Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?
Valószínűleg nem magyar sajátosság ez a típusú reakció a járműtűz-hírekre reagálva. Németországban is csípőből vágják rá a kommentelők az ilyen hír címét olvasva, hogy biztos elektromos autó volt. Ezért az egyik meghatározó német autóklub, az ADAC körbejárta a kérdést. Az első megállapításuk, hogy ha egy hagyományos üzemanyagos jármű gyullad ki, az már igazából nem is hír. Az égő elektromos autó viszont nagy feltűnést kelt a közvéleményben. Különösen akkor, ha az akkumulátor gyullad ki. Egyszerűen látványosabban égnek.
A közhiedelemmel ellentétben azonban a statisztikák azt mutatják, hogy az elektromos autók nem égnek gyakrabban, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. Ezt a német Biztosítók Általános Szövetsége (GDV), a tűzoltóság képviselői és a balesetkutatók egyaránt így látják. Egy elektromos autótűz azonban különleges kihívások elé állítja a tűzoltóságot. Ugyanis, ha egy elektromos autó akkumulátora leég, óriási energia szabadul fel. Az égő autók ma általában több hőt és több lángot termelnek, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
Ebben a döntő tényező a beépített éghető anyagok mennyiségének a jelentős növekedése: több a szigetelés, több a műanyag, nagyobbak a gumiabroncsok, eltérő a kárpit jellege is. És ez minden típusú autóra vonatkozik. Az égő üzemanyaggal ellentétben azonban, amelytől a katasztrófavédelem általában oltóhab segítségével zárja el a szükséges oxigént, az elektromos autóknál az akkumulátort hűteni kell, mert a hőenergia a belsejében szabadul fel.
Németországban úgynevezett tűzoltótakarókat tesztelnek. Ennek a speciális hőálló takarónak a nagysága akkora, hogy egy égő jármű teljesen lefedhető vele. Az 1000-1300 celsius fokot is álló tűzoltótakaró használatával nem lehet teljesen eloltani a lítium-ion akkumulátorban keletkezett tüzet, de megakadályozhatja, hogy a tűz átterjedjen a közeli járművekre vagy a környező tárgyakra – aminek nagy jelentősége van például egy mélygarázsban.
Elvileg soha nem zárható ki teljesen, hogy egy jármű meghibásodás miatt kigyullad – de ez minden hajtástípusra érvényes. Arra nincs bizonyíték, hogy az elektromos autók nagyobb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az elektromos autó mélygarázsban történő töltése során felmerülő különleges kockázatokkal kapcsolatos aggodalmak akkor bizonyulnak megalapozottnak, ha a töltőpontok elektromos bekötését szakszerűtlenül szerelték fel és nem tartották karban.
Márciusban írtunk arról, hogy a magyar Katasztrófavédelem több oltólándzsát is kapott, hogy plug-in hibrid, illetve elektromos járművek akkumulátorainak oltása gyorsabb és hatékonyabb legyen.
Sávlezárás az M5-ösön
Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.
Sávlezárás az M5-ösön
Forgalomkorlátozás lesz az M5-ös autópálya soroksári csomópontjánál csütörtöktől hétfőig.
Útdíjcsalás próbarendszámmal
Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.
Útdíjcsalás próbarendszámmal
Próbarendszámokkal csalt el mintegy 50 millió forintnyi útdíjat egy fuvarozócégeket vezető házaspár.
Részegen rolival se!
Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Részegen rolival se!
Fővárosi Ítélőtábla: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Mi szóltunk – őket nem érdekelte
Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Mi szóltunk – őket nem érdekelte
Vezetés közben mobiloztak, tabletet-, laptopot használtak, filmet néztek, nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Közös programokban vesz részt a Suzuki és az OBB
Együttműködik a biztonságos közlekedés elősegítésére a Magyar Suzuki és az ORFK-OBB.
Közös programokban vesz részt a Suzuki és az OBB
Együttműködik a biztonságos közlekedés elősegítésére a Magyar Suzuki és az ORFK-OBB.
Forrást vár a főváros a pesti alsó-rakpart átformálására
Budapest a pesti alsó-rakpart átépítéséhez szükséges EU-s forrásra pályázott.
Forrást vár a főváros a pesti alsó-rakpart átformálására
Budapest a pesti alsó-rakpart átépítéséhez szükséges EU-s forrásra pályázott.
Alagúti mentési gyakorlatot tartottak
Balesetet szimuláltak az M85-ös autóút új alagútjában.
Alagúti mentési gyakorlatot tartottak
Balesetet szimuláltak az M85-ös autóút új alagútjában.
Fel kell készülni a délutáni dugókra
Burkolatfelújítás miatt forgalomkorlátozás lesz jövő héten az M7-es autópálya budaörsi csomópontjában.
Fel kell készülni a délutáni dugókra
Burkolatfelújítás miatt forgalomkorlátozás lesz jövő héten az M7-es autópálya budaörsi csomópontjában.