Az újautópiac helyett a használt pörgött tavaly

2023.01.20. 09:28

Folytatódott az évek óta megfigyelhető tendencia és 830 ezer tulajdonosváltással új csúcsot ért el a használtautópiac 2022-ben.

Bár a tavalyi csúcs annyira azért nem „csúcsosodik” a 2021-es fölé, mivel az éves szintű növekmény 1,2 százalék volt az átírások (tehát elméleti tulajdonosváltások) terén. Így inkább egy beállt állapotról van szó, amelyet az újautópiac három éve tartó újabb válsága generált. A használtautó értékesítő hálózatot üzemeltető Weltautó meglátásai szerint a koronavírus járvány korlátozások enyhülő hatása miatt erősen indult a tavalyi év, azonban a februárban kitört háború azonnal érzékeltette a hatását. Márciusban és áprilisban jelentősen csökkent a vásárlói érdeklődés, egyre kevesebben vettek másodkézből származó gépkocsit, holott ebben az időszakban még az árak nem kezdtek el felfelé kapaszkodni.

A háború okozta sokk elmúlásával visszamerészkedtek a vásárlók a piacra, elég sokan keresve jó használt kocsit. A nagy kereslet felszívta a kínálatot, ami szűkülni kezdett, ezzel párhuzamosan emelkedésnek indultak az árak. A vásárlói kedv ennek ellenére nem lanyhult és kitartott az év végégig. Az összes hasznbáltpiaci adás-vételből a használt autó kereskedők 213 ezer eladott autóval 25 százalékos részesedéssel zártak. A Das WeltAuto az országos hálózatában 2022-ben 6278 autót adott el, míg összehasonlításképpen egy évvel korábban ez a szám 7442 volt.

Az elszálló üzemanyagköltségek új jelenséget szültek: a magasabb árkategóriában az elektromos és a hibrid kocsik kerültek előtérbe, így egyre többen keresték az alternatív hajtású modelleket. Ezt a trendet láthatóan igyekeztek meglovagolni a kereskedések, aminek köszönhetően egyre több ilyen példány jelent meg a piacon. Mivel ez a jelenség egész Európában megjelent, így rövid idő alatt hiány keletkezett az öreg kontinensen a jó állapotú használt e-modellekből, ezért egyre nehezebbnek bizonyult az utánpótlás beszerzése, amely szűkülő kínálatot és növekvő árakat hozott ebben a szegmensben is.

„Tavasszal és nyár elején még relatíve erős volt az érdeklődés, ennek köszönhetően pillanatok alatt keltek el a minőségi, jó árú használt autók, a magas kereslet miatt a vásárlók sok esetben – a jó ár tudatában – szinte próbaút nélkül szerződtek a kiszemelt autókra, mert tartottak attól, hogy azonnal elviszi más a kocsit, ha nem cselekednek időben – mondta el Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. – Ez a jelenség ősszel már mérséklődött, így év végére kiegyenlítődött a kereslet és a kínálat. A vevők láthatóan egyre megfontoltabbá váltak, mert tartottak attól, hogy a kapkodás miatt rossz döntést hoznak, így az azonnali szerződédkötés helyett inkább kivártak a vásárlók, akár hónapokig halogatva azt. A lendület mérséklődésében az is szerepet játszott, hogy érzékelhetően csökkent a finanszírozási kedv, mert amíg az év elején minden második szerződéshez finanszírozás is kapcsolódott, addig év végére 30 százalékosra csökkent ez az arány, amely nehezítette a gépjármű-beszerzéseket, hiszen csak a készpénzzel rendelkező ügyfelek tudtak könnyen lépni.”

A hazai átírásoknál közel 50 százalékban az alsó-középkategóriás és a kisméretű autók domináltak. A legkeresettebb használt piaci márkának ismét az Opel (93.976 autó) bizonyult éves összesítésben a Volkswagen (83.264 autó) és a Suzuki (70.964 autó) előtt. De a magasabb kategóriájú modellek, így az Audi, a BMW és a Mercedes típusai is igencsak nagy érdeklődésnek örvendtek, amelynek köszönhetően mindhárom márka a legjobb tíz között zárt. A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen, előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust, utóbbiaknál a Focust és a Volkswagen Golfot megelőzve. A legtöbben Budapesten és Pest vármegyében, a legkevesebben Zala vármegyében vásároltak hazai vagy külföldről származó négykerekűt.

„A jelenlegi kilátások alapján továbbra is a hosszabb szállítási idők jellemzik az új autó szegmenst, így 2023-ban sem várható enyhülés a használt kocsik iránti keresletben. Az utánpótlás beszerzése azonban továbbra is korlátozott marad, így a használt autók árainak csökkenése nem várható a közeljövőben. A jó minőségű autók évek óta tartják az árukat, előfordulhat olyan eset is, hogy négy év után drágábban adható el egy kocsi a beszerzési áránál, ergo ma már ott tartunk, hogy egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés. Ezt sok magántulajdonos észrevette, akik olykor irreális árigénnyel jelennek meg a kínálati oldalon autójukkal. A vételi oldalon azonban az látható, hogy a vásárlók elfogadták a magas használtautó árakat, és fennakadás nélkül kifizetnek akár 10 millió forintot egy fiatal, kéziváltós Škoda Octaviáért. Ellenben az 5-7 éves kategóriában nagyobb árérzékenység jellemző, ott ötmillió forint körül mozog a fájdalomküszöb” – tette hozzá Tóth Péter.

A Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója elmondta, hogy tapasztalataik alapján továbbra sem csökken a dízel autók iránti kereslet, az Audi A4, Volkswagen Passat, Škoda Superb kategóriában továbbra is azt viszik, a kisebb méretű modellek esetében egyértelműen a benzines vagy az alternatív hajtású példányok dominálnak a kedvezőbb fenntartási költségek miatt.

Legfrissebbek