Ne legyen balszerencsés pillanat!

2021.10.17. 17:11

Átlag 4,6 másodpercre vesszik le a sofőrök a tekintetüket az útról, ha valami eltereli a figyelmüket: ez a valami lehet modiltelefon, egy óriásplakát, vagy a hátul ülő utas.

4,6 másodperc 90 km/órás sebességnél annyit jelent, hogy egy focipálya hosszával megegyező távolságot tesz meg a jármű. Ez alatt az idő alatt a másra figyelő sofőrnek nagyban csökken az esélye rá, hogy észlelhesse azt az eseményt, amire reagálnia kéne. És, hogy mi terelheti el a figyelmet? Egy telefonhívás, egy léptetés a zenelejátszón, egy út széli hirdetőbála elolvasása.

Fagyi
Az evés sem a legszerencsésebb autóvezetés közbeni tennivaló: főképp, ha a sofőr ölébe hullik a java

De az adott jármű kezelésében is előfordulhat olyan feladat, amely úgy kívánja a figyelmet, hogy vizuális ellenőrzést, tehát a tekintetet igényli: például egy érintőképernyős fedélzeti rendszer kezelése. Egy olyan eszköz használata, amelyhez nincs szükség a tekintettel ellenőrzött manuális érintésre, jóval kevésbé vonja el a figyelmet, igaz az is megzavarja a vezetésre való koncentrációt. Az evés, az ivás, a navigációs rendszer beállításainak módosítása, vagy akár az aktív utastársak mind igen gyakori tényezők, amelyek elvonják a sofőrök figyelmét.

Azok az autóvezetők, akiket éppen megzavart valami, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek egy esetleges baleset résztvevői, mint azok, akik a vezetésre összpontosítanak. Akik pedig üzeneteket írnak vezetés közben, tízszer nagyobb eséllyel szenvednek közúti balesetet, mint azok, akik folyamatosan az útra figyelnek.

Telefonalas
Leggyakrabban a mobilokra figyelnek a vezetők a vezetés helyett

Tjark Kreuzinger, a Toyota európai biztonsági kutatásokért és technikai kérdésekért felelős vezetője szerint a vezetéstámogató rendszerek egy része képes ezekben a kieső időkben valamelyest pótolni a vezetői figyelmet. A szakember fontosnak tartja, hogy az autó egyik funkciójának a használata se zavarja meg a vezető figyelmét. Ha egy funkció használata túlságosan elvonja a vezető figyelmét az útról, akkor annak kezelését nem az érintőképernyőn keresztül kell elérhetővé tenni.

Ez az oka annak, hogy például a Toyota és a Lexus modellekben a tapasztalatok szerint a korábban a menürendszerekbe bevont gyakran használt, fontos funkciókat ismét „kitelepítik“, és fizikai gombokkal vezérelhetővé teszik. Ugyanis amikor a sofőr egy érintőpanelt használ, akkor oda kell pillantania, hogy lássa milyen funkciót szeretne kezelni, míg egy gombot anélkül is meg tud nyomni, hogy oda kellene néznie.

Toyota Nem Ad Gazt
Egyes rendszerek már képesek részlegesen pótolni az emberi figyelmet

A Toyota szakembere szerint arra is figyelni kell, hogy a hosszú szövegek ne úgy jelenjenek meg a kocsi információs képernyőnjén, hogy nem egyben láthatók, hanem ki kell várni, amíg tovább gördülnek. Beszámolt arról is, hogy számos kutatási projektet vezetnek annak érdekében, hogy jobban megértsék a sofőr megzavarásának lehetséges formáit. Mindezt annak érdekében teszik, hogy olyan funkciókat fejlesszenek, amelyek segítik a vezetőket az ilyen helyzetekben, ehhez a mérnököknek ismernünk kell azt, hogy pontosan mi és hogyan zavarja meg az autóvezetőket.

„Azon dolgozunk, hogy a legtöbbet hozzuk ki a különböző technológiákból a balesetek elkerülése, vagy azok következményeinek csökkentése érdekében. Ugyanakkor az autó még mindig nem képes teljesen átvenni az irányítást a vezetőtől.” – mutat rá Kreuzinger.

Addig a megoldás ugyanaz, mint az elmúlt száz évben: a szemeket az úton-, a kezeket pedig a kormányon kell tartani, és jobban meg kell szervezni a tennivalóinkat – még azelőtt kell enni, vagy elintézni a telefonhívásokat, mielőtt autóba ülnénk, vagy ha mégis halaszthatatlan teendő adódik, akkor félre kell állni.

Legfrissebbek