A másfél méter oda-vissza véd

2021.09.15. 08:52

Az autósoknak javasolt másfél méteres kikerülési távolság nem csak egyféle komfortzóna a bringásoknak. Mivel a kerékpáros mozgása nehezebben kiszámítható, az autósnak is előnyös, ha nagyobb távolsággal kerül.

A kerékpár jellegéből adódóan érzékenyebb az úthibákra, amelyek egy útburkolaton pont a kerékpárosok nyomvonalának számító útszélen kezdik leginkább kikezdeni az aszfaltot. Egy nagyobb repedés, kátyú eséssel is fenyegeti a bringásokat, természetszerű tehát, hogy ők ezeket kerülnék. A kerékpár, mint egyensúlyozott jármű a manőverezés közben nagy oldalmozgásokat is tehet, főképp a kevésbé ügyes kerékpárosokkal a nyeregben.

Miként az autósok között is vannak jó, és kevésbé jó sofőrök, a bringások sem egy szinten kezelik a gépüket, hanem vannak ügyesek, és kevésbé ügyesek is, ami egy kerékpár haladási útvonalának a felmérésében még egy bizonytalansági tényező. De nem csak a járműkezelési képességek eltérő színvonalában hasonlít autós és kerékpáros, hanem abban is, hogy egyikőjük sem szeretne balesetet szenvedni. Ez akkor is így van, ha egy balszerencsés, autó-kerékpáros ütközés esetén rendszerint a kerékpáros sérül: ettől még az autósnak is életreszólóan rossz esemény a baleset.

Ezért javasoljuk a kerékpárosok mellett elhaladva a nagyobb, másfél méteres oldaltávolság tartását, mert ez mindkét közlekedőt védi. Természetesen ez is akkor működik jól, ha kerékpáros és gépjárművezető ezt partnerségben teszi, haladásukban nem akadályozva egymást. Tehát az autós is tudomásul veszi, hogy kicentizni a kerékpárost ez utóbbinak elég ijesztő élmény. De a kerékpáros is megjegyzi, hogy egy országúton 90 km/óra sebességről a kerékpár 20-30 km/órás sebességére lefékezni, mert túlzottan a forgalmi sáv közepén halad a bringás, ez az autós szemszögéből lehet balesetveszélyes manőver például a ráfutásos balesetek veszélye miatt.

Groupama Kerekparos Oldaltavolsag 3
Elhaladási távolságot mérni képes eszköz

A kerékpáros kikerülések ügyes megoldásához, kitapasztalásához a Groupama Biztosító speciális vezetéstechnikai tréninget állított össze a Hungaroring területén lévő Groupama Tanpálya szakembereivel. A tréningek egyik különlegessége a kerékpáros-autós együttműködés témája, a másik pedig, hogy 300 fő részére ingyenes a részvétel. A kurzusokon a sofőrök a hagyományos vezetéstechnikai feladatok mellett azt is gyakorolják majd, hogy hogyan vigyázhatnak jobban a kerékpárosokra az utakon, elsősorban a kiekrülések gyakorlásával, a megfelelő oldaltávolság felmérésével.

A szeptemberben és októberben tehát 300 fő vehet részt az ingyenes „1,5 méter” tréningeken. Az érdeklődők a Groupama Tanpálya honlapján, a www.tanpalya.hu weboldalon regisztrálhatnak. A biztosító a tréning felajánlása előtt közvéleménykutatást végzett online módon, 18-65 éves embereket kérdezve, 1000 főt bevonva. A megkérdezettekből a kerékpárral közlekedők 81%-a tervezi, hogy az őszi hónapokban is nyeregben marad.

A kerékpáros nyilatkozók a forgalomban három legfőbb, őket veszélyeztető jelenséget említettek, közel azonos súllyal: a kerékpáros előzésekor tartott kis oldaltávolságot, párhuzamos haladáskor a kanyarodó autók kerékpáros elé fordulását, valamint az elsőbbség meg nem adását. Ugyanakkor az autósok a kerékpárosok rossz észlelhetőségét említették a legfőbb gondnak, valamint a váratlan, jelzés nélküli irányváltást, továbbá, hogy a gyalogos átkelőhelyeken a kerékpárosok lendületből áthajtanak.

Berzai Zsolt r. alezredes, az ORFK-OBB főtitkára ismerve a megtörtént balesetek hátterét a következőket nyilatkozta: „A kerékpározás – bár van, aki egész évben műveli – jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek több mint negyede 16 és 20 óra között történik. Tehát a kerékpáros halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között történik, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Kerékpárral közlekedve különösen fontos a láthatóság, éppen ezért ajánlott a színes, feltűnő ruházat viselése, valamint a kerékpár megfelelő kivilágítása. A halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben.”

Groupama Kerekparos Oldaltavolsag 2
Az ingyenes tréning lehetőségének sajtótájékoztatója

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a témával kapcsolatban elmondta, hogy a kerékpárosok biztonságának javítására indították el a „Tarts 1,5 méter oldaltávolságot!” elnevezésű kampányt. Kezdeményezésükre a KRESZ-oktatás a Nemzeti Alaptantervben is bekerült, a „Közlekedő kisokos” munkafüzetet minden évben eljuttatják a 4. osztályos diákoknak, a legutóbbi tanévben ebből 96 ezer gyerek tett sikeres vizsgát. A kormánybiztos beszélt arról is, hogy jelenleg Magyarországon az emberek 75%-a tartja fontosnak kerékpáros előzésekor a 1,5 méter távolság tartását, amely szabályként hamarosan a KRESZ-ben is megjelenik.

A Tour de Hongrie szervezőinek kezdeményezésére a Magyar Közút Zrt. az ORFK-OBB támogatásával 150 darab olyan figyelemfelhívó táblát helyez ki az utak mellé, amely a megfelelő kikerülési oldaltávolság fontosságára hívja fel a figyelmet.

Groupama Kerekparos Oldaltavolsag 4

Legfrissebbek