2024.03.20, 16:50
Ki, hol, mit nem használ?

A múlt heti fokozott közúti ellenőrzés során a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrző rendőrök tapasztalataiból részletesebb kép tárul elénk a magyar „nemcsatolók” szokásairól.

Biztonsági öv, gyermekülés, bukósisak – a három legfontosabb passzív biztonsági eszköz, amely a használóját egy esetleges baleset esetén képes megóvni a sérüléstől, vagy képes csökkenteni a mégis bekövetkező sérülés súlyossági fokát. A felsorolt eszközök pozitív védelmi hatását nem csak ütközési tesztek és elméleti elgondolások igazolják vissza, hanem a gyakorlat is. Ráadásul bőven ötven évnyi tapasztalat áll már mögöttünk, sőt több is. De ha hozzászámoljuk a versenysport és a repülés területét is, ahol jóval korábban indult az öv-, és a bukósisak használata (igazán ezekről a területekről származott át a „civil” életbe), akkor végképp nem lehet ellenérv.

Mégis máig sokan nem használják a ráadásul kötelezően előírt használatú eszközöket. Az indokok különbözőek: máig él a tévhit, hogy jobb kirepülni a balesetet szenvedő autóból, mint bennemaradni, meg, hogy majd „kitámaszt” a sofőr, ha látja az elkerülhetetlen bajt, a hátsó ülés meg úgyis „biztonságos”. A gyermekülés használat elhanyagolását rendszerint a gyerkőc tiltakozására fogják – pedig jobb, ha tiltakozik, mintha megsérül. A bukósisak viselésének az elmulasztására az indok pedig rendszerint, hogy csak rövid távra pattant a motorkerékpár nyergébe a motoros.

De nézzük a részletes adatokat. Mint írtuk a Roadpol Seatbelt ellenőrzési akció Magyarországra vonatkozó adatai szerint az intézkedő rendőrök 15 911 jogsértést tártak fel az egy hét alatt. Ebből 15 449 esetben a biztonsági övet nem használták a sofőrök, vagy/és az utasok. Minthogy a lakott területen belül jellemző alacsonyabb haladási sebesség az autósokat könnyelműbbé teszi ebben a témában, nem meglepő, hogy ott 10 941-en nem csatoltak övet az ellenőrzöttek közül. De az utasok is a városokban, falvakban a leglazábbak: az elöl ülők közül 2221-en, a hátul ülők közül 984-en nem csatoltak övet az ellenőrzött járművekben.

Lakott területen kívül, országúton már jobban működik az „életvédelmi reflex”: az ellenőrzött járművekben 640 sofőr, 202 elöl ülő, és 158 hátul ülő utas nem csatolt biztonsági övet. Autópályán, autóúton a nagyobb haladási sebesség nagyobb józanész aránnyal járt: 172 sofőr, 50 elöl ülő, és 81 hátul ülő utas nem csatolt övet (mert ugye a hátsó ülés a „biztonságosabb” és övhasználat nélkül kényelmesebb).

Szerencsére a gyermekülés használatban ennyire ijesztő számok nem mutatkoztak, de tény, hogy az össz-ellenőrzött járművekben arányosan jóval kevesebb gyermekutazás történt. 265 esetben vagy nem szabályosan (például bekötetlenül) ült a gyermek az ülésben, illetve az ülésmagasítón, vagy nem is használtak ilyen eszközt. A passzív védelmi eszközök közül a motorkerékpáros bukósisak használata elég jól beágyazódott, legalábbis a „nagymotorosok” körében: csak egyvalaki volt az ellenőrzés hete alatt, aki hajadonfőtt élvezte a hajába borzoló menetszelet. A segédmotorosok, robogósok viszont jóval lazábban vették a bukósisak használatot, 51 fő hanyagolta azt.

Az országos fokozott ellenőrzésnek egyéb mellékhatásai is voltak, hiszen az ellenőrzést végző rendőrök minden észrevett jogsértés esetén intézkedtek: így kiszűrtek például 9 kábítószeres befolyásoltság mellett volán mögé ülőt, és elkaptak 49 körözött személyt is.

Bekeményítettek az olaszok

Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.

...
2024.11.23. 09:39

Bekeményítettek az olaszok

Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.

Országos hóhelyzet

Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.

...
2024.11.22. 10:10

Országos hóhelyzet

Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.

Éles szemmel, tapadó gumikkal

Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.

...
2024.11.21. 11:03

Éles szemmel, tapadó gumikkal

Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.

Fékezés után gyorsítást várnak

Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.

...
2024.11.21. 08:58

Fékezés után gyorsítást várnak

Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.

Spórolnak a biztosításon

Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.

...
2024.11.20. 13:38

Spórolnak a biztosításon

Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.

Újpesti felújítást tervez a BKK

Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.

...
2024.11.19. 05:49

Újpesti felújítást tervez a BKK

Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.

10 km kilenc milliárd forintból

Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.

...
2024.11.14. 10:12

10 km kilenc milliárd forintból

Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.

Olcsóbb így a biztosítás

A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.

...
2024.11.13. 17:33

Olcsóbb így a biztosítás

A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.