Bő egy évtizede Finnországban a szeszesital fogyasztás, s a kapcsolódó ittas járművezetés kiemelt egészségügyi és közlekedésbiztonsági problémának számított. A helyzet kezelése érdekében a kormányzat a megfelelő módszereket kereste, és meg is találta. Először a jogszabályi háttérben vezettek be szigorításokat, majd gyakorlati síkra lépve megrefomrálták a rendőri intézkedéseket. Jelentős mértékben fokozták a közúti alkoholellenőrzések számát, s ennek érdekében új elektromos kézi légalkoholmérő készülékeket szereztek be.
Napjainkban minden finn rendőr rendelkezik saját elektromos légalkoholteszterrel, akinek feladatát részben, vagy egészben a közúti ellenőrzések végrehajtása képezi. Ezen túl jogszabály rendelkezik arról, hogy valamennyi közúti ellenőrzést kötelező jelleggel légalkohol méréssel kell kezdeni, a jármű vezetőjével szemben.
Az alkoholellenőrzések módszerét is megváltoztatták, s bevezették azt az új eljárási módot, melyet Európában a „finn módszer” néven ismernek. A módszer lényege, hogy gondos előkészítést követően meghatározott útszakaszon több leállító és biztosító rendőr bevonásával egyidejűleg több járművezető ellenőrzése történik meg, rendkívül rövid idő alatt. Amennyiben a jármű vezetője nem ittas, úgy azonnal tovább haladhat, míg pozitív eredmény esetén az érintetteket félreállítják, s velük szemben eljárás veszi kezdetét.
Ezzel a módszerrel egy-egy ittasság ellenőrzés mindössze néhány másodpercet vesz igénybe, s negatív eredmény után a gépkocsivezető késedelem nélkül folytathatja az útját. (A helyszín megválasztásával kapcsolatban fontos, hogy az a biztonságos tömeges leállításra alkalmas legyen, feleslegesen ne tartsa fel a forgalmat, s ne veszélyeztesse az ellenőrzők és ellenőrzöttek testi épségét.)
A finn módszer egyike lett a bevált európai gyakorlatoknak („best practice”), így nem csoda, hogy annak alkalmazását más európai országok rendőrségei is átvették (Svájc, Szlovénia stb.). A finn módszerről hazánkban elsőként az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapja tudósított. Ennek köszönhetően a módszer szakmai berkekben – s azon túl is – ismertté vált, s egyes megyei közlekedésrendészeti vezetők el is határozták az új ellenőrzési mód alkalmazását saját illetékességi területükön.
Legutóbb 2015. március 09-én, 12.00 és 16.00 közötti időben Nógrád megyében hajtottak végre finn típusú tömeges alkoholszondás ellenőrzéseket, melyről Palkovics Viktor r. őrnagy, a Nógrád megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályánek vezetője közölt részleteket.
„A gondos előkészítést és a tervek jóváhagyását követően a fokozott ellenőrzéseket a Salgótarjáni Rendőrkapitányság működési területén, 2 helyszínen, összesen 10 rendőr részvételével hajtottuk végre. Ez az állomány először az első helyszínen, két óra időtartamban ellenőrzött, majd áttelepült a második helyszínre, s ott folytatódtak az ittasság ellenőrzések. A fokozott ellenőrzés ideje alatt csaknem 400, egészen pontosan 385 járművezetővel szemben került sor alkoholszonda alkalmazására. Alapvetően mind a 10 rendőr rendelkezett elektromos légalkoholteszterrel, így mindenki végezhetett alkoholszondás ellenőrzést.
Ugyanakkor már előre kijelöltük azt a két fős elfogó részleget is, amelynek szükség esetén a helyszínt önkényesen elhagyni szándékozók elfogása volt a feladata. Ilyen beavatkozásra szerencsére nem került sor. Egyébként nem ez volt az első alkalom, hogy a finn módszert alkalmaztuk, hiszen tavaly ősz óta ez volt a negyedik ilyen típusú ellenőrzésünk. Az ellenőrzéseknél mindig kiemelten ügyelünk a helyszín megválasztására, a forgalom felesleges feltartásának mellőzésére, valamint a biztonságra. Minden járművezetőt ellenőrzés alá vonunk, személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz, mezőgazdasági vontató, vagy éppen egy nyomon haladó jármű vezetőjét egyaránt. Persze a megkülönböztető jelzéseit használó járművek ezen ellenőrzések alól is kivételt képeznek. Érdemes megemlítenem, hogy a rövid ideig tartó finn típusú fokozott ellenőrzéseket a közlekedők túlnyomó többsége kedvezően fogadta, s rendőri intézkedés elleni panasz ezidáig egyetlen esetben sem érkezett.”
Megnyitották a BMW debreceni “tehetség gyárát”
TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.

Megnyitották a BMW debreceni “tehetség gyárát”
TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.
Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!

Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!
MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!

MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!
Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.
Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.
Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.
Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.
Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.