Mégis lesz legális utólagos LED-izzó?

2020.10.07. 11:44

Piacon az első engedélyezett utcai LED-izzó, amellyel a halogén kiváltható. Egyelőre Németországban elérhető.

A TÜV-SÜD vizsgálatai alapján az Osram az első gyártó, amely a halogén izzók kiváltására legális, utcai LED-izzókat hozhat forgalomba – legalábbis Németországban. A fejlesztés abszolút újdonság, mivel utcai alkalmazásra a halogén izzók kiváltására még nem készültek a szabályoknak megfelelő LED-termékek. Az Osram Night Breaker LED a H7 halogének foglalatába illeszthető, de nem minden autótípushoz érhető el. A TÜV Süd a LED-izzókat autótípusonként tesztelte, vizsgálták a fényerőt, a vetítési képet. Jelenleg a vizsgálatokat a tompított fényszórókkal végezték (a H7 izzó erre a feladatra szolgál), és a cég közleménye szerint olyan népszerű típusokhoz kapták meg a jóváhagyást, mint a BMW 2-es sorozat, az Audi A3 és A4 vagy a Ford Mondeo. Az alkalmazhatóság a vizsgálatok előrehaladtával folyamatosan bővül majd, mert jelenleg is tart a tesztelési sorozat és annak eredményei alapján folynak tovább a jóváhagyási eljárások. Az Osram tájékoztatója szerint az új Night Breaker LED a szabályozás szerinti minimumkövetelményhez képest átlag háromszor több fényt bocsát ki, a kibocsátott fény színe is megfelel az előírásoknak. A tesztek szerint a LED-izzó élettartama ötszöröse a halogén-izzóénak, és kevesebb energiát fogyaszt. A halogén izzók cseréje ledre a közlemény szerint nem kíván átalakítást, de a telepítéshez típustól függően szükség lehet adaterre és CANBUS-os rendszerű autóknál jeltátalakítóra. A LED-készletek ajánlott fogyasztói ára 129,99 euró.

Feltételezésünk szerint az új Night Breaker LED nem éri el a gyárilag LED-fényszórós autóknál megismert fénykibocsátási szintet, mivel a 2000 lumen feletti fényáramot kisugárzó tompított fényszórók esetében kötelező az automatikus vetítési magasság állítás és a fényszóró mosás, aminek az utólagos kiépítése drága feladat, tehát nem lenne csereszabatos az új világítótest az eredeti halogénnel. Mindezek 2000 lumen alatti fényáram esetében nem kötelezőek, ezért feltételezzük, hogy a jóváhagyással rendelkező világítóegységek bár vélhetően a halogéneknél fénytelítettebb megvílágítást eredményeznek, de nem várható el tőlük a legújabb LED-fényszórók teljesítménye. Ezt támasztja alá a dobozon látható +220 % fényerő ígérete, amelyet összevethetünk a halogén Night Breaker dobozain látható +150% ígérettel – tehát nagyon egyszerűen okoskodva az Osram saját halogén csúcstermékét 70 %-al múlja felül az új LED. Az Osram hatósági ellenőrzésekhez, illetve műszaki vizsgához írott jóváhagyást is ad, amelyet a megvásárolt LED készlet dobozán lévő adatok alapján lehet lehívni, majd kinyomtatni: tanácsuk szerint az alkalmazók ezt az igazolást tartsák az autójukban.

Megjegyzés: a LED-izzó kifejezés tudjuk, hogy nem helyes, mert maga a LED elnevezése önmagában jelzi, hogy fényforrás (Light-Emitting Diode: fényt kibocsátó dióda): viszont a közérthetőség kedvéért mégis alkalmazzuk.

Videó a cseréről (adapterrel, canbus kütyüvel)

Legfrissebbek