Az elektromos autók szélesebb körű elfogadottságához a belső égésű motorral szereltekhez hasonló, vagy azt meghaladó hatótáv, és gyorsabbb újratöltés is szükséges. Úgy tűnik mindkettőre találtak megoldást.
Holland fejlesztőcég új típusú, nagy kapacitású akkumulátort, amerikai fejlesztők pedig újfajta töltési eljárást dolgoztak ki, amelyekkel, ha iparéretté válnak, akkor az elektromos autók két jelentős hátrányát lehet letudni. A német AutoZeitung értesülése szerint egy hollandiai start-up cég “Spatial Atom Layer Deposition” (SALD) elnevezésű akkumulátoraival elérhetővé válik a telepek méreténnek a növelése nélkül az 1000, sőt a 2000 kilométeres hatótáv is. Az új technológia további előnye, hogy ötször gyorsabban lehet feltölteni a ma használt legkorszerűbb akkumulátoroknál. A szakértők szerint az elektromos autók töltési ideje akkor versenyképes a belső égésű motorral ellátottakkal, ha az akkumulátoraikat 10 perces töltéssel legalább 80 százalékos töltöttségi szintre lehet hozni. Egy teljes töltés idejének 20 perc alatt meg kell történnie.
A SALD technológia titka egy szabadalmaztatott eljárás, amellyel ultravékony (atomi vastagságú) bevonatot képesek létrehozni. Az eljárást a német Fraunhofer Intézet és a holland “The Netherlands Organisation” (TNO) állami kutatóintézet fejlesztette ki. A SALD új akkumulátora a mai lítium-ion technológia továbbfejlesztett változata. A nano vastagságú elektrolit bevonat (Artificial Solid-Elektrolyte Interphase: A-SEI) teljesítménye nagyobb, mint a ma alkalmazott SEI bevonat. Az ipari tömegtermelésre való alkalmazhatóság és a technológia értékesítése a SALD BV vállalat feladata, amely állításai szerint már tárgyal az autógyártókkal. Neveket azonban eddig nem említettek. A várakozások szerint az új akkumulátorokat legkorábban 2022-ben vagy 2023-ban tudják tömeggyártásban alkalmazni és kerülnek be a piacon szereplő elektromos autókba.
A gyors töltésre a megoldás Amerikából jöhet. A Pennsylvaniai Állami Egyetem Chao-Yang Wang vezette csoportjának tudósai olyan új akkumulátort terveztek, amelyet tíz perc alatt 80 százalékra lehet feltölteni, és amelynek számított élettartama meghaladja az autó tervezett élettartamát. Megfigyelték, hogy ha az akkumulátort túl gyorsan töltik fel, a lítium megtapadva az elektróda felületén fémes vezetőréteget képez, és a legrosszabb esetben rövidzárlatot okozhat. A kutatócsoport a kereskedelemben kapható akkumulátort alakított át, nikkelbevonattal hoztak létre fűtőrendszert, amely töltéskor áram alatt az akkut 60 Celsius-fokig melegíti. Mivel azonban az akkumulátorok magas hőmérsékleten károsodhatnak ezért a fűtési folyamat maximális időtartama tíz perc. A termelt hő elméletileg megakadályozza a lítium lerakódását a gyors töltési folyamatok során. Normál töltési sebesség mellett is idővel lítiumréteg képződik, ami csökkenti az akkumulátor kapacitását. A töltés közbeni kezdeti fűtés az akkumulátor élettartamát is növeli.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
Újpesti felújítást tervez a BKK
Budapesten az újpesti István út és a Pozsonyi utca felújítását készíti elő a BKK.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
10 km kilenc milliárd forintból
Átadták a 441-es számú főút Nagykőrös és Kecskemét közötti felújított szakaszát.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Olcsóbb így a biztosítás
A kgfb-kampány első hetében a kötelező gépjármú felelősségbiztosításukat lecserélők átlagosan 29,6 százalékot spórolhattak a díjon.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
Korlátozás az M31-esen
Az M31-es autópályán, Gödöllő térségében híd dilatációs elemek javítása miatt van terelés.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.
GYEREKözlekedj – a gyerekek biztonságáért
A gyermekek közlekedésbiztonságának javítása érdekében együttműködési megállapodást kötött öt hazai szervezet.