Segítik az esti bringázást

2021.11.27. 09:56

Éjszaka fényt kibocsátó útburkolati festést alkalmaztak egy zala megyei kerékpárúton 12 km hosszban.

A kerékpárok lámpái nem szabványosítottak, a meglétükön, elhelyezésükön és működőképességükön túl a KRESZ nem vár el mást. Ennek megfelelően gyártó és felhasználó függő, hogy milyen hatékonysággal világítják be az utat – és vakítják akár a gyalogost, akár a másik kerékpárost, vagy autóst, mert a modern, nagy fényerejű led-lámpák képesek erre is. Mindenesetre az vélelmezhető, hogy egy kerékpáros az éjszakai útmegvilágításban nem rendelkezik olyan adottságokkal, mint egy gépjárművezető (motorkerékpár, autó).

Így több ötlet született, miképp lehet segíteni az esti kerékpározást, különösen a lakott területen kívüli kerékpárút-szakaszokon, ahol az útvonal nem rendelkezik közvilágítással. Tavaly mutattak be egy éjszaka fényt kibocsátó anyaggal kevert útburkolatot (Esztergom), amelynek az előnye, hogy még a jó minőségű éjszakai kerékpárlámpák hatótávolságán túl is érzékelhető az út nyomvonala.

A másik megoldás, hogy az útburkolati jelek bocsátanak ki éjszaka fényt. Ezt először a komárom-esztergom megyei Tát és Nyergesújfalu közötti szakaszon próbálták ki. A megoldás jól működőnek bizonyult, így a most átadott, zala megyei új kerékpárúton is alkalmazták, amely Zalaegerszeg és Zalalövő között vezet.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára a kerékpárút átadásán kifejtette, hogy a Zalaegerszeg és Zalalövő közötti kerékpárúton elkészült világító burkolatjelek további előnye az útfenntartás szempontjából, hogy olcsóbb a kiépítés és az üzemeltetés, mert így nincs szükség közvilágításra. Továbbá kisebb fényszennyezést okoz ez a technológia, mint a hagyományos közúti világítás, így természetbarátabb.

Mórocz József, a Magyar Közút Zala megyei igazgatója a technikai részletekről elmondta, hogy a 20 kilométeres bicikliútnak 12 kilométeres szakaszát, a bagodi vasútállomástól Zalalövőig látták el az elmúlt hetekben a világító felezővonallal. A mintegy 5,7 millió forintba kerülő kísérleti felfestés ugyan drágább mintha hagyományos festékkel készült volna, de a fluoreszkáláshoz hasonlóan sötétedés utáni fényvisszaadással megvilágítja a kerékpárút teljes szélességét.

Legfrissebbek