2022.03.09, 08:47
Öregedett az autópark: a kor teszi az autót?

A Magyarországon használt autók átlagéletkora 15 évre nőtt. Tényleg meg kell ettől (is) ijednünk?

A legtöbb esetben jobb új, vagy újszerű autót használni, mint használtat, vagy nagyon használtat. Ebben körülbelül mindenki egyetért, bár természetesen vannak kivételek, esetek, amikor az ügyesen kiválasztott használtautó használati értéke, sőt biztonsága is nagyobb lehet, mint egy új autóé. A Magyarországi autópark átlagéletkora nő, ezen nincs mit csodálkozni, hiszen, ha az utánpótlás kevesebb, mint a lakosság éves autó-utánpótlás igénye, akkor tovább maradnak használatban a már meglevő járművek.

A Központi Statisztikai Hivatal új adatai szerint 2021 végére 15 év fölé került a forgalomban lévő személygépkocsik átlagos kora. Az autóparkok öregedése igazán jellemző az egész Európai Uniora. 10 év alatt, 2010-ről 2020-ra 8,9 évről 11,8 évre nőtt a személyautók átlagéletkora az EU-ban, ez megközelíti a 30 százalékot. Az autópark öregedése a klasszikusan jómódúnak tekintett államokban is megfigyelhető.

Auto Atlageletkor Eu
A személyautóparkok átlagéletkor-változása az Európai Unióban 2010 és 2020 között (forrás de.statista.com)

A korosodás egyrészt a 2008-as válság hatása, mikortól a korábbinál kevesebb új autót adtak el Európa-szerte, tehát a gépjárműparkok utánpótlása, lecserélődése is fékeződött, miközben a forgalomban lévő autók száma nőtt – Magyarországon is. A válság mellett az újautó vásárlást fékező tényező az autók folyamatos áremelkedése, ami egyrészt a fejlesztések velejárója, másrészt a gazdasági környezet, valamint a gyártócégek kereskedelmi stratégiájának a változásának a hatása.

Magyarország a maga átlagéletkor mutatóival az EU-s harmadnegyedben helyezkedik el és illeszkedik a környező, hasonló gazdasági helyzetű országok (a volt szocialista országok) átlagához, és igazán azok között még a jobban állók közé sorolható (lásd a térképgrafikát). Természetesen ez az alaphelyzeten nem változtat, hogy jó lenne inkább az osztrákok 8,3 éves autó-átlagéletkorát itt tudni, vagy legalább a németek 9,6 év-átlagú értékét.

Auto Atlageletkor Eu Orszagonkent
Személyautóparkok átlagéletkora az Európai Unióban tagországokként (forrás: ACEA)

Az autók átlagéletkorának a növekedése várhatóan nem áll meg. Így látják ezt a magyar autópiaci szereplők is. Egyrészt az autóparkhoz mérten kevés az átadott és itthon is maradó új autó, másrészt a használtautóimportban érkező kocsik is csak lassítani képesek a tendenciát, mivel 63 százalékuk 10 évnél idősebb. Az újautó eladások az egymást követő válsághelyzetekben, amelyek sújtják a gyártást és a vásárlóerőt is, vélhetően nem fognak növekedni. A használtautók ára is folyamatosan nő, tehát nehezebb a fiatalító váltás az autótulajdonosok számára, és ezen az autóimport is egyre kevésbé segít, mivel az importőrök célországaiban is öregszik az autópark, drágult az autó, a fizetőeszközünk gyengült.

Az öregedés okán szokás jól ráijeszteni az emberekre, hogy az idős autók veszélyesek, és katasztrófa felé sodródik az autós társadalom. Szerencsére ez nem így van. A nem karbantartott, nem gondosan kezelt autók lehetnek veszélyesek a koruktól függetlenül. Szélsőséges példaként egy lefutott nyári gumikkal, beállítatlan futóművel és rossz abroncsnyomással télen használt egy éves autó sokkal veszélyesebb ugyanabban a környezetben, mint egy megóvott állapotú, karbantartott 20 éves autó.

