A leállósáv időszakos megnyitásával német példa nyomán csökkentenék a legterheltebb időszakokban az M7 autópályán a súlyos torlódások kialakulásának a lehetőségét. Egyenlőre csak javaslatként merült fel a gondolat.
A nyári időszakban jó két éve már nem csupán hétvégi probléma az M7 autópályán rendszeresen kialakuló balesetveszélyes torlódások jelensége. A dugóveszély különösen a Budapestről a Balaton felé vezető oldalon áll fenn, elsősorban a főváros és Balatonvilágos közötti szakaszon, illetve a hétvégi visszatérő időszakban a főváros felé vezető oldalon Balatonvilágos (ahol a Balaton északi partról érkező forgalom betorkollik az autópályába) és Székesfehérvár közötti szakaszon (Székesfehérvártól a háromsávos pályaszakaszon terhelt időszakban is kevésbé jellemző a torlódás.
Ennek ellenére nincs napirenden az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalának a háromsávosra bővítése az M0-s és Székesfehérvár között, mert az éves átlagfogalom nem indokolja ezt. Pedig 2016-ban még a tervek között szerepelt. A Magyar Közút-tól származó információ alapján az M7 Balaton felé vezető oldalának az M0 torkolat és Székesfehérvár közötti szakasz átlagos forgalma tavaly mintegy 54 ezer, a Székesfehérvár-Siófok közötti szakaszé pedig 31 ezer jármű volt.
Az M1–M7 autópálya közös szakaszán Budaörsnél naponta átlagosan 110 ezer jármű halad át – közölte a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztálya – amely óránként közel 4600 járművet jelent, de itt a pálya 2×3 sáv+leállósáv leosztású, tehát nagyobb áteresztő kapacitású, mint az M7, ahol azonban közel háromszor annyian haladnak június közepétől augusztus végéig. Összehasonlításként érdekes lehet, hogy a magyarországi átlagos országút forgalma napi körülbelül 4500 jármű.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakértője az InfoRádiónak beszélt először a héten arról, hogy az erősen forgalomterhelt időszakokban időlegesen megnyissák a leállósávokat is a forgalom számára. Erre Ausztria és Németország szolgál példával. Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára szerint egy informatikai fejlesztésre lenne ehhez szükség.
A német és osztrák gyakorlat szerint a megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés idején, alkalmanként néhány órás időtartamokban alkalmazható kizárólag a megfelelő kiépítettségük, műszaki állapotuk alapján alkalmas szakaszokon. És csak akkor, ha a megfelelő forgalomfigyelési és szabályzási eszközök a rendelkezésre állnak.
Ugyanis egy ilyen dinamikusan alkalmazkodó forgalomszabályzási eljáráshoz elengedhetetlen feltétel az érintett pályaszakaszt teljes hosszában a forgalomfigyelő kamerarendszer megléte, amellyel többek között a leállósáv megnyitás előtt ellenőrizhető, hogy ott, a megnyitni kívánt szakaszon nem áll például műszaki hibás- vagy sérült autó. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató bár ez ügyben hivatalos megkeresést még nem kapott, de jelezte, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel képesek ellenőrizni a leállósáv forgalmát is az útdíjfizetés szempontjából.
Az ezek alapján komoly forgalomszervezési kérdéseket felvető lehetőség hátulütőit sem szabad félresöpörni. Elsősorban, hogy a leállósáv forgalom számára történő megnyitásával a hibás- vagy sérült járművek jelenléte a pályán sokkal nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, amely miatt a megnyitott szakaszokon az adott időtartamban sebességkorlátozást kell bevezetni.
További probléma, hogy a lehajtóknál megszűnnek a lassító szakaszok, a felhajtóknál a gyorsító sávok. Az előbbi szintén sebességkorlátozást tesz indokolttá, az utóbbi miatt pedig a felhajtó autóknak álló helyzetből kéne besorolniuk, ami a felhajtást nehezítené, és a forgalmi rend időszakos megváltoztatását is megkívánná.
A megkülönböztetett jelzést használó járművek (mentők, tűzoltók, rendőrök) számára is nehezebb lenne az esethez jutás, ami szintén nem támogatja az ötletet. Vélhetően a dugók enyhítésére vissza kell térni az eredeti elképzeléshez, az M7 autópálya bővítéséhez, mert csak az nyújthat közlekedésbiztonsági szempontból előnyös előrelépést a balatoni dugók ügyében.
Utcai töltések: hellyel-közzel
Bár közel 3200 nyilvános elektromos töltőberendezés működik Magyarországon, a lefedettség hézagos, sokszor a rendelkezésre állás is problémás.
Utcai töltések: hellyel-közzel
Bár közel 3200 nyilvános elektromos töltőberendezés működik Magyarországon, a lefedettség hézagos, sokszor a rendelkezésre állás is problémás.
Kiépítik az új horvát autópályadíj fizetőrendszert
Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék).
Kiépítik az új horvát autópályadíj fizetőrendszert
Horvátország megkezdi az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas kapuinak telepítését az A3-as autópályán (Zágráb-Eszék).
Engedd, hogy észrevegyenek!
Idén november 7-én, pénteken lesz a „Light Friday” az ORFK-OBB rendezésében! Jöjjenek, keressék a rendőröket, akik 100 százalékos árengedménnyel ajándékoznak láthatósági eszközöket a jelentkezőknek!
Engedd, hogy észrevegyenek!
Idén november 7-én, pénteken lesz a „Light Friday” az ORFK-OBB rendezésében! Jöjjenek, keressék a rendőröket, akik 100 százalékos árengedménnyel ajándékoznak láthatósági eszközöket a jelentkezőknek!
Az áldozatokra emlékeztünk!
Mindenszentek és Halottak napja alkalmából az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közúti balesetek halálos áldozataira emlékezett.
Az áldozatokra emlékeztünk!
Mindenszentek és Halottak napja alkalmából az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a közúti balesetek halálos áldozataira emlékezett.
Továbbgurul Európa
Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben az egy évvel korábbi értékhez képest.
Továbbgurul Európa
Az EU-ban 10 százalékkal nőtt az új autók eladása szeptemberben az egy évvel korábbi értékhez képest.
Hámozott parkolási díj
Megtették az első jogi lépéseket, hogy jövőre kényelmidíj-mentessé váljon a parkolás, ezáltal olcsóbb legyen.
Hámozott parkolási díj
Megtették az első jogi lépéseket, hogy jövőre kényelmidíj-mentessé váljon a parkolás, ezáltal olcsóbb legyen.
Vigyázzunk az élőkre miközben tiszteljük a holtakat!
Mindenszentek és halottak napja idején is közlekedjünk óvatosan! A mindenszentek és az iskolai őszi szünet miatt a hosszú hétvégén a szokásosnál nagyobb forgalomra kell számítani nemcsak a temetők környékén, hanem az autópályákon és országutakon is.
Vigyázzunk az élőkre miközben tiszteljük a holtakat!
Mindenszentek és halottak napja idején is közlekedjünk óvatosan! A mindenszentek és az iskolai őszi szünet miatt a hosszú hétvégén a szokásosnál nagyobb forgalomra kell számítani nemcsak a temetők környékén, hanem az autópályákon és országutakon is.
A személyautó tulajdonosok tizede még érintett
A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) váltási kampány még idén is mintegy 400 ezer személygépkocsit érint.
A személyautó tulajdonosok tizede még érintett
A november elején kezdődő év végi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) váltási kampány még idén is mintegy 400 ezer személygépkocsit érint.
