2022.04.04, 11:10
És Ön csatolt ma?

Jobban teszik az autóban ülők, ha becsatolják a biztonságiövet. Elsősorban persze józan megfontolásból, de ezen a héten azért is, mert országos fokozott ellenőrzést tart övcsatolási-témában a rendőrség.

Április 4-től 10-ig tart a rendőrség újabb egyhetes fokozott országos közúti ellenőrzési akciója, amelynek a célkeresztjében a biztonságiöv használat áll. Az ellenőrzés szinkronban áll az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózatának (ROADPOL) meghirdetett ellenőrzési tervével, tehát az akcióhoz Európa szerte csatlakoztak a rendőri szervek.

És miért kell külön ellenőrzést szentelni a biztonságiöv használatának? Mert a biztonságiöv továbbra is a járművek leghatékonyabb biztonsági eleme. Más fontos biztonsági felszerelések, például a légzsákok csak akkor védenek hatékonyan, ha az utazók a biztonságiövet becsatolják. Alapvetően a biztonságiöv használatának gyakorisága magas Európában, különösen az első üléseken ülők esetén.

A biztonsági öv használata az EU 27 tagállamában kötelező, és az EU-ban az újonnan forgalomba helyezett autók felé műszaki-biztonsági elvárás 2019 szeptemberétől, hogy az összes üléspozícióban kötelező alkalmazni a biztonságiöv bekötésre-emlékeztető rendszert, amely jelez, ha becsatoltalanul ül valaki a kocsiban. Ez is segíti a biztonságiöv használati hajlandóságnak a növelését.

Az EU-ban az első ülésen ülők esetében az ellenőrzések eredményeiből származtatott adatokon alapuló becslések szerint 93 százalékos az övhasználati arány, ez rosszabb a hátsó ülésen ülők esetében, ahol 79 százalék. Magyarország az első ülésen ülők csatolási hajlandóságának a kérdésében hozza az európai átlagot, azonban a hátsó ülésen utazók esetén elmarad attól. Az emberek a hátsó üléspozíciókat önmagukban biztonságosabbnak tekintik, de ez csak részben-, és alacsony ütközési sebesség esetén igaz. Így a hátsó ülésen történő övhasználat aránya Magyarországon 58 százalék.

2204 Biztov Eu Elsoules
Az első üléseken ülők biztonságiöv használatának aránya, és annak változása 2010-2020 között (Magyarország 2010-2021)

Az adatokat szolgáltatni tudó tagországok közül Észtországban (99%), Franciaországban, Lengyelországban, Németországban és Svédországban a legmagasabb az első üléseken ülők (98%) biztonságiöv használata. Sereghajtó Olaszország 63%, ahol az európai trenddel szemben tíz év alatt 67 %-ról csökkent 63 %-ra az övhasználati gyakoriság. Általánosságban azonban az övhasználat szintjét már jónak tekintik Európa hatóságai, ugyanis az övhasználat ellenőrzések kikerültek az elsődleges közlekedésrendészeti rendőri feladatok közül. Ezt igazolja az emiatt jelentősen csökkent kiszabott bírságmennyiség is.

2204 Biztov 2 Eu Birsag
A biztonságiöv használatának elmulasztásáért kapott bírságok számának 1000 lakosra vetített átlagos éves változása (%-ban) a 2010-2019 közötti időszakban (Magyarország 2003-2019)

A hátsó üléseken ülők biztonságiöv használati gyakoriságában jelentősebbek az országok közötti különbségek. Németországban a hátsó üléseken utazók 99%-a bekapcsolja a biztonsági övet, míg Olaszországban csak 11%-uk. A biztonságiöv bekötése a hátsó üléseken még mindig kivételesen alacsony Szerbiában (21%) és Horvátországban is (36 %). Mégis az elmúlt tíz évben a legnagyobb növekedést a hátsó biztonsági övek bekötési gyakorisági arányában Szerbiában, Horvátországban, Szlovéniában, Ausztriában, Észtországban, Csehországban és Dániában regisztrálták.

2204 Biztov Csatolas Eu
Hátsó biztonságiöv használati gyakoriság (Magyarország 2010-2021)

Miként Magyarország esetén megemlítettük, az a többi országra is jellemző, hogy az autóban ülők nagymértékben alábecsülik a hátsó biztonsági öv nem-használatának a következményeit. Az alacsonyabb bekötési arány a hátsó utasüléseken elhelyezett a biztonságiöv becsatolására emlékeztető eszközök hiányát is tükrözheti. Az Egyesült Királyságban végzett kutatás szerint a biztonságiöv használatának elmulasztása különösen a 35 év alattiak-, és a hátrányos helyzetű területekről származók körében gyakoribb, akik általában korosabb, így övcsatolásra figyelmeztető rendszer nélküli gépkocsikat vezetnek.

A biztonsági öv nélkül utazó hátsó utasok, akik az elülső ülések hátuljára csapódhatnak baleset esetén, jelentősen növelik a halálozás kockázatát maguk-, és az övvel bekötött első ülésen ülők számára is. Ha az ütközés sebessége nő, akkor az első ülésnek-, vagy az első szélvédőnek (odáig is elrepülhet a karosszérián belül egy hátsó utas) ütközéskor a testre ható erő is nő.

Bár a biztonsági övek használatának aránya 2010 óta az adatszolgáltató országok többségében nőtt, ennek ellenére a közúti közlekedési balesetben elhunytak között továbbra is magasabb a biztonsági övet nem használók aránya. Az ETSC autópályák biztonságáról szóló jelentéséből kiderült, hogy az autópályán bekövetkezett ütközésekben elhunytak közel akár 60 százaléka nem használta a biztonságiövet.

 

Obb 30ev

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

...
2024.05.03. 14:47

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

...
2024.05.03. 11:38

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

...
2024.05.03. 05:32

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.

...
2024.05.02. 14:26

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.

Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél

Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.

...
2024.05.02. 07:30

Továbbra is forgalomkorlátozásra kell számítani a Liszt Ferenc repülőtérnél

Folytatódik csütörtöktől az M4-es autóúton, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csomópontja előtt lévő felüljáró felújítása, ezért forgalomkorlátozásra kell készülni.

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”

...
2024.05.01. 07:23

Klasszikus a válasz: „mások tehetnek a helyzetről”

„Én mindig szabálykövető vagyok és kulturáltan közlekedek, míg a többi közlekedő nem közlekedik elég kulturáltan.”

Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak

Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.

...
2024.04.30. 14:13

Még mindig büntetőfékeznek, pedig a büntetések érte súlyosak

Állóra fékezte az autót, hogy a mögötte lévőt megleckéztesse – videóval.

Trükkös vizsga a jogsiért, mégis nagy bukás lett belőle

700.000 forintért cserébe más tett forgalmi vizsgát a jogosítványszerzéshez, nem az, akinek kellett volna. A megbízó, és a cserét lebonyolító is bajba került.

...
2024.04.30. 11:04

Trükkös vizsga a jogsiért, mégis nagy bukás lett belőle

700.000 forintért cserébe más tett forgalmi vizsgát a jogosítványszerzéshez, nem az, akinek kellett volna. A megbízó, és a cserét lebonyolító is bajba került.