Bár kevés magyar autós utazik a skandináv országokba – az oda utazók a nagy távolság miatt inkább a repülőgépet választják – érdemes vetni egy pillantást arra, hogy Finnországban, annak vidéki, ritkábban lakott részein milyen sűrűséggel helyezik el a sebességmérő kamerákat az utak mentén. Példánk alapjául Nyugat-Finnország egyik régióközpontja Kokkola szolgál, mely egy 45 ezer lakosú város a Botteni öböl partján. A városon fut keresztül a 8-as számú főút, mely az északi területeket (Lappföld, Rovaniemi – mely a „mikulás otthona”) köti össze déllel. A 8-as főúton déli irányba haladva olyan városokba juthatunk el, mint Vaasa, Tampere, Helsinki, vagy a régi főváros, Turku.
Finnországban a nagy forgalmat lebonyolító utak mentén fixen telepített automata sebességmérő kamerákból álló hálózatot építettek ki, melyek egységes rendszert képeznek (egységes számítástechnikai, nyilvántartási, ügyintézési háttérrel).
Az egyes kamerák viszonylag közel helyezkednek el egymástól, és alapvetően a 8-as főút és az alárendelt utak kereszteződését, annak biztonságát hivatottak szolgálni. Példaként említve: a Kokkolától délre eső útszakaszon a 14. km és az 53. km szelvények között nem kevesebb, mint hat ilyen eszköz található. Ez azt jelenti, hogy átlagosan számítva kevesebb mint 7 km-enként (időben kifejezve: 2-15 percenként) találkoznak az arra haladó autósok sebességmérő kamerával.
Pedig Kokkola – ahogy mondani szokták – nem a világ közepe, az országnak ezen részén a népsűrűség már jóval kisebb, mint délen, az egyes települések között nem ritka a 30-40 km-es távolság, és a városok is kisebbek, továbbá ritkábban helyezkednek el. Az említett útszakaszon a kamerák telepítési helye az alábbiakban látható (az időjelzés a városközponttól való átlagos elérési időt jelzi, így az egymást követő kamerák közti idő is kiszámítható).
Fix sebességmérő kamerák – E8 / 8:
14 km 00h18 E8 / 8 / Vaasantie (Kronoby) Fixed speed camera (80 km/h)
16 km 00h20 E8 / 8 Fixed speed camera (80 km/h)
27 km 00h30 E8 / 8 Fixed speed camera (80 km/h)
32 km 00h35 E8 / 8 Fixed speed camera (80 km/h)
41 km 00h43 E8 / 8 Fixed speed camera (100 km/h)
53 km 00h55 E8 / 8 Fixed speed camera (60 km/h)
A nagy kamerasűrűség előnye, hogy általa a forgalom magasabb szintű kontrollja, felügyelete valósul meg, továbbá ez „eseti” szabálysértők a notórius, rendszeres gyorshajtóktól könnyen megkülönböztethetők. A szakemberek szerint azonban a sűrű kamerahálózatnak olyan pszichikai hatása is létezik, hogy a járművek döntő többsége a megengedett legnagyobb sebességhatár közelében halad, de azt nem lépi túl, ugyanis a vezetőnek egyszerűen „nem éri meg” sietni (ezt a hatást az előző évtizedben Franciaországban, az országot lefedő kamerahálózat bevezetését követően is felismerték).
Ennek oka, hogy az egymáshoz viszonylag közel elhelyezett kamerák miatt a jármű vezetőjének gyakran kellene lassítani, az esetleges köztes gyorsításokkal, azaz a szabályok megszegésével pedig csak rövid – legfeljebb néhány percnyi – időt lehet „nyerni”. Emellett ugyanakkor reális a veszélye annak, hogy gyorshajtás, illetve oda nem figyelés esetén a járművezetőt tetten érik, és részére szabálysértési bírságot szabnak ki a megengedett sebesség túllépése miatt (mely a büntető pontrendszerben pontokat is ér). Szükséges megjegyezni továbbá, hogy Finnországban is léteznek mobil rendszerű kamerák, melyekkel például a fixen telepített eszközök közötti útszakaszokon végzik az arra haladók sebességét.
A pénzbírság mértékéről röviden annyit, hogy az általában hasonló, mint Magyarországon (például kisebb mértékű, 15-20 km/h-es gyorshajtás esetén – a jogsértések zöme ebbe a kategóriába tartozik – a bírság összege mintegy 100 euro, és az utalványt a tulajdonosnak küldik meg, aki köteles gondoskodni a befizetésről. A jelentősebb sebességtúllépéseknél a tényleges vezető részére szabnak ki bírságot, mely összege függ a jövedelmi helyzettől, az előző évben megfizetett adó összegétől, a sebességtúllépés mértékétől stb.). Skandináv mércével mérve a bírságösszegek ugyan enyhébbnek számítanak, de a lebukási esély hazainál magasabb szintje miatt ezt a finn szakemberek a pénzügyi szankció mértékét jelenleg elégségesnek tartják.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.