Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?
Valószínűleg nem magyar sajátosság ez a típusú reakció a járműtűz-hírekre reagálva. Németországban is csípőből vágják rá a kommentelők az ilyen hír címét olvasva, hogy biztos elektromos autó volt. Ezért az egyik meghatározó német autóklub, az ADAC körbejárta a kérdést. Az első megállapításuk, hogy ha egy hagyományos üzemanyagos jármű gyullad ki, az már igazából nem is hír. Az égő elektromos autó viszont nagy feltűnést kelt a közvéleményben. Különösen akkor, ha az akkumulátor gyullad ki. Egyszerűen látványosabban égnek.
A közhiedelemmel ellentétben azonban a statisztikák azt mutatják, hogy az elektromos autók nem égnek gyakrabban, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. Ezt a német Biztosítók Általános Szövetsége (GDV), a tűzoltóság képviselői és a balesetkutatók egyaránt így látják. Egy elektromos autótűz azonban különleges kihívások elé állítja a tűzoltóságot. Ugyanis, ha egy elektromos autó akkumulátora leég, óriási energia szabadul fel. Az égő autók ma általában több hőt és több lángot termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
Ebben a döntő tényező a beépített éghető anyagok mennyiségének a jelentős növekedése: több a szigetelés, több a műanyag, nagyobbak a gumiabroncsok, eltérő a kárpit jellege is. És ez minden típusú autóra vonatkozik. Az égő üzemanyaggal ellentétben azonban, amelytől a katasztrófavédelem általában oltóhab segítségével zárja el a szükséges oxigént, az elektromos autóknál az akkumulátort hűteni kell, mert a hőenergia a belsejében szabadul fel.
Németországban úgynevezett tűzoltótakarókat tesztelnek. Ennek a speciális hőálló takarónak a nagysága akkora, hogy egy égő jármű teljesen lefedhető vele. Az 1000-1300 celsius fokot is álló tűzoltótakaró használatával nem lehet teljesen eloltani a lítium-ion akkumulátorban keletkezett tüzet, de megakadályozhatja, hogy a tűz átterjedjen a közeli járművekre vagy a környező tárgyakra – aminek nagy jelentősége van például egy mélygarázsban.
Elvileg soha nem zárható ki teljesen, hogy egy jármű meghibásodás miatt kigyullad – de ez minden hajtástípusra érvényes. Arra nincs bizonyíték, hogy az elektromos autók nagyobb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az elektromos autó mélygarázsban történő töltése során felmerülő különleges kockázatokkal kapcsolatos aggodalmak akkor bizonyulnak megalapozottnak, ha a töltőpontok elektromos bekötését szakszerűtlenül szerelték fel és nem tartották karban.
Márciusban írtunk arról, hogy a magyar Katasztrófavédelem több oltólándzsát is kapott, hogy plug-in hibrid, illetve elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.