A fő közlekedési útvonalaink, autópályáink forgalmi terhelésének jelentős részéért felelnek a teherautók. Nem mindegy mik járnak majd az utakon.
A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re a globális energiafelhasználás 70%-át a szállítmányozás fogja jelenteni. Ebben a számban persze minden benne van, a repüléstől a hajózáson át a vasútíg. A legnagyobb kérdése az iparágnak, hogy milyen üzemanyagot használnak majd a járművek, mert a kőolajkészletek sem végtelenek.
A közúti szállítmányozásban résztvevő teherautókat ma túlnyomórészt dízelmotor hajtja, amely már elérte a fejleszthetőségének a felső határát. A dízeleket a gázhajtású járművek követik a sorban, de a százalékarányuk rendkívül alacsony. Kínában és a mezőgazdaságban egyre inkább terjed a bioüzemanyag. Rengeteget fejlődtek a tisztán elektromos járművek, így néhány éven belül a rövid távú szállítmányozás jelentős részeseivé válhatnak.
Több gyártó és politikus a hidrogén mellett tette le a voksát, minthogy az EU is ezt a gázt tekinti a jövő energiaforrásának, mivel rendelkezésre áll és felhasználása során az égéstermék víz. Ebből következően szakemberek szerint nagy jövő áll az üzemanyagcellás járművek előtt, amelyek a fedélzetükön állítják elő az elektromos áramot, amellyel a villanymotorokat táplálják.
Az üzemanyagcellás járművek (FCEV Fuel Cell Electric Vehicle) utántöltése hasonlóan zajlik, mint egy benzines vagy dízelmotoros autó tankolásakor, és körülbelül ugyanakkora távolság – kb. 700 km – megtételére képes a jármű egy töltés után. Erre már gyakorlati tapasztalatok is rendelkezésre állnak, Európában a BMW, a távol-keleti gyártók közül a Toyota, a Honda és a Hyundai vezeti a fejlesztéseket. Az FCEV-k előnye, hogy üzem közben csak vízgőzt pufognak ki.
A fejlesztők szerint az üzemanyagcella kamionok esetében is működőképes, erre példa a Nikola One, ami az ígéretek szerint 2020-ban piacra kerül. Németországban és az Egyesült Királyságban már megnyitották az első „hidrogénkutakat”, amelyek száma 2023-ra elérheti a 400-at. Jelenleg három személyautó-típus van a piacon, ami ezen az elven működik: a Hyundai ix35 FCEV, a Toyota Mirai és a Honda Clarity. És megérkezett az első kamion is, a Toyotától. A Project Portal keretében a Los Angeles-i teherkikötőben indult első útjára az a nehézteherjármű, amelyet a Mirai technológiáján alapuló hajtáslánc mozgat. A több mint 670 lóerős, 1796 Nm forgatónyomatékú erőforrást a szedán megkettőzött üzemanyagcellája látja el a működéséhez szükséges elektromos energiával.
A Project Portal nyerges vontatója a hidrogéntartályok egy feltöltésével a az eddig megtett, mintegy 6500 tesztkilométer tapasztalatai szerint több mint 320 kilométert képes megtenni a több mint 36 tonna össztömegig terhelhető teherjármű. A hidrogénhajtás egyik nagy akadálya a többi alternatív rendszerű járművet is súlytó infrastruktúrahiány. A hidrogén-töltőállomások száma elenyésző, ami ellehetetleníti az FCEV-k elterjedését. Magyarországon még egy sem épült.