2203 Hasznaltauto Atlageletkor 1
A közlekedésbiztonsági szempontból az elsődleges a rendszeres és szakszerű karbantartás

A folyamatos fejlesztések során az autógyártók mindig kiemelik a passzív biztonság növekedését az előző autógenerációkhoz képest. Az ilyen fejlesztések a kilencvenes évek második felében gyorsultak fel, és az akkori piaci harc részét képezték – amelynek a gyümölcseit természetesen élvezhetjük. Akkortól számos olyan autóépítési gyakorlat vált általánossá, és számos olyan biztonsági felszerelés került az autókba, amelyek egyfajta generációváltást jelentettek a kilencvenes évek első felének-, illetve az azt megelőzően gyártott típusokhoz képest.

Ennek köszönhetően a mai magyar autóátlagéletkorú kocsik aktív-, és passzív biztonsági szintje a korábbiaknál magasabb, és közelebb állnak a mai autókhoz, mint elődeikhez. Ez azt is jelenti, hogy ha egy 16 éves autó jól karbantartott, tehát a karosszériája nem korrodált, az esetleges autótörés után szakszerűen javították, minden biztonsági berendezése megfelelően működik, akkor az adott kategóriában hasonló biztonsági képességekkel rendelkezik, mint egy új autó. Természetesen ez a képesség típusonként változó, de a változatosság nem korfüggő jelenség, hiszen az új autók konstrukciós jellemzői, felszereltsége is igen széles szórásképet mutat a nagyon jól sikerülttől a „jobb lett volna, ha nem is gyártják” formákig.

2203 Hasznaltauto Atlageletkor 4
A jól karbantartott és alapvetően jó konstrukciójú autók hosszú ideig képesek kiszolgálni a tulajdonosaikat

Tehát a kérdésre, hogy meg kell-e ijednünk attól, hogy öregedik az autópark mi azt sugallnánk, hogy nem feltétlenül. A mai gazdasági környezet sem kecsegtet az öregedési tendencia megfordulásával, tehát ez mintegy korjelenség, vélhetően az egész európai kontinensen. Ez esetben a helyzet kezelésére kell felkészülnünk. A figyelem a gépjárművek rendszeres karbantartása felé fordul, amivel ugyan az évbeli korosodás nem, de a használati érték avulása lassítható. A baleseti eseményekben minimális a műszaki hibára, vagy a balesetben résztvevő gépjármű konstrukciós korára visszavezethető baleset. (Tehát, hogy valaki azért törné össze a kocsiját, mert az öreg.)

Mindamellett a baleset kimenetelére, a bent ülők biztonságára már hatással van a jármű konstrukciós kora és a pillanatnyi állapota is. Egy korrodált karosszéria nem képes az újkori állapotának a deformációs jellemzőit adni, sérülése egy esetleges balesetben nagyobb mértékű, így passzív biztonsági képessége értékvesztett. Konstrukció tekintetében, pedig természetesen jobban véd, egy például függönylégzsákkal is felszerelt autó, mint az, amelynek csak két frontlégzsákja van.

Közlekedési szakértők úgy látják, hogy a kétezres években Európában (Magyarországon is) megfigyelhető, a halálos-, és súlyos sérüléses kimenetelű balesetek számának a csökkenésében szerepet játszik a fent említett, a kilencvenes évek második felében felpörgött „passzív biztonsági autóipari forradalom”. Tehát, hogy az autók védelmi képessége autótörés esetén megnőtt a korábbi autógenerációkhoz képest.

És esetleg a most szintén európai szinten a halálos balesetek számának alakulásában megfigyelhető jelentősen lelassult fejlődés, illetve stagnálás mögött mit keressünk? Hogy az autók a kétezres évekre elértek egy olyan passzív biztonsági szintet, amely már nehezen fokozható, vagy azt, hogy a gépjárműpark lecserélődésének dinamikája csökkent? Ez nyitott kérdés marad egyelőre, további célcsoportos kutatást igényel.

