2023.10.18, 16:05
A balesetek nem titokban történnek

Tartósan csökkenő tendenciát mutat a közúti balesetek száma. Az idei első kilenc hónapot tekintve az előző 10 év hasonló időszakának adataival összevetve is kirajzolódik, hogy folyamatosan csökken a közúti közlekedési balesetek száma Magyarországon.

A hírekben látjuk, a környezetünkben tapasztalhatjuk a közlekedési baleseteket, amelyek alapján nehéz összerakni, hogy bizony csökkenne a számuk. Csak személysérüléses közlekedési baleset 10 616 történt az útjainkon idén szeptember végéig. Ez 1179 baleset havonta, körülbelül 38-40 naponta. Ezek a balesetek, amelyekről a statisztikák szólnak, valahol megtörténnek, akár a közvetlen környezetünkben. Ezt viszonylag könnyű érzékelni, mert feltűnő, megrázó. Azt már nehezebb tudatosítani, hogy például öt éve, tehát 2018 ugyanezen időszakában, vagyis január elseje és szeptember vége között 12 615 személysérüléses baleset történt. Majdnem pontosan 2000 esettel több. Majdnem annyival több, mint ami az idei számok alapján megközelítőleg másfél hónapnyi balesetet adna ki. 2018-ban durván számolva naponta nyolc személysérüléses balesettel több következett be, ami 20 százalékkal magasabb volt, mint idén.

Ezekből a számokból, mérésekből követjük a baleseti számok alakulását. És a számok nem csak 2018 óta csökkennek. 2010 óta már folyamatos ez a trend. 2010-ben a január elseje és szeptember vége közötti időszakban 482 halálos baleset történt. Idén 302. Jelentősen kevesebb, miközben az autópark száma nőtt, az átmenőforgalom nőtt, az autópark meg nem fiatalodott, együtt öregszik az utakkal. Tehát halálos balesetből a vizsgált időszakban 2010-hez képest 180-nal történt kevesebb. A halálos balesetekben 2010 első kilenc hónapjában 546, idén szeptember végéig 328 ember hunyt el. Ez a szám is jelentősen csökkent, és a trend szerint folyamatos a csökkenés.

2310 Halalos 1 9

Hasonlóképpen a súlyos sérüléssel járó balesetek száma a 2010-es 3730-ról az első kilenc hónapban 2992-re csökkent. 738-szor nem indult el a mentő idén 2010-hez képest, hogy súlyos sérültet vigyen el egy közlekedési balesetről. Azonban ami nem történik meg, azt nem érzékeljük, nem adnak róla hírt a hírportálok, viszont a megtörténtekről igen, tehát, ha nem tudjuk a számokat, akkor a napi rutinban nehéz érzékelni a csökkenést, mert ugyanúgy halljuk a híreket a balesetekről. Egészen addig, amíg történnek. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma is csökkent akár 2010, akár 2018 óta. Idén az első kilenc hónapban 7322, tizenhárom éve hasonlóképpen január és szeptember között 8020 ilyen baleset következett be.

Sokszor szóba kerülnek az ittasan okozott balesetek, ezek joggal váltanak ki közfelháborodást. Vélhetően a tényleges részarányukhoz képest nagyobb a visszhangjuk, hiszen a társadalom elítéli ezt a viselkedésformát, és igyekszik is tenni ellene. Ez utóbbit igazolja, hogy 2010-ben az összbaleseti számból az első kilenc hónapban 11,7 százalékot okoztak ittas vezetők. Idén szeptember végéig az összes baleset 7,3 százalékát okozták.  Ez az arány a csökkenésével javuló tendenciát mutat.

A közúti balesetek legfőbb okai évek óta változatlanok, továbbra is a gyorshajtás van az élen 26 százalékos részaránnyal, második közvetlenül mögötte az elsőbbségi jog megszegése 25 százalékos megoszlással. A harmadik, 16 százalékkal a kanyarodás szabályainak a megsértése.  Az okok nem függnek az előfordulási számtól, de fontos ismernünk, így tudjuk, mely területekre kell fókuszálni a megelőzési munka során. Az ilyen jellegű elemzések alapján döntött úgy idén a rendőrség, hogy nagyobb hangsúlyt fektet például a biztonsági öv és egyéb passzív biztonsági eszközök (bukósisak, biztonsági gyermekülés) használatának az ellenőrzésére, mert ezek az eszközök segítenek mérsékelni egy-egy baleset súlyosságának a következményét. Hiszen ez is egy fontos cél, hogy csökkentsük a bekövetkező balesetekben a sérülésveszélyt, illetve az elhalálozás lehetőségét.

Kevés az utánpótlás a használtautópiacon

Nem tudja visszanyerni a lendületét a használtautó-import. A forrásországok készletei is végesek, és egyre drágábbak az autók.

...
2024.05.06. 11:07

Kevés az utánpótlás a használtautópiacon

Nem tudja visszanyerni a lendületét a használtautó-import. A forrásországok készletei is végesek, és egyre drágábbak az autók.

Útátadás Mosonmagyaróvárnál

Átadták a mosonmagyaróvári déli tehermentesítő út 1-es és 86-os út közötti szakaszát.

...
2024.05.06. 06:00

Útátadás Mosonmagyaróvárnál

Átadták a mosonmagyaróvári déli tehermentesítő út 1-es és 86-os út közötti szakaszát.

Ismét buszsáv ellenőrzés volt a fővárosban

Huszonnyolc bírságot szabtak ki a budapesti rendőrök buszsáv használata miatt.

...
2024.05.05. 14:23

Ismét buszsáv ellenőrzés volt a fővárosban

Huszonnyolc bírságot szabtak ki a budapesti rendőrök buszsáv használata miatt.

A legkeresettebb használtautók

Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.

...
2024.05.04. 06:08

A legkeresettebb használtautók

Népszerűségi lista a magyarországi használtautó-piacon.

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

...
2024.05.03. 14:47

Szombat-vasárnapi lezárások a fővárosban

Forgalomkorlátozásokra kell számítani vasárnap, az Élet menete idején.

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

...
2024.05.03. 11:38

Újabb átadott szakasz az M6-oson

Forgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát.

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

...
2024.05.03. 05:32

Hétvégi hídlezárás Budapesten

Péntek estétől vasárnap éjfélig lezárják a Szabadság hidat.

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.

...
2024.05.02. 14:26

Feszültségesés

Nőnek az európai hibrid eladások miközben megtorpant az elektromos autók iránti kereslet.