Az energiaiparnak és az autógyártóknak közös erővel kell dolgozniuk a továbbfejlesztésén, olcsóbb metódust szükséges találni a hidrogén előállítására, az országok kormányainak pedig el kell érniük, hogy az embereknek megérje a hidrogént választani. Ha mindez megvalósul, komoly induló lehet mind a magánszemélyek, mind a fuvarozók körében. Érdemes megemlíteni Nikola One kamiont is, amelya teletankolva 1900 km-t is futhat, emellett az átlagnál sokkal nagyobb, mindenféle extrával felszerelt kabinnal büszkélkedhet. Sokat ígérnek, de ha meg is valósítják, a Nikola lehet a hidrogén meghajtás úttörője a nemzetközi szállítmányozásban. Az elektromos hajtást sem feledve ne feledkezzünk meg a Tesla elektromos kamionjáról, valamint a szintén amerikai Thor Trucks járművéről.
Sokat fejlődtek a földgázzal működő motorok is, amelyek már jelen vannak a szállítmányozásban és a tömegközlekedésben. Igaz nem beszélhetünk zéró emisszióról és megújuló energiaforrásokról. A CNG és LNG közti különbség a földgáz tárolásának módja. Az folyékony halmazállapotú LNG esetében jóval sűrűbb a tárolt energia, így egy töltéssel nagyobb távot tesz meg, mint a hagyományos halmazállapotú gázzal hajtott ellenlábasa.

Viszont a CNG tárolása jóval olcsóbb. Például a Waitrose szupermarketlánc (a Scania és az Agility Fuel Solutions által fejlesztett) 10 darab, biometán alapú, CNG meghajtású kamionból álló flottája. Ezek árutömegtől függően akár 800 km-t is képesek megtenni, fél tonnával könnyebbek, de jóval drágábbak is egy dízel vontatónál, maga az üzemanyag viszont 40%-kal olcsóbb a gázolajnál, így néhány év alatt vissza is jöhet az árkülönbség. Talán, ha sikeresnek bizonyul a Waitrose gépparkja, több helyre is eljuthatnak ezek a jószágok. Ő esetükben már itthon is beszélhetünk infrastruktúráról. Budapest, Győr, Szeged és Miskolc területén találhatunk CNG-„kutakat”, valamint átadták az első hazai LNG-töltőállomást is. Későbbre további négy CNG/LNG töltőállomás építését tervezik.

Lehetőségeink tehát bőven vannak, nem kell attól tartanunk, hogy egyszer csak elfogy az olaj, és megáll az élet. Minden szállítási szakágnak meglesz a megfelelő alternatívája. A gazdaságosságért a hajtás mellett fejlesztenek az aerodinamikán és csökkentik a saját tömeget üzemanyag-spórolás céljából. Persze kérdés, hogy kihez, mennyi idő alatt ér el ez a jövő, mert a jelenlegi magyarországi gyakorlatban már az is előrelépés lenne, ha sikerülne elhagyni az elavult, 20 évvel korábbi technológiákat, amiket más országok rég leváltottak, és amelyekhez költségmegtakarítás címén oly makacsul ragaszkodnak a honi szállítmányozók.
Megnyitották a BMW debreceni “tehetség gyárát”
TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.

Megnyitották a BMW debreceni “tehetség gyárát”
TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.
Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!

Ismét MotoMia! Várjuk a motorosokat!
Budapesten a KTM Centrum területén várunk minden motorost, aki szívesen résztvenne az idény első motorkerékpáros rendezvényén!
MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!

MÁV-OBB rajzpályázat
A MÁV és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös óriásplakát-tervező pályázatot hirdet középiskolásoknak. Tervezz óriásplakátot, hívd fel a közlekedők figyelmét, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. Az óriásplakát felirata: VIGYÁZZ! VASÚTI ÁTJÁRÓ!
Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.

Szétbírságolták az európai autógyártókat
Az EU 458 millió eurós bírságot szabott ki az autógyártókra a járművek újrahasznosítása körüli kartell miatt.
Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.

Biztonságosabbak az európai utak
Az Európai Bizottság jelentése szerint csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma az EU-ban.
Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.

Jobban félnek az utasok az önvezető autókban
Az önvezető autók utasainak reakcióit vizsgálták az SZTE kutatói.
Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.

Időt nyertek az európai autógyártók
Az Európai Bizottság döntése szerint a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják az új személyautók esetében.
Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.

Hollandia és az ittas vezetők
A bringák országában megengedőbbek a szabályok, kis mennyiségű alkohol fogyasztását engedik a sofőröknek. De a visszaesőket kivonnák a forgalomból.