Elektromos dömper-trolik

2021.07.21. 13:43

Már a Szovjetunióban is kísérleteztek a felsővezetékről táplált bánya-dömperekkel, most a Hitachi vette elő az ötletet. A szovjet prototípusokban még nem volt akku, vezetékfüggők voltak.

A Hitachi Construction Machinery és az elektromos megoldásokkal foglalkozó ABB nagy teljesítményű energiatárolási megoldásokat alkalmazó, kibocsátásmentes, akkumulátoros, elektromos meghajtású dömperek kifejlesztésén dolgozik. Azt remélik, hogy az új akkumulátor-technológia lehetővé teszi a bányászati dömperek dízel üzemről elektromos meghajtásra történő átállítását. Az elektromos hajtású jármű a légvezetékről kapja az áramot, és az áramfelvétellel egyidejűleg tölti a fedélzeti energiatároló rendszerét.

A nagy teljesítményű akkuk feltételei a jármű önsúly csökkentésének, illetve a beszerzési- és az élettartam-költségeinek a mérséklésére. Az üzem közbeni töltés miatt nincs szükség töltési célú leállásokra, ami növeli a jármű üzemi hatásfokát és a termelékenység szintjét. A lejtőn lefelé haladó jármű mechanikai energiáját elektromos energiává alakító rekuperációs fékezéssel lehetséges az akkuk töltése, és ezáltal javul a jármű általános hatásfoka.

A bányászatban az üzemeltetők az üvegházhatású gázok csökkentéséért igyekeznek a bányászati gépeket átállítani elektromos hajtásra. A bányaüzemeltetők azt várják a vezető technológiai cégektől, hogy oldják meg a folyamatok villamosítását, és gyorsítsák fel az elektromos hajtásra történő átállás folyamatát. Mivel erősödik az igény a bányászati költségek csökkentésére és a bányaterületek termelékenységének javítására, így olyan hatékony technológiát kell kifejleszteni, amely a versenyképesség és a teljesítmény biztosítása mellett elősegíti a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését is.

Ez az első közös fejlesztési program azt követően, hogy a Hitachi Construction Machinery és az ABB 2021 márciusában szándéknyilatkozatot írt alá azzal a céllal, hogy a bányászati szektorban a karbonsemlegesség jelszavával felgyorsítsák az energetikai átállást. A két vállalat az együttműködés keretében olyan megoldásokkal kíván megjelenni a piacon, amelyekkel csökkenthető a bányászatban alkalmazott nehézgépjárművek üvegházhatásúgáz-kibocsátása. Az ipar és a közlekedés minden szintjét eröltetett menetben történik az elektromos átállás.

Legfrissebbek