2023.05.22, 09:31
Buszsáv helyett kerékpársáv

Budapesten befejeződött az M3 metró felújítása, megszűnik a metrópótló buszok forgalma, de az erre kialakított buszsávokat csak részben kapják vissza az autósok.

Május 22-én befejeződik az M3-as metró felújítása, hétfőtől minden állomáson újra megállnak a metró szerelvényei. Ezzel új szakaszba lép a budapesti „Újjáéledő sugárutak” városfejlesztési koncepció. Az elmúlt közel hat (!) évben ideiglenesen kijelölt buszsávok szolgálták a metrópótlóbuszok haladását, a feleslegessé váló buszsávok jó részét kerékpársávvá módosítják. A főváros indoka, amelyet Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke ismertetett, hogy „az M3-as metró és a Lánchíd felújítása miatt kisebb gépjárműforgalom hajthatott keresztül a belvároson. Budapest közlekedése ugyanakkor nem omlott össze, sőt, független navigációs cégek adatai szerint ezzel párhuzamosan csökkent a dugók mértéke”. (Elképzelhető, hogy a meg nem nevezett „független navigációs cégek” egy párhuzamos univerzumban léteznek.)

Jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszok számára használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen. Továbbra is városvezetési cél a belvárosi forgalomterhelés növekedésének megakadályozása, kerékpársávok kialakítása és a városmag torlódásainak további csökkentése. Az új forgalmi rendre vonatkozó terveket a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztette.

A BKK és a Budapest Közút olyan forgalmi rend kialakításán dolgozik, ami a városmag legbelső részein – a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében – csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét (érdekes ellentmondás a közleményen belül, hogy a „független navigációs cégek” szerint csökkent a dugók mértéke a korlátozások miatt, a város mégis ara készül, hogy csökkentse ugyanezen lezárások miatti torlódások mértékét). A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2×2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett.

Továbbá olyan csomóponti kialakításokat és lámpaprogramokat terveztek, amelyek egyszerre célozzák a belvárosi területek dugómentes, de az elmúlt évek forgalmának megfelelő közlekedését – ez talán úgy fordítható le, hogy a belváros továbbra se kíván nagyobb autóforgalmat bonyolítani, és mint fentebb írták tovább csökkentenék a forgalmi terhelést, amit a régóta alkalmazott forgalomfékező (mesterséges dugó) lámpaprogramozással is támogatnak.

Mint említettük az ideiglenes buszsávok egy része kerékpársávvá változik. A belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett kerékpársávon biciklizni, az új forgalmi rend szerint áttekerhető lesz a belváros észak-déli irányban. Az Üllői úton a buszsávok helyét kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávokat több helyen fizikai elválasztó elemek (műanyag elhajló pollerek) biztosítják majd a gépjárműforgalomtól.

Kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is. A látványos és költséghatékony kerékpársáv kialakítások háttérindoka, amelyet Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója fejtett ki, hogy: „„A Kerékpárosklub felmérése szerint a fővárosiak 71 százaléka nagyon valószínűnek, vagy elképzelhetőnek tartja, hogy gyakrabban közlekedjen kerékpárral, ha a körülmények javulnak”.

A Kerékpárosklub honlapján, a felmérések menüpontban ezt az adatot nem találtuk. A klub munkáját nem lebecsülve, de szeretnénk felhívni a figyelmet rá, hogy a közvéleménykutatásokat 1000 illetve 3000 fő megkérdezésével végezték, ami megfelel a ma elfogadott „reprezentatív felmérés” kategóriának, de valójában bátorság a lakosság alig 0,001-0,003 százalékának véleményét rávetíteni a teljes lakosságra. A Bodor Ádám által idézett adatot nem találtuk, egy 2020-as felmérés alapján (szintén a Kerékpárosklub említett oldalán szerepel) a magyar felnőttek 71 %-a szokott kerékpározni, főleg Budapesten (tehát veszi elő a bringát legalább egyszer egy évben). A fővárosiak 71 százalékának a kerékpárra pattanásának realitását eléggé oldja az a 2017-es felmérés eredménye (ugyanezen honlapon), amely szerint a fővárosiak 7 százaléka kerékpározik minden nap.

A városvezetés várakozásai szerint az átalakítások által összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte a teljes hosszon. Reményeik szerint az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon MOL Bubi gyűjtőállomásokat alakítottak ki.

Az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött. Következő lépésként visszaállítják a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendjét. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkák több héten át is tarthatnak. A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszosan oldják meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése lesz kész a leggyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényel. A Nyugati térre és az Astoriára tervezett új gyalogátkelőhelyek várhatóan az év második felében készülnek el.

Új alagút épült

Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.

...
2024.07.26. 07:58

Új alagút épült

Hamarosan használatba vehetik az autósok az M85-ös út Sopront elkerülő szakaszát.

Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot

Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.

...
2024.07.25. 13:42

Elektromos teherautóknak építenek töltőhálózatot

Az E.ON Csoport és a MAN a teherautók számára alkalmas töltőhálózatot alakít ki Európában.

Szlovákia is bevezeti a napi matricát

Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.

...
2024.07.25. 11:33

Szlovákia is bevezeti a napi matricát

Augusztus elsejétől Szlovákiában is kapható 1 napos autópálya matrica. Az éves matrica megszűnik.

Könnyebben Ausztriába

Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.

...
2024.07.24. 13:54

Könnyebben Ausztriába

Újabb gyorsforgalmi közúti kapcsolatot építenek ki Magyarország és Ausztria között.

Teherautósok figyelmébe

Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.

...
2024.07.24. 05:23

Teherautósok figyelmébe

Súlykorlátozást vezetnek be Jász-Nagykun-Szolnok vármegye északkeleti térségében.

Kevesebbet törtük magunkat!

Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.

...
2024.07.23. 20:45

Kevesebbet törtük magunkat!

Elkészült a teljes autóparkra vetített kárgyakorisági statisztika a tavalyi évre. Tanulságos.

Élénk a használtautó-piac

Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.

...
2024.07.22. 10:50

Élénk a használtautó-piac

Első fél éves rekordot állított fel a belföldi használtautó-piac.

Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban

Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.

...
2024.07.21. 10:01

Nőtt az eladott új autók száma az EU-ban

Júniusban emelkedett a forgalomba helyezett új autók száma az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.