2012.02.28, 21:28
2011-es baleseti statisztika

Tavaly 102 fővel kevesebben vesztették életüket közúti balesetben 2010-hez képest. A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek, és az ittasan okozott balesetek száma is csökkent. Kedvezőtlen jelenség, hogy a kerékpárosok által okozott balesetek aránya nőtt.

A Központi Statisztikai Hivatal 2012. február 20-án kiadott gyorstájékoztatója Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzetének 2011. évi végleges, ellenőrzött statisztikai adatait tartalmazza. Az adatok azt mutatják, hogy 2011. ismét kedvező esztendő volt a hazai közúti közlekedésbiztonság alakulása szempontjából.

A KSH által közzétett adatok alapján 2011-ben összesen 15 827 személysérüléses közúti baleset történt, 3,0%-kal kevesebb, mint 2009-ben (akkor 16 308 balesetet regisztráltak). Kedvező tendencia a halálos, és a súlyos balesetek számában mutatható ki, a könnyű sérüléses közlekedési balesetek számában lényegi változás gyakorlatilag nem történt.

Legnagyobb mértékben, 13,3%-kal a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent (649-ről 563-ra), a súlyos sérüléses balesetek számában 8,4%-os (4 941-ről 4 527-re) negatívum tapasztalható. A könnyű sérülésesek balesetek száma a 2010. évi 10 718-al szemben tavaly 10 737 volt. (0,1%-os a növekedés).

Az elmúlt év legnagyobb közlekedésbiztonsági eredménye vitathatatlanul a halálos áldozatok számában mérhető, hiszen tavaly 102 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon az előző évhez képest. A 2010. évi 740 főről az elmúlt évben 638 főre sikerült visszaszorítani a közúti balesetben meghalt személyek számát, s ez jelentős eredménynek, 13,8%-os csökkenésnek felel meg.

A súlyosan sérültek száma 2011-ben 519 fővel (5 671-ről 5 152-re), a könnyen sérültek száma pedig 226 fővel csökkent (15 246-ról 15 020-ra), összehasonlítva a 2010-es adatokkal.

Egyértelműen pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2010. évi 1 883 fővel szemben 2011-ben 12,6%-kal kevesebb, azaz összesen 1 645 személy okozott ittas állapotban személysérüléses közúti balesetet. Ennek megfelelően az ittas baleseteknek az összes személysérüléses közlekedési baleseten belüli aránya is kedvezően alakult (11,5%-ról 10,4%-ra esett vissza).

Az ittasan okozott közúti balesetek mintegy fele, 49,4%-a a személygépkocsi vezetőkhöz köthető (832 eset), akik egyébként a legnagyobb arányban vesznek részt a közúti forgalomban. Az ittas vezetés területén kimagaslóan magas a kerékpárosok aránya, melyet hűen érzékeltet, hogy 2012-ben 373 balesetet, azaz az ittasan okozott baleseteknek csaknem az egynegyedét (22,7%-át) a kerékpárosok okozták.

Az eredmények ellenére hazánkban átlagosan számítva még mindig minden 10. személysérüléses közúti balesetet ittas személy okoz, mely jelentősen meghaladja az ittas vezetőknek a közutakon betöltött, 1 % körülire becsült arányát.

A hazai gyorsforgalmi úthálózaton 2011-ben 2,9%-kal kevesebb személysérüléses közúti baleset történt (16 308 helyett 15 827). Ezen belül a halálos kimenetelű balesetek száma 649-ről 563-ra csökkent (- 13,3%). A gyorsforgalmi utak hosszához mért fajlagos mutatók szerint az M0 autóúton történt a legtöbb közúti baleset, a 100 km-re jutó 67 balesettel.

A közlekedési balesetek főbb okai az elmúlt évekhez képest lényegesen nem változtak. Az összesen regisztrált 15 827 baleset okai között első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4 497 eset, azaz 28,4%), másodikként – holtversenyben – a szabálytalan irányváltoztatás, haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (3 583 eset, az összes 22,6%-a) és az elsőbbségi jog meg nem adása (3 579 eset, ugyancsak 22,6%).

 Az adatok alapján a személysérüléses közúti balesetek 60,1%-át személygépkocsi vezetők, 9,6%-át tehergépjármű vezetők, 1,1%-át pedig autóbusz vezetők okozták. A segédmotoros kerékpárosoknak 5,2%-os, a motorkerékpárosoknak pedig 4,2%-os a részarányuk a balesetek okozásában.

A forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (11,3%), míg a gyalogosok a közúti balesetek 6,1%-át idézték elő.

Magyarország hatályos közlekedéspolitikai programja (címe: „A „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015”) a közlekedésbiztonság területén két mennyiségi célkitűzést is tartalmaz. A fő cél a közúti balesetben meghalt személyek számának 2015-ig történő legalább 50%-os csökkentése tekintendő, a 2001. adataihoz képest.

Második célként a program a személysérüléses közúti balesetek számában azonos – tehát 2015-ig 50 %-os – csökkenési értékeket fogalmaz meg, azzal a kitétellel, hogy itt mellőzi a „legalább” kifejezés használatát. Amennyiben a 2011. évi adatokat a 2001. év – azaz a közlekedéspolitikai koncepció bázisévének – adataival hasonlítjuk össze, akkor megállapítható, hogy:

– a személysérüléses közúti balesetek száma 11,9%-kal csökkent (18 505-ről 15 827-re),

– a balesetekben meghalt személyek száma 48,5%-kal csökkent (1 239-ről 638-ra).

 

Az előzőek alapján kijelenthető, hogy a hazai közlekedéspolitikai koncepciónak a közúti áldozatok számára vonatkozó célkitűzése 2011. végére – azaz időarányosan – teljesült. A tíz év alatti 1 239 főről 638 főre történő, 601 fős áldozatszám csökkenés vitathatatlanul kiemelkedő eredmény, mely azzal a reménnyel kecsegtet, hogy a hazai közlekedésbiztonsági célkitűzés a halálos áldozatok száma vonatkozásában akár túl is teljesíthető.

Az elért sikerek mögött alapvetően összetett folyamat áll. A több éve tartó beavatkozások sorából – az ellenőrzések és a prevenció mellett – mindenképpen ki kell emelni a szabályozási háttér jelentős és többszöri módosítását, első sorban az objektív felelősség hazai bevezetését, valamint a szankciók megemelését.

A kapcsolódó ppt előadás

Az Opel a legnépszerűbb használtautó

A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.

...
2024.11.24. 14:43

Az Opel a legnépszerűbb használtautó

A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.

Áramot benzinkúton

Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.

...
2024.11.24. 07:07

Áramot benzinkúton

Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.

Ha olcsóbb, akkor is drágább?

Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.

...
2024.11.23. 14:00

Ha olcsóbb, akkor is drágább?

Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.

Bekeményítettek az olaszok

Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.

...
2024.11.23. 09:39

Bekeményítettek az olaszok

Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.

Országos hóhelyzet

Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.

...
2024.11.22. 10:10

Országos hóhelyzet

Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.

Éles szemmel, tapadó gumikkal

Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.

...
2024.11.21. 11:03

Éles szemmel, tapadó gumikkal

Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.

Fékezés után gyorsítást várnak

Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.

...
2024.11.21. 08:58

Fékezés után gyorsítást várnak

Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.

Spórolnak a biztosításon

Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.

...
2024.11.20. 13:38

Spórolnak a biztosításon

Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.