A gyenge forint borítja az újautópiacot is

2022.01.06. 09:02

Számszerűleg nem drámai az újautóeladások visszaesése Magyarországon. Szakértők viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy az itthon elkelt autók 25 százalékát külföldiek vásárolják a nekik kedvezőbb ár miatt.

Egy időben nálunk problémáztak az úgynevezett szürke import miatt a hivatalos márkaimportőrök, ugyanis a szürkék az ő piacukat szűkítették, mikor olcsóbb beszerzési forrásokból importáltak új autókat Magyarországra. Most pedig úgy tűnik a magyarországi újautó-kereskedelmi lánc látja el elsősorban az osztrák és német szürkeimportőröket autókkal. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) közzétette, hogy 2021-ben közel 122 000 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, de az egyesület felhívta a figyelmet arra, hogy továbbra is magas, 25 százalék a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya: ezeket elsősorban reexport, tesztautó-leállítás, bérletből való visszavétel, vagy egyéb üzleti okok miatt vonták ki a forgalomból.

Az MGE összefoglalója szerint 2021-ben nehezen indult az értékesítés és némi visszaesést mutatott a 2020. év eleji időszakhoz képest a személyautók piaca. A második negyedévben fellendülés indult, az év második felében azonban gyártási problémák okán autóhiány alakult ki. Emiatt a megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudták (tudják) kielégíteni, így az utolsó négy hónap jelentős hozott az előző év azonos időszakához viszonyítva. A teljes évet tekintve 4,8 százalékos a visszaesés mértéke 2020-hoz képest.

A tisztán elektromos és a tölthető (plug-in) hibrid hajtású autók értékesítése százalékosan látványosan, de alacsony volumen mellett nőtt. Tavaly 4312 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, 41,6 százalékkal többet, mint 2020-ban. Tavaly csaknem 23 000 új kishaszongépjármű került forgalomba, 4,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A motorkerékpárok piacán folytatódott az előző évi növekedés, 2021-ben 4600 motorkerékpárt helyeztek forgalomba, 7,2 százalékkal többet, mint 2020-ban.

A nagyhaszonjárművek és a közúti nehéz pótkocsik területén 2021 jelentős emelkedést hozott, mert a szállítási feladatok a koronavírus-járvány miatt megnőttek. Tavaly 4518 új nagyhaszonjárművet és 3030 közúti pótkocsit helyeztek forgalomba, 38,2, illetve 36,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Legfrissebbek