. Mikor körbeér a szakember és kész van a régi olaj eltávolításával és a rendszer légtelenítésével, akkor még szintre tölti a fékolajtartályt, hiszen értelemszerűen fogyott az olajból. Majd lezárhatja azt, a következő, nem elhanyagoldandó fékolajcseréig.

 

Obb 30ev 2

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

...
2023.09.19. 07:45

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás

A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Túlfogyasztást és instabilitást okoz, ha puha a gumi

Balesetveszélyes és nem mellékesen a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket-, valamint a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy túl kemény gumikkal jár az autós.

...
2023.09.16. 09:15

Túlfogyasztást és instabilitást okoz, ha puha a gumi

Balesetveszélyes és nem mellékesen a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket-, valamint a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy túl kemény gumikkal jár az autós.

Szélvédő kőfelverődés javítása csere nélkül

Az autópályákon és az építkezések közelében a leggyakoribb, hogy kő pattan a szélvédőre és sérülést okoz rajta. Szerencsés esetben nem kell kicserélni a drága szélvédőt és javítható a hiba.

...
2023.09.03. 08:55

Szélvédő kőfelverődés javítása csere nélkül

Az autópályákon és az építkezések közelében a leggyakoribb, hogy kő pattan a szélvédőre és sérülést okoz rajta. Szerencsés esetben nem kell kicserélni a drága szélvédőt és javítható a hiba.

Biztonsággal a suliba!

Hogy a gyerekek biztonságosan jussanak be az iskolákba, valamint onnan haza, fontos néhány biztonsági szabályt elsajátítani, és alkalmazni.

...
2023.09.02. 07:25

Biztonsággal a suliba!

Hogy a gyerekek biztonságosan jussanak be az iskolákba, valamint onnan haza, fontos néhány biztonsági szabályt elsajátítani, és alkalmazni.

Alkalmazkodj a zsúfolt autópályához!

Összegyűjtöttünk egy autópálya viselkedési etikettet, hogy kevesebb legyen az autópályabaleset!

...
2023.08.27. 13:05

Alkalmazkodj a zsúfolt autópályához!

Összegyűjtöttünk egy autópálya viselkedési etikettet, hogy kevesebb legyen az autópályabaleset!

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2023.08.23. 06:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá

Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

...
2023.08.17. 08:57

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá

Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

Hamarosan udvarolnak a szarvasok is

November közepéig az országutakon, különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítani kell a szarvasok megjelenésére az úttesten.

...
2023.08.11. 07:43

Hamarosan udvarolnak a szarvasok is

November közepéig az országutakon, különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítani kell a szarvasok megjelenésére az úttesten.