2020.02.13, 08:55
Hibrid kiskáté

Mild hibrid, full hibrid, plug-in hibrid: mára autótípisok tucatjai elérhetők részben villamosított hajtáslánccal. A több hasonló elnevezés különféle technológiákat takar, és egyáltalán nem mindegy, melyik hajtja az autót.

Napjainkban exponenciálisan emelkedik az európai piacon elérhető hibrid modellek száma. Ezek hajtásláncai azonban gyártóktól, fejlesztési irányoktól vagy a felhasználás elsődleges jellemzőitől függően eltérnek. A hibrid hajtásláncokat a „mild”, „full” és „plug-in” angol előtagokkal különböztetik meg. Magyarul a „mild” jelentése mögött az bújik meg, hogy az hajtás elektromos része csupán besegít, a „full”-nál az elektromos hajtás főüzemként is működhet, a  „plug-in” pedig a „full” hálózatról is tölthető (köznyelvben konnektoros) változata.

Részletesen kifejtve a full hibridek üzem közben a belső égésű motorjukat és villanymotorjukat úgy váltogatják, kombinálják, kapcsolják be és ki, ahogy a pillanatnyi forgalmi helyzet és a vezető igényei megkövetelik. Az intelligens vezérlés emberi beavatkozás nélkül leállíthatja és újraindíthatja a benzinmotort, mindezt menet közben is – így lehetséges, hogy a modern full hibrid típusok ideális körülmények között a menetidejük  50 százalékában képesek tisztán elektromosan, káros anyagok kibocsátása nélkül közlekedni. A full (vagy öntöltő) hibrid hajtásláncban a vezérlés arra törekszik, hogy a motorok optimális üzemi tartományukban működjenek, így elkerülhető a részelemek túlterhelése, szélsőséges kopása.

A mild hibrid modellek egyszerűbb konstrukciók. A kisfeszültségű (és -teljesítményű) villanymotorjuk önmagában nem képes az autó mozgatására, csupán besegít a belső égésű motornak, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség. Az ilyen rendszerű autóknál az elektromotor másik feladata, hogy fordított üzemben lassításkor a felszabaduló mozgási energiát elektromos árammá alakítsa. Elsősorban ebből a funkcióból adódik a mild hibridek fogyasztáscsökkentő képessége.

 

  Mild hibrid Full (öntöltő) hibrid Plug-in (konnektoros) hibrid
Pont úgy használható, mint egy átlagos autó? igen igen nem
Képes kizárólag villanymotorral haladni? nem igen igen
Fékenergia-visszanyerés igen igen igen
Start-stop funkció igen igen igen
Üzemanyag-megtakarítás* €€ €€€/€**
Vételár* €€ €€€

 

* € = alacsony / €€ = közepes / €€€ = magas

** hálózatról nem töltött akkucsomag esetén

A piacon egyre elterjedtebbé váltak a hálózatról tölthető úgynevezett plug-in hibrid modellek. Némileg leegyszerűsítve ezek olyan öntöltő hibridek, amelyeket nagyobb kapacitású akkumulátorral szereltek, ez utóbbi pedig ugyanúgy feltölthető külső forrásból is, mint a villanyautók akkuja. Amíg le nem merül, akár a benzinmotor teljes kiiktatásával lehet haladni – jellemzően maximum 50-70 kilométeren át –, ezt követően pedig ugyanúgy használhatóak, mint egy öntöltő full hibrid – azzal a különbséggel, hogy a vezérlés nem törekszik az akkumulátor teljes feltöltésére, annyira tölt, hogy a hibrid rendszer működőképes maradjon.

A plug-in modellek hátránya a magasabb ár, ami nemcsak a nagyobb akkumulátorból, hanem a beépítendő töltőrendszerből is adódik – ezt ellensúlyozzák persze a kedvezőbb üzemeltetési költségek. A másik a plusz akkumulátorok extra tömege és helyigénye: utóbbi okos tervezéssel, előbbi új akkumulátor-technológiák alkalmazásával részben orvosolható. A plug-in modellek másik hátránya nem a technológiából adódik, hanem a tulajdonosi hozzáállásból: felmérések szerint ugyanis ma a plug-in hibrid tulajdonosok jelentős hányada nem tölti fel rendszeresen az akkumulátort – legtöbbször azért, mert nem áll rendelkezésére megfelelő infrastruktúra.

Ha pedig így használják, a plug-in hibrid nem több egy hagyományos hibridnél, amely ezért egyrészt részben sem termeli ki a magasabb induló árat, másrészt érezhetően rosszabb környezeti mutatókkal rendelkezik, mint egy normál full hibrid modell. Sőt: mérések kimutatták, hogy a rosszul használt plug-in hibridek CO2-kibocsátása meghaladhatja a velük összevethető dízelmotoros autókét!

Hibridek 2
Hibrid hajtás virtuális ábrázolása

 

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.