2203 Autoatlageletkor Hasznaltgolf
Négy év múlva a VW Golf IV első példányai is veteránkorúak lesznek. 15 év feletti autóknál kiemelt figyelmet kell fordítani a korróziós károk elhárítására. A roszda gyengíti a karosszériát

Az öregedő autópark mellett a közlekedésbiztonság mai szintjének fenntartása és javítása érdekében két irányba tudnak mozdulni az autósok. Természetesen, akinek lehetősége van rá törekedhet a jobb képességű, jobb állapotú, és/vagy fiatalabb, esetleg új autók megvásárlására. Akinek a lehetőségei csak idősebb autók használatát engedi meg, az a választáskor figyeljen az adott jármű képességeire és állapotára. És mindkét csoport járjon el gondosan az autók karbantartása során, mert a jó műszaki állapot a használati értéket és a piaci értéket is erősíti.

 

A leggyakoribb hazai autómárkák és állományuk átlagéletkora

Márka                 Összesített darabszám       Átlagéletkor (év)

Opel                                 494.604                       16,5

Suzuki                             427.787                      15,7

Volkswagen                     391.587                        16,6

Ford                                 330.756                        13,9

Toyota                              238.008                     12,6

Škoda                              221.498                       12,7

Renault                            220.173                      15,5

Peugeot                           146.840                       15,8

BMW                                139.299                       14,2

Mercedes                         135.729                       14,7

Audi                                 129.393                       15,8

FIAT                                123.756                       16,9

Citroën                             102.666                       15,5

Forrás: Központi Statisztikai Hivatal (KSH)

A márkánkénti átlagéletkor érdekes adat, és sok mindenről árulkodik. Például, hogy mely márkáknak miként változott a piaci helyzete: az átlagéletkorban vezető Fiat a kilencvenes években kelendőbb volt, mint az utóbbi tíz évben, így az állomány nagy részét a korábbi generációs Fiatok adják, így magas az átlagéletkor. De arról is vall, az Opel, VW, Suzuki esetében, hogy bizony ezek a márkák elég jól állják a sarat az évek múlása során.

Gépjármű utánpótlás az OBB-nél

Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.

...
2024.05.15. 18:03

Gépjármű utánpótlás az OBB-nél

Az ORFK-OBB hét darab új VW Transportert vett át, hogy minden vármegyei szervezetnél szolgáljon egy kisbusz, amely segíti a megelőzési munkát.

Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre

Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.

...
2024.05.15. 11:15

Lehetőség az infrastruktúra fejlesztésre

Pályázni lehet falvak járdáinak, hídjainak, kerékpárútjainak felújítására.

Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás

Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.

...
2024.05.15. 05:27

Újabb megugrandó feladat előtt a közúti fuvarozás

Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre.

Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?

Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?

...
2024.05.14. 11:05

Tűzveszélyesebbek az elektromos autók?

Ha a hírek közt megjelenik, hogy egy autó kiégett, akkor a hozzászólások közt többen is megjegyzik, hogy biztos elektromosautó volt. De tényleg jobban égnek?

Kötelező biztosítás a nagyobb e-rollerekre is

Mabisz: újabb járművekre kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.

...
2024.05.14. 06:48

Kötelező biztosítás a nagyobb e-rollerekre is

Mabisz: újabb járművekre kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni.

Bringás reggeli 100 helyszínen

A Magyar Kerékpárosklub és a BKK reggelivel várja a biciklivel közlekedőket 2024. május 14-én. Többek között a fővárosban az Erzsébet téri MOL Bubi gyűjtőállomás mellett.

...
2024.05.13. 20:26

Bringás reggeli 100 helyszínen

A Magyar Kerékpárosklub és a BKK reggelivel várja a biciklivel közlekedőket 2024. május 14-én. Többek között a fővárosban az Erzsébet téri MOL Bubi gyűjtőállomás mellett.

Az Ön közelében is lehet okoszebra!

A lakosság javaslatai alapján Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben építenek ki okoszebrát.

...
2024.05.13. 16:25

Az Ön közelében is lehet okoszebra!

A lakosság javaslatai alapján Iskola közelében, veszélyes kereszteződésben építenek ki okoszebrát.

Támogatás a kamionosoknak

Változik a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén.

...
2024.05.13. 13:03

Támogatás a kamionosoknak

Változik a nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén.